Voor het geld dat je nu kwijt bent voor een Nissan Skyline met RB26-motor (afgebeeld op de foto) of een Toyota Supra met 2JZ-motor, hoefde je een paar jaar geleden niet te kiezen. Je kocht ze allebei en nog eentje voor reserveonderdelen. Met de huidige prijzen moet je serieus overwegen of je überhaupt een van de twee wilt kopen. Er is nog een derde alternatief: de Drag Extreme RB30. Deze zescilinder combineert de beste eigenschappen van de twee legendarische motoren.

Bullet Race Engineering begint met de RB26, de motor uit de Nissan Skyline. Daarvan passen ze het onderblok aan zodat de krukas van de 2JZ erin past, inclusief de grotere lagers. De krukas van de RB zou te veel torderen bij hoge vermogens en dat is niet goed voor de prestaties. De 2JZ-as moet wel worden aangepast om in de RB-motor te passen, omdat de zuigers bij Nissan verder uit elkaar zitten. De kruktappen zijn afgekeken van Honda.

Het Frankenstein-monster moet minimaal 3.200 pk aankunnen, misschien iets meer. De Drag Extreme RB30 kost 8.660 euro voor het onderblok en 4.300 euro voor de krukas. Dan moet je nog de zuigers en alle accessoires regelen. Oh, en één flinke turbo. De vraag is alleen: leg je hem dan in een Nissan of in een Toyota? Als je het maar niet in je hoofd haalt om de RB30 in een Mustang te leggen. Die tijd hebben we gehad.

Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk

Reacties

  • Youri heeft op 5 november 2019 geschreven:

    Hiermee heb je helaas nog steeds de VVTi van een 2JZ of de VCT van een RB25 niet.
    Dan zou je een RB25/6 moeten frankensteinen met een 2JZ crank

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)