
Nee, wij hebben ook niet voortdurend met een brede grijns gekeken naar de GP van Qatar. Na de Mercedes-botsing was de race niet veel meer aan. Wat wel voor een extra laag zorgde, was de maximale stintlengte die de FIA had ingesteld. Daardoor moest iedereen drie keer banden wisselen. Zou de F1 ieder weekend verplichte pitstops moeten toepassen?
De extra regel kwam als een noodgreep van de FIA voor Pirelli. Het Italiaanse F1-rubber sleet sneller dan voorspeld. Nieuwe banden zouden daardoor niet langer dan twintig ronden aan een stuk kunnen volhouden. Met 57 ronden op de teller en per bandenset maximaal 18 ronden moest iedere coureur verplicht drie keer binnenkomen om het einde van de race te halen.
Horner vindt verplichte pitstops in de F1 niet logisch
Wij vonden het dus wel leuk, ook omdat coureurs voor het eerst sinds lange tijd niet na hoefden te denken over het sparen van banden, maar gewoon lekker volle bak konden gaan. Anderen met iets meer verstand van zaken denken anders over de kwestie. Ene Christian Horner vindt het bijvoorbeeld niks. ‘Ik denk dat je vrijheid moet geven waarmee je creativiteit creëert’, zegt Horner tegen Motorsport.com.
Volgens de Red Bull-teambaas zouden verplichte pitstops effect hebben op de kwalificatie omdat teams banden gaan sparen voor de race. ‘En dat is niet logisch als je het mij vraagt’, voegt Horner toe. De teambaas begrijpt wel waarom de FIA besloot om het voor de race in Qatar te doen, maar in de toekomst hoeft hij geen verplichte pitstops te zien in de F1.
‘Het was een andere race [dan normaal dankzij de extra regel] en het testte de strategen op een andere manier. Het ding is, het [de regel] maakt het [de pitstopstrategie] een stuk voorspelbaarder, omdat je weet wat de maximale stintlengte is voor iedere auto’, vertelt Horner. Nu denken wij dat je best kunt spelen met die marge van achttien ronden, maar goed, misschien is dat de reden waarom wij in Amsterdam achter een laptopje zitten te tikken en meneer Horner de baas is van een F1-team.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Zou de F1 voor iedere race verplichte pitstops moeten invoeren?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Had de F1 voor een andere bandenleverancier dan Pirelli moeten kiezen?

Dit is de betekenis van het ronde nieuwe logo met twee pijlen op je autoband

Rijdt de F1 vanaf 2025 op LingLong-banden? FIA zoekt nieuwe bandenleverancier

Waarom de training in Suzuka een stuk langer duurt (of misschien toch niet?)

Renault test 18-inch velgen op F1-auto

FIA-baas wil minder races op F1-kalender, GP van Oostenrijk en Qatar in gevaar

F1-coureurs braken en vallen flauw achter het stuur tijdens de GP van Qatar 2023

Kersvers drievoudig kampioen Max Verstappen wint overtuigend de GP van Qatar 2023

Max Verstappen is voor de derde keer wereldkampioen in de F1

Piastri is de snelste in de kwalificatie voor de sprintrace in Qatar, Verstappen P3

Verstappen pakt pole voor de hoofdrace tijdens de kwalificatie in Qatar

FIA-baas wil minder races op F1-kalender, GP van Oostenrijk en Qatar in gevaar

F1-coureurs braken en vallen flauw achter het stuur tijdens de GP van Qatar 2023

Kersvers drievoudig kampioen Max Verstappen wint overtuigend de GP van Qatar 2023

Max Verstappen is voor de derde keer wereldkampioen in de F1

Piastri is de snelste in de kwalificatie voor de sprintrace in Qatar, Verstappen P3

Verstappen pakt pole voor de hoofdrace tijdens de kwalificatie in Qatar

Horner en Marko schuiven mogelijke opvolger van Sergio Pérez naar voren

De kans is groot dat Pérez nog voor de F1-race op Zandvoort ontslagen wordt

Juicy: Het gedoe rondom Christian Horner ga je zien in Drive to Survive

Overzicht: Wat is er in hemelsnaam allemaal bij de hand bij Red Bull?

Red Bull laat subtiel weten wanneer ze hun eigen hypercar (met een V8) onthullen

Verstappen bezorgt werkgever rekening van bijna 4,5 miljoen (maar dat vindt Red Bull niet erg)

F1 pakt bijna 3 miljard euro winst in het recordjaar 2023

Dit is wanneer het nieuwe seizoen van Drive to Survive op Netflix staat

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Welke F1-coureur reed de meeste schade in 2023? En wat waren de kosten?

Nog geen minuut na de laatste race zeggen mensen massaal hun Viaplay-abonnement op

Verstappen bezorgt werkgever rekening van bijna 4,5 miljoen (maar dat vindt Red Bull niet erg)

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)

Enorme boetes voor schelden in de Formule 1: dit zijn de bedragen

Waarom Max Verstappen dit jaar iets gespierder (of dikker) mag zijn

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.
En ook geen sprint races!