
Een reis van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Niets bijzonders zou je zeggen, met dank aan de moderne luchtvaart. Maar Renske Cox en Maarten van Pel doen het net even anders. Zij hebben deze Skoda Enyaq iV flink aangepakt om de monstertocht te ondernemen. En dat op een volledig duurzame manier.
We hebben het even moeten Maps-en, maar de heenweg alleen al is een rit van bijna 13.000 kilometer. En dan moet je dat hele eind ook nog terug… Voor Renske en Maarten is het geen probleem. ‘We willen mensen inspireren en helpen om iets aan klimaatverandering te doen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van leven. Het draait allemaal om creatief zijn en bewuste keuzes maken’, schrijven ze op hun website.
De aangepaste Skoda Enyaq iV 4x4electric
Het doel was om de reis af te leggen met een gewone elektrische auto. Daartoe hebben ze de brave Skoda aangepast om zelfvoorzienend te kunnen zijn. Zo nemen ze 60 draagbare zonnepanelen van een vierkante meter mee die ieder 180 watt aan elektriciteit opleveren. Ze nemen ook een 50-liter watertank mee om zelfgezuiverd water te kunnen drinken en ermee te koken en te douchen.
Om de opgevangen energie optimaal te gebruiken, werkt het stel met een nieuwe laadtechniek. Er zit geen extra batterij tussen de zonnepanelen en de auto, wat moet zorgen voor 20 procent minder energieverlies. Om door het woeste landschap van Zuid-Afrika te komen, is er een verhoogde ophanging en een set offroad-banden onder de Skoda Enyaq geschroefd. Op 4 november gaat de reis van Renske en Maarten van start.
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
