
De Rimac Nevera is geen auto voor de massa: het is een hypercar die mensen enthousiast moet maken voor de elektrische toekomst. Dat doet de Nevera onder meer met vier elektromotoren: één motor per wiel. Maar wat als je mensen heel enthousiast moet maken over synthetische brandstoffen? Dan krijg je zoiets: dit is een BMW i8 met per wiel één viercilinder uit een motorfiets.
Ja, echt. In de compacte carrosserie van deze BMW i8 verstoppen vier BMW HP4-motoren. Elke 1,0-liter viercilinder klimt naar de 14.800 toeren per minuut voor een totaalvermogen van 880 pk. En dat op een gewicht van 1.000 kilo. Elke motor kan apart aangestuurd worden, waardoor je ook nog eens kunt kiezen uit voor- of achterwielaandrijving. Of vierwielaandrijving, voor de maximale acceleratie.
Waarom vier motorfietsmotoren in een BMW i8?
Maar waarom zou je in hemelsnaam zo’n complexe aandrijflijn bedenken? Is het niet eenvoudiger om één V8 achterin te leggen? ‘Het belangrijkste onderwerp van het hele concept is de selectiviteit per wiel, die het hoogste niveau van flexibiliteit mogelijk maakt met betrekking tot torque vectoring. Vorm volgt functie’, zegt een woordvoerder van het Oostenrijkse Team Edlinger tegen TopGear Nederland.
De vier motoren draaien op eFuels, dus CO2-neutrale brandstof. ‘Een van de missies van ons project is om een duurzaam maar akoestisch aantrekkelijk concept onder de aandacht te brengen, daarom rijden we onze auto alleen op duurzame brandstoffen’, vult Team Edlinger aan. In de autosport gaan synthetische brandstoffen een steeds grotere rol krijgen. Dat zie je ook in de F1.
De uitlaten van de vier motoren komen trouwens samen in één uitlaat. De carrosserie is verder ingrijpend verbouwd voor maximale aerodynamica. Plus er is nagedacht over veiligheid: de cockpit is ontworpen als een LMP1-auto met kreukelzones die een aluminium honingraatstructuur toepassen. Techniekliefhebbers mogen zich vergapen aan de pushrod-ophanging. Toe maar.
Ingewikkeld stuur
Bovendien zijn er 12 computers om alles te meten en in te stellen: kijk maar even naar dat stuur, er zijn commerciële onderzeeërs met een simpelere besturing. Je wilt nu weten hoe het knotsgekke apparaat klinkt, maar daarvoor moet je nog even geduld hebben. De auto zal ingezet worden bij heuvelklim-evenementen en waarschijnlijk ooit op Goodwood te zien zijn.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
