Er verandert veel in het aankomende F1-seizoen. Er zijn een hoop nieuwe regels, maar er zijn ook veel coureurs die van stoeltje hebben gewisseld. Een van de aanpassingen is dat er met 5 kilo meer brandstof gereden mag worden. Dit is een positieve verandering als je het mij vraagt, want ik geloof niet in brandstof sparen in een sport als de huidige Formule 1. In de Indy­cars moest ik elke race brandstof sparen en daar kon je echt het verschil mee maken op de zondag, en een race mee winnen of verliezen. Het logische van brandstof sparen is dat je dan op een andere strategie terechtkomt qua tanken, en daarmee een voordeel kunt pakken.

In Indycar wordt er getankt tijdens pitstops, in de Formule 1 niet meer – en daarom slaat brandstof sparen nergens op. Op sommige circuits reden de auto’s op zondag een paar seconden langzamer, puur om brandstof te sparen zodat er nog voldoende in de tank zit na de finish, voor de check in het Parc Fermé. Laat iedereen lekker volgas gaan van start tot finish. De Pirelli-banden zorgen al voor genoeg drop-off in rondetijden. Ook de Italiaanse bandenfabrikant komt trouwens met nieuw types banden, zodat wij het makkelijker kunnen uitleggen aan de kijkers. Er komen nu alleen een zachte, medium en harde band in plaats van de zeven verschillende compounds van afgelopen seizoenen.

Andere auto’s in Melbourne

Uiteindelijk zijn de door de teams gepresenteerde auto’s vaak niet dezelfde specificatie als de auto’s die in Melbourne op de grid staan. De car launch is een belangrijk moment voor team en sponsoren, maar niet zozeer voor de engineers. De ontwikkeling bij een Formule 1-team staat letterlijk nooit stil en een team als Red Bull heeft in de loop van de jaren bewezen bij de teams te horen die het hoge ontwikkelingstempo goed kunnen bijhouden. Sterker: ze zijn vaak de beste van allemaal op dat gebied.

Het ziet er nu naar uit dat de motoren intens getest zijn, maar iedereen kan niet wachten om het circuit op te gaan om ze écht te gaan beproeven tijdens een race. Het gaat zeker niet helpen dat er komend seizoen maar drie motoren gebruikt mogen worden voor 21 races. Honda moet al alles uit de kast halen om snelheid en betrouwbaarheid te vinden, maar er gaan 100 procent zeker motorenpenalty’s gepakt worden. Dat is ook niet erg, als je maar weet wanneer, op welk circuit, et cetera.

Verstappen vs Gasly

Als we even op de top 6 focussen, zijn de onderlinge battles tussen de teammaten ook superinteressant om in de gaten te houden. Verstappen en Gasly: dat gaat denk ik niet heel spannend worden en in het voordeel van de Nederlander beslist worden. Bij Ferrari ben ik (en samen met mij nog heel veel mensen) benieuwd naar wat Leclerc gaat doen met zijn droomkans in een Ferrari naast niemand minder dan Vettel. Bij Mercedes moet Bottas serieus aan de bak; die voelt de hete adem van reserverijder Ocon al in zijn nek. Maar of de Fin regelmatig Hamilton kan verslaan – het zou mij verbazen.

Natuurlijk zijn de gevechten bij alle teams interessant, maar als we nog een mogelijk hoogtepuntje pakken: de Williams-battle. Een Mercedes-rookie tegen een ervaren rot met een waanzinnig CV vóór zijn ongeluk, de Pool Robert Kubica. En vergeet Renault niet, waar nu een meervoudig Grand Prix-winnaar is binnengehaald in de vorm van Daniel Ricciardo. Hij zal als onofficiële nummer-1-rijder moeten laten zien dat hij de belofte kan waarmaken en Hulk achter zich houdt. Ik zie het Franse fabrieksteam nog niet echt vooraan meestrijden, maar: onderschat ze niet! In het verleden heeft dit team vaker aangetoond een kleine reglementswijziging te kunnen gebruiken om een heel verrassende en snelle auto bouwen.

Man, ik kan niet wachten tot we weer gaan beginnen!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)