
We hadden al verwacht dat we nog niet het eindproduct van Mercedes hadden gezien tijdens de eerste shakedown, vorige maand in Barcelona. Maar dat de uiteindelijke auto zo radicaal zou verschillen van de concurrentie hadden we niet kunnen denken. Monden vielen open van verbazing en bewondering toen de Mercedes W13 vanochtend in Bahrein voor het eerst de baan op kwam. Mercedes heeft namelijk een manier gevonden om de sidepods volledig van de auto af te halen.
De sidepods zijn de brede units aan de zijkant van de auto waar een luchthapper op zit. Deze hebben als functie om de motor te koelen. Sidepods zijn niet per se goed voor de aerodynamica, maar wel noodzakelijk. Maar als de Mercedes zonder sidepods kan rijden, kunnen ze de hele auto een stuk gestroomlijnder maken.
De komende drie dagen mogen Hamilton en Russell testen of dit extreme ontwerp ook het gewenste effect heeft. Ga er maar van uit dat het grote publiek pas echt in Bahrein zal weten of dit de snelste oplossing is. Als dat het geval is, zullen we niet alleen de Mercedes zonder sidepods gaan zien, maar zullen andere teams in de toekomst ook zo snel mogelijk dit ontwerp willen overnemen.
Los no pontones de Mercedes . Queee???
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 10, 2022
The no sidepods of Mercedes . Whaaat?????#f12022 pic.twitter.com/WSlesjHOWf
Comparativas de pontones y suelo dle W13 y W13B
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 10, 2022
Sidepods and floor W13 and W13B comparision. #F1Testing pic.twitter.com/qdF5bAnGvF
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Norris pakt pole-position tijdens spannende kwalificatie voor de GP van Hongarije 2024

Lewis Hamilton wint zenuwslopende GP van Groot-Brittannië 2024

Coureurs worstelen met natte baan tijdens 3e vrije training GP van Groot-Brittannië 2024

Russell wint GP van Oostenrijk 2024 na bizar eindduel tussen Norris en Verstappen

Verstappen soleert naar de overwinning bij de GP van Spanje 2024

Verstappen wint sensationele GP van Canada 2024 in wisselende weersomstandigheden

Er komt (weer) een nieuwe documentaire over het leven van Max Verstappen

Drive to Survive seizoen 5: de trailer en wat je per aflevering gaat zien

Netflix maakt de releasedatum van Drive to Survive seizoen 5 bekend

Dit enorme schaalmodel van de Ferrari F1-auto van 2022 is ruim een meter lang

Welke F1-coureur reed dit jaar de meeste schade? En wat waren de kosten?

Günther Steiner is bezig met een boek over het F1-seizoen 2022 van Haas

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Hoe Hamilton voorkwam dat de nieuwe F1-film overdreven Fast & Furious-trekjes zou krijgen

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Hoe laat begint F1 op de Hungaroring? En alles over de GP van Hongarije 2024

Lewis Hamilton wint zenuwslopende GP van Groot-Brittannië 2024

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)

Enorme boetes voor schelden in de Formule 1: dit zijn de bedragen
