‘De Lamborghini Aventador SVJ is de meest extreme versie, met de krachtigste V12 die Lamborghini ooit heeft gebouwd’, aldus Lamborghini. En wij maar denken dat de Aventador SV die loftuitingen verdiende, qua extreem. Laten we beginnen met de naam. SV, dat kennen we: Super Veloce, maar de J voor Jota? Die eretitel heeft voorheen pas twee auto’s gesierd: de Miura P400 Jota en de Diablo SE30 Jota.

De J in Lamborghini Aventador SVJ refereert aan sectie J (van het welbekende FIA-homologatieboek, aha!), een sectie die Lamborghini te uit en te na diende te bestuderen toen het met de legendarische Miura wilde gaan racen. Dus, mocht je het nog niet hebben geraden: SVJ betekent sneller en meer op het circuit gericht.

Eerst over dat ‘sneller’. De 6,5-liter, natuurlijk ademende V12 heeft nu titanium inlaatkleppen en gemodificeerde cilinderkoppen, wat 20 pk extra oplevert – 770 in totaal dus. Het vliegwiel is lichter gemaakt om de gasrespons te verbeteren, en de rode-toerenlijn ligt nu bij 8.700 tpm. De sequentiële bak met enkele koppeling is opnieuw geprogrammeerd om de schakeltijden te optimaliseren.

De Lamborghini Aventador SVJ is meer op het circuit gericht

De stijfheid van de stabilisatorstangen is 50 procent groter dan op de SV en hij staat op speciaal voor ‘m gemaakte Pirelli’s. Ondanks de toevoeging van achterwielbesturing en actieve aerodynamica, is de SVJ toch 50 kilo lichter (dankzij een lichtere uitlaat, meer koolstofvezel en lichtere wielen) dan de standaard Aventador.

Van nul naar 200 km/u kost 8,6 seconden, een ronde op de Ring doet de Lamborghini Aventador SVJ in 6.44,97 minuut – dat is een record voor een productieauto: twee seconden sneller dan de Porsche 911 GT2 RS en liefst 15 tellen sneller dan de SV.

Dat komt door toedoen van de aerodynamica. De Lamborghini Aventador SVJ beschikt over ALA2 (Aerodinamica Lamborghini Attiva 2), een doorontwikkeling van het systeem dat we voor het eerst zagen op de Huracán Performante. Lucht wordt onder en langs de auto geleid door middel van twee actieve flappen in de splitter voor, terwijl de enorme vleugel achterop ervoor zorgt dat de luchtstroom door de centrale pylon naar weerszijden gaat, waardoor de downforce bij de binnenste wielen toeneemt met 30 procent. De algehele downforce is 40 procent groter dan op de SV.

Geen turbo’s op de Lamborghini Aventador SVJ

De natuurlijk ademende V12 van de SVJ is de prijs van de hele auto alleen al waard. In een supercar-markt die wordt gedomineerd door turbo’s laat het geluid van de SVJ je naar adem happen, overigens net als z’n prestaties, die woest en overrompelend zijn. Niet minder dan heerlijk.

De bak is verbeterd, maar nog altijd niet zo goed als een bak met dubbele koppeling qua schakeltijden en souplesse. Opschakelen in de extreme Corsa-modus gaat met een even gewelddadige knal als in de SV, en dat is soms een beetje hinderlijk, omdat het de balans van de auto verstoort. Terugschakelen gaat beter, niet in de laatste plaats omdat dat steeds vergezeld gaat van een ware artilleriebarrage aan gepop en geknal.

Verdere kritiek op de Lamborghini Aventador SVJ?

Het rempedaal is een beetje sponzig en geeft je weinig vertrouwen op hoge snelheden (tegen de 300 km/u) die we reden op het circuit van Estoril, maar veel meer te emmeren hebben we eigenlijk niet. Want dit is geen aangepaste, maar een getransformeerde Aventador. Het ingaan van scherpe bochten wordt nu geholpen door de nieuwe besturing op de achterwielen, waardoor de auto als geheel veel beweeglijker aanvoelt, en als je op het gas gaat in het midden van een bocht zorgt de vierwielbesturing ervoor dat de neus in lijn blijft bij het uitkomen van de bocht.

En op hogere snelheden is de Lamborghini Aventador SVJ aanzienlijk stabieler – en dat is de grootste winst, want daardoor rijd je ‘m met meer vertrouwen en kun je meer plezier en snelheid uit ‘m halen. Maak je het te dol (maar dat is niet makkelijk gezien het luidruchtige, veeleisende charisma van de SVJ), dan ontdek je dat hij voorspelbaarder, hanteerbaarder en dus veiliger reageert dan je op voorhand zou hebben gedacht.

De cabine

In de cabine bevinden zich koolstofvezel racestoelen (de beste die we in lange tijd in een Lamborghini aantroffen), een grafisch gereviseerd TFT-scherm met ALA-data en Anima-instellingen. Dat alles helpt om deze inmiddels acht jaar oude supercar een fris en knispervers gevoel te geven. En hij levert ook nog steeds gewoon een echte supercar-ervaring. Geen enkel andere auto voelt zo aan als een Aventador: van de intimiderend nauwe voorruit tot een achteruitkijkspiegel waarin je alleen maar spoiler ziet: aan alle kanten biedt hij louter drama.

Het merk zal 900 Lamborghini Aventador SVJ’s bouwen, met prijzen die nog niet bekend zijn, maar ongetwijfeld astronomisch – denk ergens in de buurt van de vijf ton. En er komen 63 gelimiteerde edities met zichtbaar koolstofvezel en lak die de oprichting van het bedrijf – in 1963 – eer betoont. En ja, er komt ook een roadster, begin 2019 zelfs al.

De Lamborghini Aventador SVJ levert meer drama dan iedere andere auto, en ondersteunt dat met extra professionalisme. Hij zet al je zintuigen op scherp, laat z’n potentieel makkelijk aanspreken en neemt zichzelf niet al te serieus. Een heuse supercar, beter in evenwicht dan voorheen, en hij richt zich niet alleen maar op snelheid. Dus heeft hij het volledige recht op de Jota-badge.

Lamborghini Aventador SVJ


Motor
6.498 cc
V12
770 pk @ 8.500 tpm
720 Nm @ 6.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 351 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,6 l/100 km
452 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.943 x 2.098 x 1.136 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.525 kg
90 l (benzine)
n.b. (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Lamborghini heeft de wetenschap te hulp geroepen voor de zwanenzang van haar meest charismatische supercar. De resultaten zijn dramatisch – in de positieve zin des woords. Of dat ook voor de prijs geldt...

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)