![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/gp-van-canada-2024-verstappen-rijder-voor-regen.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/gp-van-canada-2024-verstappen-rijder-voor-regen.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/gp-van-canada-2024-verstappen-rijder-voor-regen.jpg)
Waarom Verstappen aankomende race niet gaat crashen
Waar rauwe snelheid in een rechte lijn minder belangrijk was in de afgelopen twee races, staat een sterke motor weer hoog op het prioriteitenlijstje in Canada. De timing voor een motorupgrade van Renault kan dus niet beter zijn. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner moeten we echter niet al te veel verbeteringen verwachten. Alle beetjes helpen, zullen we maar zeggen. Bovendien wordt er een derde DRS-zone wordt toegevoegd aan Circuit Gilles Villeneuve, wat in het voordeel kan werken voor Red Bull.
Een snellere motor en de extra DRS-zone betekenen dat Verstappen zich in de race wel eens naar voren zou kunnen werken. Moeten we dan bang zijn dat we de zevende crash in zeven raceweekenden gaan zien? Waarschijnlijk niet. Na het debacle in Monaco was niet alleen meer de pers, maar ook zijn team kritisch op Max. Tijdens die race leek Verstappen ook al een stuk minder risico’s te nemen. Hij lijkt te beseffen dat hij zo niet langer door kan gaan en misschien voortaan twee keer moet nadenken bij een inhaalactie.
Van zijn teamgenoot zal Verstappen weinig te vrezen hebben. Ricciardo won in Monaco met een kapotte MGU-K (de elektromotor op de krukas), waardoor hij minder vermogen had. Dit onderdeel is nu voor de tweede keer aan vervanging toe dit seizoen. Omdat je maar twee MGU-K’s per seizoen mag gebruiken, krijgt de Australiër een gridstraf van minimaal tien plaatsen. Als hij nog meer laat vervangen, kunnen hier nog meer plaatsen bijkomen.
1. Lewis Hamilton
2. Valtteri Bottas
3. Max Verstappen (mag het ook een keertje?)
Lengte: 4,4 kilometer
Aantal bochten: 13
Aantal ronden: 70
Meeste overwinningen: Michael Schumacher (7)
Ronderecord: 1:13,622 – Rubens Barrichello, Ferrari, 2004
Bandenkeuze: Supersoft – Ultrasoft – Hypersoft
Vrijdag 8 juni 2018
1e vrije training: 16:00 – 17:30 uur
2e vrije training: 20:00 – 21:30 uur
Zaterdag 9 juni 2018
3e vrije training: 17:00 – 18:00 uur
Kwalificatie: 20:00 – 21:00 uur
Zondag 10 juni 2018
Race: 20:10 – 22:10 uur
Foto: Red Bull Content Pool
Reacties