Wanneer is een spel geen spel? Dit klinkt misschien als een raadsel uit een gelukskoekje, maar het antwoord is in ieder geval ‘de nieuwe Forza Motorsport‘. In de spelwinkel zul je Forza Motorsport tussen de racespellen vinden, maar de carrièremodus (waar je de Builder’s Cup rijdt) is meer een uitgebreide introductie van de uitgebreide autolijst en de overvloed aan opties en dingen waarmee je kunt pielen.

Zie Forza Motorsport meer als platform voor racen, sleutelen en afstellen. Het spel biedt virtueel eindeloze combinaties van auto’s, circuits, reglementen en omstandigheden die zowel online als offline kunnen worden toegepast. Als Microsoft zich aan zijn beloftes houdt, dan zal het platform nog een hoop mooie updates krijgen.

Nu ook dag en nacht, plus uitdagende weersomstandigheden

Nieuwe toevoegingen aan de reboot van Forza Motorsport zijn een echte, continue dag- en nachtcyclus en overtuigender wisselvallig weer. Dit klinkt als iets om langeafstandsracers (die graag trombose oplopen door 24 uur in een stoel te zitten) blij te maken, maar door deze toevoeging zijn zelfs de kortste races gedenkwaardig. Je zult je herinneren hoe je de kalmte bewaarde toen motregen een stortbui werd, of hoe een cruciale bocht een blinde hoek werd dankzij de ondergaande zon of elke keer dat je door de dichte mist moest racen.

Misschien te weinig ‘spel’

Het onvermijdelijke nadeel van al dit ‘geen spel maar een platform’-gedoe is dat er eigenlijk heel weinig ‘spel’ in Forza Motorsport zit. Het unieke verkoopargument van Builder’s Cup is het upgraden van je auto tussen races door, hetzij door je mouwen op te stropen en individuele onderdelen te monteren, hetzij door op de verleidelijk handige ‘snel upgraden’-knop te drukken. Het probleem is dat de rest van het veld met je mee groeit, dus voor het gevoel boek je eigenlijk nauwelijks vooruitgang ten opzichte van de rest.

Af en toe zullen de ‘beste’ nieuwe onderdelen de wegligging van je auto op komische wijze verpesten, waardoor je je door de volgende race moet worstelen alsof je een onhandelbaar kat probeert op te tillen, maar dan heb je ongeveer het spannendste van de verhaallijn in Forza Motorsport wel gehad. Ben je bedachtzaam met de upgrades, dan heb je dit dus niet.

Het racen in Forza Motorsport zit wel goed

Hetgeen je als een autoliefhebber terug laat komen voor meer, is de kracht van de rijervaring zelf. Dit is de meest dynamisch betrokken Forza Motorsport tot nu toe, die de fouten in het rijmodel van de vorige games heeft gladgestreken. Met name de vertaling van het geweld van het rijden in een volbloed raceauto naar je minder glamoureuze trainingbroek-op-de-bank-setup. Je zit er middenin.

Voor degenen die bereid zijn om de eerste crashes in de eerste bocht tijdens een potje multiplayer te riskeren, is er een vernieuwde structuur die het spel in lijn brengt met de Sport-modus van Gran Turismo. Geplande multiplayerraces zijn ontworpen zodat je makkelijk online kunt instappen, onder meer omdat je een auto kunt huren die voldoet aan het reglement.

Hier ligt de echte levensduur van het ‘platform’: als de nieuwe veiligheidsclassificatie- en strafsystemen van de game hun werk doen om de competitie zowel hevig als eerlijk te houden, dan zullen spelers er jarenlang naar toe komen.

Dus, moet je Forza Motorsport kopen?

Forza Motorsport voelt bij de lancering bijna experimenteel aan, met wisselende resultaten. De Builder’s Cup boeit ons niet heel veel, waarbij de veelgeprezen upgrade-progressie grotendeels irrelevant lijkt voor wat er daadwerkelijk op het circuit gebeurt. De belofte van de platformbenadering is echter dat de game voortdurend nieuwe ervaringen zal aanbieden, ervaringen die ook unieker moeten zijn.

Bovendien heeft Forza Motorsport het belangrijkste goed gedaan: de manier waarop de auto’s aanvoelen om te rijden en te racen. Zodra je achter het stuur zit, smelten alle frustraties als versleten banden weg. En er zullen veel versleten banden zijn…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear