
We moeten meteen even open kaart met je spelen. De glimmend blauwe, stoer-chique Volkswagen Golf R op deze foto’s is niet de auto waarin wij voor deze test rijden. Nee, ons model is uitgevoerd in een nogal opvallende kleur die zich nog het best laat omschrijven als urinegeel metallic. Hij heeft koolstofvezel spiegelkappen en wielen als satellietontvangers.
Ergo: we zitten in een mobiele magneet voor iedereen met een scheef petje op en een uitgeleefde Corsa met bonkspeakers onder z’n achterste. Het heeft geen zin om bij te houden hoe vaak we bij verkeerslichten worden uitgedaagd of opgejut – we kunnen het op onze handen en voeten niet tellen. Zonde, eigenlijk. Want de leukste manier om een Golf R te rijden, is onder de radar. Als we ’m zelf moesten samenstellen, gingen we voor donkergrijs, zonder opsmuk. En dan iedereen overal perplex achter je laten.
De Volkswagen Golf R is altijd de gestoorde Golf geweest. Een GTI is nog enigszins sensibel te noemen, qua prestaties en qua prijs, maar dit slaat alles: 310 pk (nu weer 300), van 0 naar 100 in 4,6 seconden, een optionele top van 270 km/u en een prijskaartje van 56.550 euro (42.480 euro in België). Of zelfs ruim 73.000 euro als je ’m zo compleet uitrust als onze tester, die daarmee wel zo’n beetje de duurste Golf van Nederland moet zijn.
Serieus prestaties, zo’n Volkswagen Golf R
Daarvoor krijg je serieuze sportauto-prestaties, terwijl je als bestuurder nooit méér inspanning hoeft te leveren dan in een doorsnee dieseltje. Verwacht geen betrokken hardcore-ervaring – de Golf R draait om lachwekkend moeiteloos hard gaan. Inhaalacties doe je neuspeuterend, afritten neem je als vanzelf op circuitsnelheid.
De 2.0 TSI sleurt eraan als nooit tevoren, en we mekkeren weleens over de DSG-transmissie, maar in deze setup is ie bijzonder effectief. De reactie op je rechtervoet is uitstekend, de demping gepast hard, de besturing geruststellend zwaar en elastisch.
3.524 euro van de bizarre aanschafprijs gaat naar een extraatje dat naar menig koper zal lonken als een lolly naar een kleuter: een titanium Akrapovic-uitlaat, zeven kilo lichter en met vier gave, geperforeerde eindsierstukken. We zouden willen stellen dat als je voor zo’n optie kiest, en vervolgens het uitlaatgeluid in de boordcomputer ook nog eens op ‘Race’ zet, het je nadrukkelijke bedoeling is om helse herrie te ontketenen.
Das soll nicht sein
Helaas is er waarschijnlijk een VW-bolleboos geweest die ‘das soll nicht sein’ heeft geroepen: de Volkswagen Golf R wordt nooit echt luidruchtig of brutaal. Goed, het geluid is mooi gelaagd, als een koor van vier cilinders in verschillende zangstemmen, maar het lijkt pas voorbij 5.000 tpm in z’n element te komen. Op dat punt ontwaar je zelfs een plofje en een klapje als je het gas loslaat.
Maar tussen 2.000 en 4.000 tpm, waar je je toch meestal bevindt, klinkt het allemaal wat tam. En van dat geruft bij het opschakelen worden we ook niet per se erg opgewonden. Ons advies: laat die uitlaat lekker zitten. De standaard R klinkt ook al prima, en als je dat niet genoeg vindt, kun je altijd nog je toevlucht zoeken tot een écht aftermarket-systeem.
Specificaties Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion Akrapovic
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
157 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.263 x 1.790 x 1.465 mm (l x b x h)
2.626 mm (wielbasis)
1.505 kg
55 l (benzine)
343 / 1.233 l (bagage)
Prijzen
€ 56.550 (NL)
€ 42.480 (B)
Vonnis:
Een uitzonderlijke auto, verstandig en losbandig tegelijk. Met ontstellend gemak rijd je iedereen het snot voor de ogen. Onze tip: laat dure opsmuk achterwege, hou ’m onopvallend, dan lach je nog harder. De uitlaat voegt voor ons niet veel toe
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
