Ik ben zelf aanwezig op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Ik vind het extreem leuk om bij bocht één, twee en drie te staan. Je kunt daar heel goed zien welke auto’s goed zijn in het wisselen van richting. Je ziet het gelijk als er problemen met de balans zijn. Tractieproblemen kun je juist weer spotten bij het uitkomen van bocht zeven. Voordat ze omhooggaan, zie je bij sommige auto het kontje even uitbreken en zie je dat ze geen tractie hebben.
Hoe belangrijk is het dat de teams nu al de zaakjes op orde hebben?
Ontzettend belangrijk. Toen ik nog in de Formule 1 reed met Red Bull mocht David Coulthard de eerste ronden rijden in Barcelona. En dan zie je al de spanning op de gezichten van Adrian Newey en het hele engineeringteam. Als team stop je nooit, dus de wintermaanden zijn misschien nog wel belangrijker dan het hele seizoen. Daar leg je namelijk de basis voor een nieuwe auto en hoe die auto omgaat met de nieuwe reglementen.
Waarom zijn de wintertests zo belangrijk?
Alles wordt tegenwoordig ontwikkeld op de computer. De hele auto is al helemaal opgebouwd en doorontwikkeld met allerlei software, terwijl die auto zelf nog geen meter heeft gereden. Vorig jaar zat Red Bull ernaast door een softwarefout in het voortraject, die ze zonder het te weten helemaal hebben meegenomen in het ontwikkelingstraject. Daardoor presteerde de auto tijdens de wintertests anders dan in de simulatie. Dan sta je direct met één-nul achter en probeer dat dan nog maar eens in te halen.
Daarom zijn de wintertests zo leuk om te zien. Je hebt toch een kindje gemaakt voor de eerste keer meters gaat rijden op het circuit. En de teams kunnen van elkaar ook al zien wie goed zijn huiswerk heeft gemaakt en wie niet.
Kun je op tv al zien welke teams snel zijn?
Nee, als toeschouwer kun je pas in Australië zien welke teams het snelst zijn. De tests zijn nog niet officieel, dus je kunt alles doen wat je wilt met die auto. Als de teams voelen dat de auto’s goed zijn, laten ze niet het achterste van hun tong zien. Dan gooien ze er gewoon wat extra brandstof in, waardoor het gewicht toeneemt en de auto minder snel lijkt. Alleen aan Ferrari kun je wel zien of het goed gaat. Zij lopen dan met de borst vooruit door de paddock. Maar je kunt pas echt conclusies gaan trekken na de eerste vrije trainingen in Melbourne.
Wat doen de teams als ze tevreden zijn met de snelheid?
Dan gaan ze werken aan de betrouwbaarheid van de auto. Vorig jaar was de Mercedes niet alleen snel, maar ook gebouwd als een tank. Zij hebben bijna alle racerondes van het seizoen voltooid. Na snelheid is betrouwbaarheid natuurlijk echt een prioriteit. Red Bull zal dit ook als prioriteit hebben. Die zijn blij dat de RB13 eruit is en ze nu weer aan de slag kunnen met de RB14.
Als de RB14 goed is, wordt Verstappen dan kampioen?
Voor Red Bull zit er enige druk achter om Verstappen kampioen te maken. Zij staan nu door de contractverlenging volledig achter Max. Maar zij weten wel dat ze binnen drie jaar kampioen moeten worden. Alleen dan is Verstappen de jongste wereldkampioen ooit en dat brengt natuurlijk een enorme marketingwaarde met zich mee. Ik denk dat ze dan voor 2018 de beste kaarten hebben. Ze kopen nog steeds de Renault-motor in, maar ze weten dat het basispakket goed is. Waarschijnlijk rijdt de Red Bull in 2019 niet meer met Renault motoren, maar dat is nog niet uitgesloten. Die beslissing hoeft men pas te nemen in mei dit jaar. Als ze wel met andere motoren gaan rijden, zal dit de nodige risico’s met zich meebrengen.
Aan Max zal het in ieder geval niet liggen. Ik weet dat we allemaal met een oranje bril kijken, maar hij heeft afgelopen seizoen echt minimale fouten gemaakt. Dus als de auto gewoon snel en betrouwbaar is, kan hij er dit jaar natuurlijk echt voor gaan.
Reacties