Gisteren verliep de kwalificatie dramatisch voor Lewis Hamilton. Door een hydraulisch probleem moet hij vandaag vanaf de veertiende plek starten. Ricciardo start negentiende omdat hij motoronderdelen vervangen heeft. Vettel was op zaterdag het snelste en heeft Bottas naast zich staan op de voorste startrij. Daarachter starten Räikkönen en Verstappen op P3 en P4.
De start
Bij de start van de Duitse Grand Prix zijn de leiders van de race goed weg. Verstappen doet nog een poging om de derde plek over te nemen, maar kan Räikkönen net niet inhalen. In de eerste ronden van de race komen de inhaalacties vooral van Hamilton en Ricciardo. De Mercedes-coureur rijdt na tien ronden op P7. Ondertussen kijken de teams naar boven om te kijken of er regen aan zit te komen.
Als er veertien rondes gereden zijn, maakt Räikkönen een pitstop om verder te gaan op de soft banden. Hierdoor komt hij net voor Hamilton de baan op. Alle andere leidende coureurs wachten op de regen met het maken van een pitstop. Omdat Räikkönen als enige nieuwe banden heeft, is hij de snelste auto op het circuit.
Nog meer pitstops
Na 26 ronden maakt Vettel ook eindelijk een pitstop, waardoor hij terugvalt naar de vierde plek. Als Bottas en Verstappen enkele ronden later nieuwe banden halen, leidt Räikkönen de race met Vettel achter hem. Voor Ricciardo is de race afgelopen na 30 ronden. Hij klaagt over de boordradio dat hij vermogen verliest en parkeert zijn RB14 naast de baan. Omdat Vettel nieuwere banden heeft, zorgen teamorders ervoor dat Räikkönen de leiding in de race teruggeeft aan de leider in het kampioenschap. Valk hierna komt Hamilton naar binnen voor ultrasoft banden.
De regen valt
Een ronde later begint de regen op delen van het circuit te vallen. Net als een aantal andere coureurs, maakt Verstappen nog een pitstop om verder te gaan op intermediate banden. Het blijkt een verkeerde gok te zijn, want de regen zet niet door en Verstappen gaat alweer snel verder op ultrasoft banden. Hierdoor rijdt hij met een grote achterstand op de vijfde plek.
De regen neemt dan gelijk weer toe. De Mercedessen kunnen hiervan profiteren. Eerst haalt Bottas de Ferrari van Räikkönen in en even later maakt de leider van de race een fout waardoor hij in de muur belandt.
Het laatste sprintje
Bottas en Räikkönen halen bij de safety car die volgt nieuwe banden, waardoor Hamilton de leiding van de race overneemt. De safety car helpt Verstappen ook die weer bij de leiding aan kan sluiten. Er worden nog zeven ronden geracet als de safety car weer naar binnen gaat. Hamilton weet dan de leiding te behouden.
Die leiding staat hij ook niet meer af, omdat Bottas geen inhaalpoging mag doen van Mercedes. Hij wint de GP van Duitsland vanaf P14. Bottas zorgt voor een één-tweetje voor Mercedes. Räikkönen mag op de laatste trede van het podium staan en Verstappen belandt net buiten dat podium. Hamilton pakt met deze knappe inhaalrace de leiding in het kampioenschap terug.
Uitslag van de GP van Duitsland 2018
1. | L. Hamilton | 1:32:29.845 | |
2. | V. Bottas | +4.535 | |
3. | K. Räikkönen | +6.732 | |
4. | M. Verstappen | +7.654 | |
5. | N. Hulkenberg | +26.609 | |
6. | R. Grosjean | +28.871 | |
7. | S. Pérez | +30.556 | |
8. | E. Ocon | +31.750 | |
9. | M. Ericsson | +32.362 | |
10. | B. Hartley | +34.197 | |
11. | K. Magnussen | +34.919 | |
12. | C. Sainz Jr. | +43.069 | |
13. | S. Vandoorne | +46.617 | |
14. | P. Gasly | +1 ronde | |
15. | C. Leclerc | +1 ronde | |
16. | F. Alonso | +2 ronden | |
17. | L. Stroll | +14 ronden | |
18. | S. Vettel | +16 ronden | |
19. | S. Sirotkin | +16 ronden | |
20. | D. Ricciardo | +40 ronden |
Foto: Red Bull Content Pool, Ferrari, Daimler AG
Peter Zegers heeft op 22 juli 2018 geschreven:
Max weer super gereden en alles geprobeerd met minder p.k. Proficiat Max