De Grand Prix van Japan 2019 zou zomaar eens de boeken in kunnen gaan als een historische GP. Alleen al alle commotie voorafgaand aan de GP belooft veel drama. Lekker, zo vroeg op de ochtend.
Wat kunnen we verwachten van de race?
Het raceweekend in Suzuka belooft een driestrijd te worden tussen de drie topteams. Dat is niets nieuws, maar dit weekend verwachten we dat de teams dichter bij elkaar zitten dan we eerder dit seizoen zagen.
Honda heeft met de motor gespeeld, zodat Verstappen en Albon de krachtbron op standje 11 kunnen zetten. Wanneer ze dit goed doen en Red Bull de snelheid van Mercedes en Ferrari kan matchen, kan Verstappen wellicht meestrijden om de overwinning. Maar ja, overleeft de Japanse hybride V6 dat wel?
Vettel en Leclerc willen allebei bewijzen dat ze de topman zijn van Ferrari. Met de ongelofelijke snelheid en ontwikkeling van de Ferrari-auto is het niet ondenkbaar dat het team uit Maranello ook dit weekend weer erg snel is. Maar zullen de Ferrari-coureurs elkaar laten leven op de baan?
Een Mercedes één-tweetje betekent na dit raceweekend dat Mercedes-AMG F1-team constructeurskampioen is van 2019. Daarnaast kunnen ze hiermee verzekeren dat één Mercedes-coureur het andere kampioenschap wint, dit kan ook nog Bottas worden. Er staat dus veel op het spel voor Mercedes. En met nieuwe upgrades op de auto, zal Mercedes ook hier weer snel zijn. Maar zijn die upgrades genoeg voor de overwinning?
Je merkt het al: veel vragen, weinig antwoorden. En dan nog een vraag: op wie moeten we ons geld zetten? We hebben werkelijk geen idee. En toch moeten we een voorspelling uitbrengen. Nou, laten we dan maar de stoute schoenen aantrekken. Wij denken dat Verstappen voor eens stunt in Japan kan zorgen.
Max Verstappen in de persconferentie op donderdag
Normaal gesproken zit de persconferentie vol met politiek geneuzel door de coureurs. Deze keer heeft de organisatie een goed gezelschap coureurs neergezet die er samen wat leuks van maakte. Zo vertelt Max dat hij een drukkere voorbereiding heeft dan anders. ‘Ten eerste mocht ik op dinsdag rijden in een oude Honda F1-auto, wat een coole ervaring was, ondanks dat ik er nauwelijks inpaste. Maar ik denk dat het niet meer dan normaal is dat we wat eerder beginnen met wat inspanningen.’ Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen dit raceweekend. ‘Het doel is om zeker een podium te halen, maar we moeten eerst maar eens kijken hoe het weekend gaat gezien het weer.
Onderling gebabbel tussen de coureurs
Na de serieuze perspraatjes zitten de coureurs ook onderling wat met elkaar te smiespelen. Zo fluistert Charles Leclerc in het oor van Verstappen. ‘Wat is er allemaal aan de hand in Zandvoort?’ Verstappen reageert, zoals we hem kennen, koeltjes en zegt dat er nog wat rechtszaken zijn. Helaas is Verstappen hierna niet meer verstaanbaar, maar zien we wel dat hij nog een dubbele apostrof-gebaar maakt. Skip hiervoor even naar 10:05 in de video.
Hij doelt hiermee waarschijnlijk op de stikstofproblematiek. Het is jammer dat we Max niet uitgebreider horen praten over de stikstofoorlog in Zandvoort, maar we bedanken Charles Leclerc toch voor zijn vraag aan Max die we allemaal zelf al wilden stellen.
Er was natuurlijk ook tijd voor wat serieuzere onderwerpen. Zo maken de F1-bazen bekent dat ze de situatie omtrent supertyfoon Hagibis nauwlettend in de gaten houden. ‘Er wordt alles aan gedaan om het verstoring in het tijdschema van de F1 te minimaliseren. Maar de veiligheid van iedereen op het circuit heeft de hoogste prioriteit. Alle partijen zullen de situatie blijven volgen en te zijner tijd verdere updates verstrekken’, zegt de F1-organisatie op de officiële website.
Teams nemen upgrades mee naar Suzuka
Toto Wolff maakte een aantal dagen geleden bekend dat Mercedes naar Japan afreist met een aantal kleine upgrades. ‘Deze upgrades helpen ons mogelijk om een stap in de goede richting te zetten. We weten echter dat we echt alles uit de auto moeten halen om mee te kunnen doen om de overwinning’, zegt teambaas Wolff op de website van Daimler. Toch doet Mercedes het goed in het land van de rijzende zon. Ze wisten namelijk de afgelopen vijf GP’s in Japan te winnen.
Ook het Renault F1-team heeft niet stil gezeten. Zij nemen voor hun RS19 een nieuwe voorvleugel mee naar Suzuka. Nick Chester, technisch directeur van het chassis vertelt over de nieuwe vleugel: ‘Het zijn slechts subtiele veranderingen aan de buitenkant van de auto, maar we rekenen op meer downforce en grip’, zegt Chester op Renault’s eigen website.
Nico Hulkenberg hoopt op een goed resultaat in Japan. ‘We doen nog mee in het gevecht om de vierde plaats [in het constructeurskampioenschap. red.]. We moeten onze focus per race verleggen en alles uit elk weekend halen. Met name de zondagen kunnen beter. We moeten in Japan mikken op heel wat punten’, zegt de Duitser op de Renault Sport-website.
TopGears voorspelling voor de GP van Japan 2019
01. Max Verstappen
02. Sebastian Vettel
03. Lewis Hamilton
Data en tijden van de GP van Japan 2019
Circuit: Suzuka International Racing Course/Hondaland
Locatie: Suzuka, Japan
Afstand:5,807 km
Ronde record: 1:31:540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
Vrijdag 11 oktober 2019
1e vrije training: 03:00 – 04:30 uur
2e vrije training: 07:00 – 08:30 uur
Zaterdag 12 oktober 2019
3e vrije training: 05:00 – 06:00 uur
Kwalificatie: 08:00 – 09:00 uur
Zondag 13 oktober 2019
Race: 07:10 – 09:10 uur
Bron: Red Bull Content Pool
Reacties