
Het schijnt dat je elke zeven jaar de helft van je vriendengroep kwijtraakt. In veel gevallen heb je ook weer nieuwe aanwas, en blijft het aantal vrienden ongeveer gelijk. Maar mocht dat nou niet zo zijn, is hier de Mini John Cooper Works GP – een snelle Mini met slechts twee zitplaatsen. Voor jou en die laatst overgebleven vriend of vriendin. Of je tien katten, dat past ook wel.
De 2,0-liter turbo-viercilinder in de Mini John Cooper Works GP produceert 306 pk, Dat is 75 pk meer dan de normale John Cooper Works en net zo veel als de vierwielaangedreven Clubman en Countryman John Cooper Works. En als de BMW M135i, trouwens. Het koppel is 450 Nm en alle power gaat via een automaat naar de voorwielen. In 5,2 seconden sprint de uitgeklede versie van 0 naar 100 km/u, dat is 0,9 seconden sneller dan de non-GP. De topsnelheid van de Mini John Cooper Works GP is 265 km/u.
Tussen de voorwielen zit een mechanisch differentieel dat ervoor moet zorgen dat je niet na twee stoplichten de bandenboer moet bellen. Het differentieel kan tot wel 31 procent van het vermogen naar het wiel met de minste wrijving dwingen. Het stopvermogen komt van remmen met vier zuigers die verstopt zitten in 18-inch wielen. Deze schuilen onder koolstofvezel wielkastverbreders. Het is niet enkel uiterlijk vertoon – de sportieve toevoegingen rondom de Mini zorgen voor neerwaartse druk of koeling. Kijk maar even naar de achterspoiler.
De enige kleur voor de Mini John Cooper Works GP is Racing Grey Metallic. Het dak en de spiegels zijn altijd afgewerkt in Melting Silver Metallic. Andere accenten zijn in de kleuren Chili Red of het matte Rosso Red. Mini bouwt slechts 3.000 exemplaren en op het spatbord kun je zien met welk nummer jij rijdt.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Mini GP3 door Minispeed

Mini John Cooper Works GP

Mini John Cooper Works GP vs Lamborghini Huracán Evo RWD

Mini John Cooper Works GP krijgt 300+ pk

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
