Nederlanders en Belgen zien Verstappen natuurlijk graag winnen, maar het is best een keertje leuk om Verstappen in een lastige race te zien. Zeker nu het kampioenschap al min of meer op zak is. Zo zien we Verstappen echt weer een keer werken, en we zien de andere coureurs ook weer eens voorop rijden. De race in Singapore was weer eens echt het kijken waard.
Na de start schiet Hamilton van de baan en komt vóór zijn teamgenoot weer de baan op en pakt zo plek drie. Het lijkt duidelijk dat Hamilton zijn plek moet teruggeven aan Russell, maar hij doet dit niet. Russell vraagt terecht over de boordradio of hij zijn plaats nog terugkrijgt. Uiteindelijk wisselen de twee Mercedessen weer van positie, maar niet zonder kritische noot van Russell.
Max Verstappen is eigenwijs
Tsunoda valt al heel snel uit door een lekke band. Ondertussen knokt Verstappen zich rustig door het veld, maar niet rustig genoeg. Tijdens ronde dertien, als hij drie coureurs heeft ingehaald, krijgt hij via de radio te horen dat hij te veel van zijn banden vraagt. Daar lijkt hij niet direct gehoor aan te geven, want zijn rondetijden wijzigen nauwelijks en drie ronden verder krijgt hij hetzelfde bericht.
Sargeant in de muur
In ronde twintig haalt Logan Sargeant de bocht niet en rijdt zijn voorvleugel kapot tegen de muur. De auto rijdt nog en met een losse voorvleugel rijdt hij met een vonkenregen naar de pitsstraat. Er komt een gele vlag om de boel op te ruimen en dat is het startsignaal voor veel teams om een pitstop uit te voeren. Door de drukte duurt de pitstop van Leclerc erg lang en hij verliest twee plekken.
Red Bull blijft buiten en daardoor gaat Verstappen naar de tweede plek, maar hij moet nog een keer naar binnen. Het lijkt dus ongunstig uit te pakken voor de Red Bulls. Alonso heeft bij het ingaan van de pit last van onderstuur, waardoor hij over de lijn gaat en een penalty krijgt. Het duurt niet lang voordat Russell de Red Bull van Verstappen inhaalt. Norris volgt niet veel later. In ronde 28 passeert Leclerc ook nog.
Niet leuk voor Verstappen, wel leuk voor de race
Red Bull heeft meer dan genoeg voorsprong om een keertje een tegenvaller mee te maken. En heel eerlijk: het maakte de race er wel leuker op. Neem ronde 37, waar Ocon en Alonso op de bumper van Pérez zaten. En daarnaast is het ook weleens cool om te zien dat Ferrari eindelijk weer een keertje goed presteert en dat twee verschillende teams Sainz op de hielen zitten.
De pitstop voor Red Bull
Uiteindelijk gaan Pérez en Verstappen naar binnen en verliezen zo een hoop plaatsen. Kort daarna stopt de auto van Ocon ermee in ronde 44. Er komt een virtual safetycar. Albon, Russell, Hamilton en Alonso gaan naar binnen. Alonso heeft een slechte pitstop en stuurt daarna ook nog eens rechtdoor bij een bocht; hij valt uiteindelijk terug naar P17.
De slotfase
Tegen het einde van de race wordt er nog flink geknokt voor de podiumplaatsen. Sainz rijdt voorop in ronde zestig, maar Norris, Russell en Hamilton zitten er dicht achter. Russell probeert in de laatste ronde nog in te halen, maar schiet dan de muur in. Sainz pakt na de volledige race bijna aan de leiding te hebben gereden, volledig terecht de overwinning.
Norris weet de tweede plaats vast te houden en Hamilton zit daar weer achter. Verstappen komt aan het einde nog dichtbij Leclerc, maar de Ferrari-coureur houdt zijn plekje vast en finisht vierde. Verstappen pakt toch nog een vijfde plaats.
Uitslag GP van Singapore 2023
01. Sainz
02. Norris
03. Hamilton
04. Leclerc
05. Verstappen
06. Gasly
07. Piastri
08. Pérez
09. Lawson
10. Magnussen
11. Albon
12. Zhou
13. Hulkenberg
14. Sargeant
15. Alonso
16. Russell
17. Bottas
18. Ocon
19. Tsunoda
Dennis heeft op 17 september 2023 geschreven:
Vond het een saaie race op de laatste 4 rondes na. De overige 58 rondes was treintje rijden met een veels te lage race pace.