
Het zijn zware tijden. Na de Aventador, de GT-R en de Chiron nemen we nu ook afscheid van de W12-motor van Bentley. ‘Maar niet zonder een dramatisch einde’, zegt het merk. Het slotstuk van de twaalfcilinder is de Batur, die vorig jaar onthuld is. Nu maakt Bentley de definitieve specificaties bekend van de laatste W12 – en het is de krachtigste twaalfcilinder voor een productieauto ooit.
Voor de extra power monteert Mulliner een aangepaste in- en uitlaat, ze verbeteren de koelsystemen en optimaliseren de turbo’s. Alles bij elkaar zorgt dat voor een vermogen van 750 pk en 1.000 Nm koppel. De Continental GT Speed heeft 659 pk en 900 Nm. Deze kun je, net als de Bentayga Speed en Flying Spur Speed, overigens ook nog heel even bestellen. In 2024 stopt de productie van de W12-motoren.
Slechts 18 stuks van de laatste W12 van Bentley
Bentley en Mulliner bouwen maar achttien stuks van de laatste W12 (en de bijhorende auto) en ze zijn allemaal vergeven. In april 2024 moeten de speciale Baturs klaar zijn. Als de productie klaar is, staat de teller van Bentley W12-motoren op ruim 100.000 stuks. Ook fijn: de dertig medewerkers die aan de W12 werken, krijgen allemaal een nieuwe job binnen het bedrijf.
De baas van Bentley, Adrian Hallmark, doet ook een woordje over de W12-motor: ‘Toen we de W12 in 2003 lanceerde, wisten we dat we een sterke motor hadden die zowel de auto’s als het merk een boost zou geven. Twintig jaar en meer dan 100.000 W12’s later is de tijd gekomen om de iconische motor met pensioen te laten gaan.’
Wat moeten Bentley-klanten nu kopen?
Als de W12 er straks niet meer is, zijn alle modellen van het merk te koop als hybride. Dit is de eerste stap naar een volledig elektrische line-up. De Baturs kosten overigens per stuk zo’n 2 miljoen euro. Andere Bentleys met W12-motoren zijn gelukkig ietsjes goedkoper. Ietsjes.
Eén reactie op “Bentley stopt met twaalfcilinders, maar niet voordat ze de krachtigste W12 ooit bouwen”
Geef een reactie Reactie annuleren


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

Batur Convertible: De krachtigste cabrio van Bentley moet ruim 2 miljoen euro kosten

Bentley Batur review: Heerlijke daily driver van bijna twee miljoen euro

Rijden in de duurste en sterkste Bentley ooit

Bentley Continental GT V8 Mulliner: is ie zo luxe genoeg?

Bentley Mulliner Bacalar is een weelderige tweezitter

Bentley Bentayga Mulliner overtreft elke tuner

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Eindelijk een Bentley met een wat modernere look, die koplampen; toch vaak ouderwets en pompeus bij Bentley maken het auto’s die vooral aantrekkelijk zijn voor een selecte doelgroep. Het zijn absoluut geen poster machines, laat ik het zo zeggen.
De koplampen, achterkant en ook het zijaanzicht van deze Bentley Batur maakt het echt een gaaf apparaat. Hopelijk gaat Bentley door op deze ontwerp lijn in hun toekomstige EV modellen.