Zo voorspoedig als het seizoen voor Red Bull Racing tot nu toe verloopt, zo slecht gaat het GP-weekend in Singapore. Tijdens de trainingen klagen Verstappen en Pérez over een glijdende achterkant en de versnellingsbak die niet zijn werk doet. Wordt dit dan het weekend waarin de winstreeks van Red Bull en Verstappen wordt doorbroken?

Andere teams als Ferrari, Mclaren en Mercedes hebben hun zaakjes wel op orde. In alle trainingen stond er een Ferrari aan kop. Leclerc en Sainz lijken dus de beste kansen te hebben om Red Bull te verslaan. De eerste horde die genomen moet worden, is de kwalificatie in Singapore. Inhalen blijft lastig op het Marina Bay Street Circuit, dus een goede startpositie is veel waard.

Q1

De eerste tijden rollen binnen en daaruit kunnen we al concluderen: dit wordt een spannende kwalificatie. De verschillen tussen de rondetijden zijn minimaal. Russell is aan het begin van de Q1 het snelst met 0,045 seconden voorsprong op Leclerc, 0,078 seconden op Norris en 0,085 seconden op Pérez. Verstappen sluit aan als zesde. Hij is ruim drie tienden trager dan Russell.

Met nog een minuut of vijf te gaan, verbeteren veel coureurs hun vorige tijd. Zoals bij voorgaande kwalificatiesessies wordt de baan steeds beter en worden de rondetijden korter. Daarom gaan de dying seconds van Q1 bepalen wie er wel en niet doorgaan naar het volgende deel. Dit zorgt er dan weer voor dat het zoeken is naar een plekje in de laatste sector.

Dat de baan veel beter is, merk je aan de eerste tijden die worden gezet. Tsunoda pakt prompt de snelste tijd en wordt gevolgd door Pérez, Hülkenberg en Magnussen. Nog voor Verstappen zijn ronde kan afmaken, wordt de rode vlag gezwaaid. Lance Stroll heeft een gigantische crash gehad in de laatste bocht.

Harde crash van Stroll

Stroll gaat op het gas terwijl de auto nog op de kerbstones stuitert. De grip op de achterkant is weg en Stroll probeert de drift op te vangen. Dat doet ie iets te goed waardoor het een ouderwetse tankslapper wordt. De klap in de muur is zo hard dat het wiel loskomt en over de baan stuitert. Een aanstormende McLaren schept nog bijna deze band. Wanneer het rustig is op de baan, kan Stroll gelukkig op eigen kracht uit de auto komen.

Q2

Na een minuut of twintig opruim- en reparatiewerkzaamheden wordt de baan weer vrijgegeven voor het tweede deel van de kwalificatie in Singapore. Verstappen is de eerste die een tijd zet, maar zijn tijd wordt (zelfs) door Kevin Magnussen verbeterd. Volgens de Nederlandse coureur is de auto op alle vlakken ‘heel slecht’. Nadat alle coureurs een rondje hebben gereden, staat Verstappen tiende.

Nu de baan weer sneller wordt, moet het dus beter voor de regerend wereldkampioen om door te mogen naar Q3. Tot overmaat van ramp rijdt Verstappen ook nog eens Tsunoda in de weg. De engineer van Verstappen meldt nog dat Tsunoda eraan komt, maar dan is het al te laat. De Japanse coureur moet zijn snelle ronde opgeven en is logischerwijs gefrustreerd. Na de kwalificatie gaan de stewards kijken of Verstappen hier een straf voor moet krijgen.

Voor het zover is, terug naar de baan. Aan het einde van Q2 schiet Pérez van de baan in de eerste sector. Verstappen maakt inmiddels zijn ronde af, maar veel weet de Nederlandse coureur niet van zijn tijd te schrapen. Hij ligt tiende, maar wordt door debutant Lawson uit de top tien geduwd. De debutant is 0,007 seconden sneller dan de kampioenschapsleider. Verstappen heeft het over een ‘schokkende ervaring’ en Pérez houdt een scheldkanonnade. Beide Red Bulls halen de top tien niet.

Q3

Wie gaat er het meest profiteren van de tegenvallende prestaties van Red Bull? Misschien wel een Haas-coureur. Magnussen én Hülkenberg weten in de top tien te komen. Een gooi naar pole-position? Dat lijkt teveel gevraagd. De echte kanshebbers lijken Norris, de Ferrari’s, de Mercedessen en Fernando Alonso, want die mag je nooit afschrijven.

Twee snelle rondes doen alle overgebleven coureurs. Na de eerste test steekt Sainz een stuk boven de rest uit. De Spaanse coureur is twee tienden sneller dan Leclerc op P2, drie tienden op Norris en zes tienden op Russell. Nu de laatste rondjes overleven en de pole-position gaat weer naar de Scuderia.

Sainz haalt nog wat van zijn snelste tijd af. Norris en Leclerc komen niet aan de tijd van Sainz. Ook de Mercedessen kunnen niets doen aan de pole voor Sainz. Russell komt nog het dichtste bij. Hij staat 0,079 seconden achter de polesitter. Bravo, Sainz!

Uitslag van de kwalificatie voor de GP van Singapore 2023

  1. Sainz
  2. Russell
  3. Leclerc
  4. Norris
  5. Hamilton
  6. Magnussen
  7. Alonso
  8. Ocon
  9. Hülkenberg
  10. Lawson
  11. Verstappen
  12. Gasly
  13. Pérez
  14. Albon
  15. Tsunoda
  16. Bottas
  17. Piastri
  18. Sargeant
  19. Zhou
  20. Stroll

Hoe laat begint F1 in Singapore?

Zondag
Race: 14:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)