Velen hebben het geprobeerd. Velen zijn gewogen en te licht bevonden. Nu is het tijd om jezelf te meten met de Binotto’s, Briatores en Horners van deze wereld. In het nieuwe spel F1 Manager 22 heb jij de controle over je eigen F1-team. Waar je bij andere spellen achter het stuur kruipt, sta je nu in de pitstraat en ben jij de teambaas. Doe jij als Nederlander wat Spyker niet lukte?

Maak je borst maar nat, want de mogelijkheden in F1 Manager 22 zijn eindeloos. Wanneer er even geen race is, kun je je hersenen laten kraken over het verbeteren van de gehele organisatie. Een nieuwe windtunnel, de ontwikkeling van nieuwe onderdelen of het plannen van sponsorevenementen zijn enkele voorbeelden. We missen alleen nog de ik-ben-een-rijke-papa-en-koop-een-team-voor-mijn-zoon-knop.

Het lijkt net een echte race

Gamebouwer Frontier Developments heeft goed zijn best gedaan op de presentatie van de game. Die is voortreffelijk te noemen en het is net alsof je naar een echte race zit te kijken, inclusief de herkenbare graphics. Denk hierbij aan een balk links in beeld met daarin alle coureurs en hun plaats op de baan.

Een geinig detail hierbij zijn de stemmen van de coureurs en hun engineers die je over en weer hoort praten wanneer je een bevel geeft. Blader op je gemakje door de camera’s en geniet van de beelden alsof het een echte race is. Daar zit de valkuil, want je zou bijna achterover gaan zitten en niets meer doen. Je moet wel aan het werk als teambaas.

Speel de baas in F1 Manager 22

Als chef heb jij de volledige controle over jouw coureurs. Zo geef je aan of ze juist agressief moeten rijden of liever even de banden moeten sparen. Ook is er de mogelijkheid om duidelijke teamorders door te voeren – we hebben nog geen een keer een coureur ‘no!’ horen roepen. Elke keuze levert kleine secondes winst op, die cruciaal zijn tijdens een GP.

Net zoals in de echte wereld loopt niet altijd alles volgens planning. Zo kunnen wijzigingen in het reglement of mislukte ontwikkelingen op de auto een sta in de weg zijn. F1 Manager 22 biedt genoeg lol en vrijheid om tussendoor rustig een magazine te lezen (we noemen maar eens wat) of om een boodschappenlijstje te maken. Erg geschikt voor een weekend zonder echte races.