Het was na de eerste vrije training nog niet zeker of Valtteri Bottas en Charles Leclerc ook mee kunnen doen aan de tweede training, door een crash voor de Fin en een kapotte transmissie voor de Ferrari-coureur. Beide auto’s zijn op tijd klaar om ook rondjes te kunnen rijden in de tweede vrije training. De zon heeft inmiddels plaats gemaakt voor de maan waardoor de baan er nu ongeveer zo bij ligt zoals hij zal zijn tijdens de race.
Hierdoor worden er in deze sessie veel longruns gereden, waarbij de omstandigheden van de race worden gesimuleerd. Alexander Albon heeft geen fijn begin van de tweede vrije training. Hij schiet bij het remmen voor bocht tien rechtdoor en komt net te laat tot stilstand waardoor hij zijn voorvleugel beschadigt. Albon kan behoedzaam terugrijden naar de pits om te worden voorzien van een nieuwe vleugel.
Coureurs komen elkaar veelvuldig tegen
Op datzelfde moment is Leclerc bezig met een snelle ronde, tot hij de Racing Point-auto van Lance Stroll tegenkomt. Leclerc kan maar net de roze auto van de Canadees ontwijken, maar moet zijn snelle ronde wel afbreken. Ook Sebastian Vettel wordt geblokkeerd. Hij komt de Haas van Magnussen tegen die volgens Seb Vettel ‘aan het slapen’ is.
Vettel is niet de enige die klaagt over K-MAG. Ook Sergio Perez heeft het met de Deen aan de stok. Beide coureurs willen een ronde beginnen met schone lucht, waardoor ze niet achter elkaar willen zitten. Voor de laatste bocht probeert Magnussen, Perez nog in te halen, maar die heeft daar weinig trek in en duwt de Haas gedeeltelijk tegen de muur.Dit incident wordt genoteerd bij de wedstrijdleiding en hiervoor moet Sergio Perez zich melden bij de stewards na de vrije training.
Lewis Hamilton rijgt de rondes aan elkaar, totdat hij wordt opgehouden door Pierre Gasly. Lewis doet hier zijn beklag, omdat het onnodig was voor Gasly om voor Hamilton te blijven.
Racesimulaties voor de topteams
Naast de kwalificatiesimulaties, worden er ook long-runs gereden om te testen hoe lang de banden het volhouden. Hierbij stijgen Hamilton en Verstappen boven de rest uit. De top drie teams rijden allemaal de meeste rondes op de softs bij de racesimulaties. Hieruit blijk dat Albon en Bottas beiden één seconde slomer zijn dan hun teamgenoten.
In deze sessie is duidelijk geworden waar de topteams excelleren. Red Bull Racing moet het vooral hebben van de tweede sector. Mercedes is vooral erg snel in de laatste sector, en Ferrari boekt het meeste tijdwinst in de eerste sector. Dat belooft veel goeds voor de spanning en sensatie op zaterdag en zondag.
Uiteindelijk rijdt Lewis Hamilton de snelste tijd, met Max Verstappen op 0,1 seconde daarachter. P3 in de 2e vrije training is voor Sebastian Vettel met een achterstand van 0,8 seconde op Hamilton.
2e vrije training van de GP van Singapore 2019
01. Lewis Hamilton
02. Max Verstappen
03. Sebastian Vettel
04. Valtteri Bottas
05. Alexander Albon
Data en tijden van de GP van Singapore 2019
Zaterdag 21 september 2019
3e vrije training: 12:00 – 13:00 uur
Kwalificatie: 15:00 – 16:00 uur
Zondag 22 september 2019
Race: 14:10 – 16:10 uur
Foto: Red Bull Content Pool, Ferrari, Daimler AG
Reacties