Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business

Pijnlijk rationeel

Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business interieur dashboard
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business rijder
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business interieur dashboard
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business rijder

De Skoda Kamiq is kleiner en goedkoper dan de Kodiaq of de Karoq, en completeert Skoda’s trits aan SUV’s. VW-klasgenoot Seat doet hetzelfde: de kleine Arona, de medium Ateca en de grote Tarraco. VW heeft de T-Cross, de T-Roc en de Tiguan. Dat weet je inmiddels wel, je ziet ze altijd en overal. We pakten voor deze test een versie met gemiddelde motor en gemiddelde uitrusting. Ben je in de markt voor een extreem verstandige, bijna pijnlijk rationele gezinsauto voor een redelijke prijs, lees dan verder. Mocht dat niet zo zijn, ga dan rustig even koffie zetten.

Skoda doet cool maar is dat helaas niet

Skoda beweert dat deze auto vanwege z’n scrollende led-knipperlichten of z’n omgekeerde buggygezicht met de koplampen onder de led-dagrijverlichting een beetje spannender en cooler en hipper is dan andere Skoda’s. Dat is niet zo. Er zit nog steeds een ijskrabber onder het tankklepje, hij heeft nog steeds een clip bij de voorruit voor parkeerkaartjes en het interieur is nog steeds van een solide plasticsoort die exact 28 procent minder lekker aanvoelt dan wat je in een VW krijgt. Alles is bekend en getest – prettig pretentieloos en tegelijkertijd uiterst oninteressant.

Is dat een probleem voor eerlijk gezinstransport? Waarschijnlijk niet, maar gezien hoe geweldig de oude Yeti was, is het een beetje jammer dat de Skoda Kamiq een invuloefening is geworden. Een Hyundai Kona of Mazda CX-3, rijdt leuker, maar dit is een crossover, dus over rijeigenschappen kunnen we het niet hebben. Er valt verder weinig op te merken over deze Skoda, behalve dan hoe ‘prima’ alles is. Hij rijdt prima, comfortabel, tenzij je ’m verprutst door geld te verkwisten aan de optie ‘sportonderstel’.

De gebruikelijke motoren van de VW Groep doen hun werk ook prima. Ga voor deze 1.0 TSI met 115 pk en handbak, zoals we dat ook adviseren bij de T-Cross, de Arona, de Audi Q2 en de vier miljoen andere vergelijkbare auto’s van de VW Groep. Wacht niet op de grotere 1,5-liter benzine. De 1.6 TDI is prima, maar diesel is zo dood in dit segment dat maar 5 procent van de Kamiqs ermee zal worden uitgerust.

Vanbinnen is een waar feest aan prima-heden gaande

Alles is zo ontzettend redelijk dat het oneerlijk zou zijn om erover te klagen. Als je er geen bezwaar tegen hebt dat bekerhouders en deurgrepen veeleer stevig dan prettig zijn, dan zal de gebruiksvriendelijke en eenvoudige cabine van de Skoda Kamiq bij je in de smaak vallen.

Hij is ook heel ruim. Skoda claimt zelfs de ruimste auto in z’n klasse te maken, en wie de genereuze achterdeuren opent, kan dat alleen maar beamen: het woord ‘groot’ echoot daar nog lang na. Hier is goed over nagedacht, en tenzij je kinderen van die enorm slungelige pubers zijn, kom je goed weg met een Skoda Kamiq in plaats van de grotere Karoq.

En Skoda heeft geen volume van de achterbak gejat om de cabine zo ruim te kunnen maken – daar heb je gewoon 400 liter aan bergruimte. Omdat er geen pathetische ‘coupé-achtige’ daklijn is toegepast, is het zicht naar buiten ook al prima.

Je kunt gaan voor volledig digitale klokken, en het grootste (9,2-inch) touchscreen werkt logisch en snel. Het is echter zo geobsedeerd met minimalisme dat er geen volume- en zoomknoppen meer zijn voor kaarten en lijsten, en het rijdend instellen van de interface is nagenoeg onmogelijk.

Gelukkig houdt Skoda nog wel vast aan fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Het is allemaal enorm verstandig bedacht en gedaan, op het pijnlijke af. Net als de prijzen, die in Nederland beginnen bij amper 24 mille (voor België nog niet bekend). Ook al prima dus. Zucht.

12
20
Specificaties

Specificaties Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business

Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 194 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
120 g/km CO2
Afmetingen
4.241 x 1.793 x
1.553 mm (l x b x h)
2.651 mm (wielbasis)
1.231 kg
50 l (benzine)
400 / 1.395 l (bagage)
Prijzen
€ 26.690 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws