Tegen het einde van dit decennium moeten er volgens het Nederlandse Lightyear maar liefst 84 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn verschenen. En dat is een probleem, want waar haal je alle grondstoffen vandaan voor de batterijen en waar laat je alle laadpalen? De Lightyear One moet deze problemen – deels – oplossen door efficiënter met zijn stroom om te gaan en op te laden in de zon.

De Lightyear One is volgens de makers een SEV – een Solar Electric Vehicle. Op zijn carrosserie zit vijf vierkante meter aan zonnepanelen om de auto bij te laden en bovendien is het ding zeer aerodynamisch. Met een accu van 60 kWh komt de auto 710 kilometer ver met een tempo van 85 km/u. Nu rijd je in het echt geen 85 km/u, maar het geeft een indicatie.

Er worden nu zestien klantenauto’s gebouwd

Veel mensen waren sceptisch over de Lightyear One, want als het zo simpel was, waarom doen de grote automerken dit dan niet? Dit jaar gaan we erachter komen wie er gelijk heeft. De eerste stappen van de ontwikkeling zijn achter de rug en het Nederlandse bedrijf gaat nu zestien exemplaren bouwen om aan klanten mee te geven. Met deze prototypes gaan ze data uit de echte wereld verzamelen.

De prijs van de Lightyear One gaat fors omhoog

Overigens zijn er genoeg mensen die vertrouwen hebben in de Lightyear One. Al 150 mensen plaatsten een bestelling voor hun zonneauto. Zij betalen 150.000 euro per auto. Wie nu bestelt, krijgt een offerte van 250.000 euro. De prijsstijging heeft ermee te maken dat onderdelen duurder zijn geworden en dat het bedrijf meer onderdelen zelf gaat maken.

‘Om een eindproduct met optimale technologie te kunnen leveren, kiest Lightyear ervoor om meer onderdelen zelf te ontwikkelen, zoals het zonnepaneel en de bijbehorende elektronica, de technologie van de wielmotoren en het thermische systeem. Deze keuze betekent ook dat er hogere kosten bij komen kijken, in ruil voor betere technologie. Door vandaag in toekomstbestendige technologie te investeren, maakt Lightyear het mogelijk om in de toekomst op grotere schaal een massamarktmodel te leveren’, zegt het persbericht.

Komt er ook een betaalbare Lightyear?

Leuk, zo’n auto die zichzelf oplaadt met de zon, maar als je eerst een kwart miljoen euro moet neerleggen, dan moet je veel UV’tjes pakken om een besparing te realiseren. De Lightyear Two zou een stuk beter te betalen moeten worden. Deze staat op de planning voor 2024 en moet rond de 30.000 euro gaan kosten. LeasePlan bestelde al 5.000 exemplaren, zodat je hem straks in abonnementsvorm kunt rijden.

Reacties

  • Ollie heeft op 30 mei 2022 geschreven:

    Kansloos verhaal. Hoe is het mogelijk dat men steeds weer dezelfde fouten blijft maken. Het deelnemen aan de auto industrie vandaag de dag is zo complex en kostbaar dat je dat nooit gaat redden op zo’n manier. Je moet vooral heel erg samenwerken en vooral niet alles zelf willen uitvinden. Typisch weer een voorbeeld wat er gebeurd als je een paar Willie Wortels en milieu activisten hun gang laat gaan, en er geen bedrijfseconomen en proces technologen uit de auto industrie aan tafel zitten. En “by the way” , het tweede model komt er al aan en Leaseplan heeft er 5000 besteld. Dat noemt met “Greenwashing”. Erg jammer allemaal, ze zullen er vast iets van leren, maar wat mij betreft weer een staaltje Nederlandse hoogmoedswaanzin.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)