Normaal gesproken hebben we het over pk’s, Nm’s, topsnelheden, 0-100-tijden en soms zelfs de 100-0-afstand. Er zijn natuurlijk nog meer manieren om de snelheid van auto’s te vergelijken. We nemen dit keer de aller-Amerikaanste manier van meten: de kwartmijl. Start je een zoektocht op Google, dan kom je een hoop deelnemers tegen voor deze lijst, vaak zelfs met videobewijs. Het probleem daarvan is dat je niet weet wat er aan de motor gebeurd is, welke banden onder de auto liggen of welke delen (zoals de passagiersstoel) ze hebben gedemonteerd om die paar kilootjes te missen. Daarom pakken we voor deze lijst van de tien snelste productieauto’s op de kwartmijl enkel de gegevens die autofabrikanten zelf beschikbaar stelden.

10. Koenigsegg Agera RS – 9,9 seconden

Wat zou een lijstje van de allersnelste auto’s zijn zonder een creatie van Christian von Koenigsegg? Niet veel inderdaad, want in bijna elke snelheidslijst zien we één of meerdere auto’s uit zijn Zweedse fabriek. De Agera RS zette in oktober 2017 een record voor de snelste tijd van 0 naar 400 naar 0 km/u door dat in 36,4 seconden te doen. Even later werd dat record verbroken door, jawel, de Agera RS door ruim drie seconden sneller te gaan. En zo pakte Koenigsegg nog eens vier snelheidsrecords, mede dankzij hun 5,0-liter V8 die 1.380 pk en 1.370 Nm produceert. Geen slechte auto om het lijstje van de snelste productieauto’s op de kwartmijl mee te beginnen.

09. McLaren Senna – 9,9 seconden

Het blijft verbazingwekkend hoe McLaren de Senna straatlegaal heeft weten te maken, en al helemaal met zo’n vleugel achterop. Met zijn V8 die 800 pk en evenveel Nm produceert, sprint hij in 2,8 seconden naar 100 km/u, in 6,8 seconden naar 200 km/u en duwt hij door tot 340 km/u. De naald van de toerenteller wordt pas een halt toegeroepen bij 8.500 tpm. De Senna is het bewijs dat auto’s die hard rechtuit gaan soms ook prima met bochten overweg kunnen.

08. SSC Tuatara – 9,7 seconden

Shelby Supercars Inc., tegenwoordig beter bekend als SSC North America, is de bouwer van de SSC Tuatara. Mocht je nu een sprookjesachtig verhaal willen horen over Carroll Shelby, dan moeten we je helaas teleurstellen. De oprichter van dit bedrijf, Jerod Shelby, heeft geen familiebanden met Carroll. Sterker nog: de hele reden dat ze hun naam veranderden, is dat het andere Shelby-bedrijf niet zo blij was met de oude naam van SSC. De Tuatara is het klapstuk van de autobouwer uit Richland, Washington. Niet alleen ziet hij er enorm gevaarlijk uit, zijn specs zijn dat ook. De 5,9-liter biturbo V8 zorgt voor een vermogen van 1.368 pk. We hadden de eer om hem te testen op het Monticello Motor Club Circuit nabij New York.

07. Bugatti Veyron Super Sport – 9,7 seconden

Je had hier waarschijnlijk de Chiron verwacht, toch? Wij ook, maar hij viel net buiten het lijstje van de snelste productieauto’s op de kwartmijl met een tijd van 9,9 seconden. En de Super Sport 300+ dan? Die is vast sneller, maar daar zijn nog geen fabrieksopgaven van. Zijn voorloper, de Veyron Super Sport, doet het 0,2 seconden sneller dan de standaard Chiron. 1.200 pk en 1.500 Nm zijn verantwoordelijk voor dat resultaat. In 6,7 seconden zit hij op 200 km/u en zijn topsnelheid is 434 km/u.

06. Ferrari LaFerrari – 9,7 seconden

Ah, het hybridebeest van Maranello, zoals we hem weleens noemen. Alle 499 exemplaren hebben een V12 hybride aandrijflijn die 963 pk en 970 Nm produceert. 0 naar 100 km/u is in 2,9 seconden gepiept, 0 naar 200 in 6,9 seconden en van stilstand naar 300 km/u gaat hij in 15 seconden. Vanaf dat punt kan hij nog 50 km/u extra klimmen in snelheid tot hij aan zijn top zit.

05. Dodge Challenger SRT Demon – 9,65 seconden

Je merkt het al, het gaat om pietepeuterige verschillen. Dit is in ieder geval de snelste auto op de kwartmijl die het ook regelmatig in het echt bewijst; waarschijnlijk wel elk weekend ergens op een dragstrip in Amerika. De Demon kan zijn trucje keer op keer op keer op keer. Je moet wel speciale dunne bandjes voorop monteren en nog wat andere zaken (opties die je voor één dollar bij de auto kreeg) om onder de 10 seconden te duiken. Dodge monteerde een 851 pk krachtige 6,2-liter V8 met een supercharger. Nog maar even ter vergelijking: toen wij een McLaren 720S testten, kwamen we net boven de 10 seconden uit.  

04. Ultima RS – 9,2 seconden

Ultima Sports, het bedrijf achter deze auto, claimt dat de ultieme versie van de Ultima RS in 9,2 seconden de kwartmijl kan afleggen. De Ultima RS weegt slechts 930 kilo, maar komt wel gewoon met airconditioning, bluetooth en hulpjes als een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Het is simpelweg de meest luxe kart die je je maar kunt wensen.  

03. Ultima Evolution- 9,2 seconden

De RS heeft een geduchte tegenstander van dezelfde maker: de Evolution. Hij is er in twee versies: als cabrio en coupé. Bij het ranke voorkomen verwacht je niet meteen een vermogen van 1.034 pk uit een toch vrij forse 6,8-liter V8 van Chevrolet. Dat is overigens wel de meest griezelige versie van de Evolution Coupé. Helaas hebben we geen beelden van een run van 400 meter, maar Ultima belooft ons dat hij het net zo snel kan als zijn RS-broertje.

02. Rimac C_Two – 9,1 seconden

De prestaties van de Rimac C_Two zijn ongekend. Van 0 naar 100 km/u schiet hij in 1,97 seconden. Van stilstand naar 200 km/u duurt slechts 4,3 seconden. En voor de sprint van 0 naar 300 km/u heeft hij 11,8 seconden nodig. De techniek van deze auto verkoopt het merk ook aan Pininfarina voor de Battista en aan Koenigsegg voor de Gemera. Onlangs mochten we eindelijk een blokje om met de Kroatische supercar. De productie-exemplaren zullen snel volgen.

01. Czinger 21C – 8,3 seconden

Czinger meent bijna een hele seconde van de tijd van de Rimac af te halen. Hun 3D-geprinte 21C moet in 29 seconden van 0 naar 400 km/u gaan. Hij weegt slechts 1.165 kilo dankzij gebruik van titanium en koolstofvezel. Daar is ook de piepkleine 2,9-liter V8 bij inbegrepen, die 950 pk produceert bij 11.000 tpm. Czinger zou de auto onlangs onthullen op de afgelaste Autosalon in Genève. Met zijn 8,3 seconden op de kwartmijl staat de 21C op dit moment op nummer 1, maar er zijn genoeg kapers op de kust. Bovendien geldt ook hier nog even: eerst zien, dan geloven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear