In 2017 berichtten we al over de Aspark Owl. Toen was het doel van de Japanse bouwer om de snelst accelererende EV ooit te maken. Het resultaat van de wilde plannen overstijgt hun verwachtingen, want de Owl is niet alleen de snelst accelererende – hij is de krachtigste productieauto ooit.
Het Japanse ingenieursbureau Aspark heeft zojuist de definitieve productieversie onthuld. Er zijn twee cijfers waar je je aandacht op wilt richten, een groot en een klein getal. Groot: deze elektrische hypercar levert 2.039 pk, waarmee het (zover wij weten) de snelste productieauto ooit moet zijn. Het kleine getal is de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u: 1,9 seconde.
De jonge geschiedenis van de Aspark Owl
In een gesprek met TopGear zegt Aspark-baas Masanori Yoshida dat het bedrijf hard gewerkt heeft om niet alleen sneller, maar ook de snelste te zijn. ‘We hebben de omstandigheden en details getest en als gevolg daarvan is de snelheid veel groter dan toen we de auto voor het eerst aankondigden.’
Het idee voor de Owl kwam in 2014, gevolgd door prototypetests, een concept, verschillende benchmarks en nu de uiteindelijke versie die je als consument kunt kopen. Maar dan de prijs. Vier dagen geleden maakte Aspark bekend dat de Owl voor 2,9 miljoen euro van eigenaar wisselt. Het Italiaanse MAT (dat we onder andere kennen van de Stratos) heeft de eer om de Owl te bouwen. Yoshida vertelde ons dat de laatste auto’s begin volgend jaar klaar zullen zijn. Van de 50 geplande auto’s zijn er nu vijftien vergeven.
Hoe komt de Aspark Owl tot zulke prestaties?
De Aspark Owl heeft vier motoren en een 64-kWh lithium-ion batterij. Het totale vermogen, we zeggen het nog maar een keer, ligt op 2.039 pk en het koppel op 2.000 Nm, wat meer is dan de Lotus Evija en Pininfarina Battista/Rimac C_Two. Met deze immense kracht gaat de Aspark Owl van 0 naar 300 km/u in 10,6 seconden en heeft hij een topsnelheid van 400 km/u. Laat dit maar even op je inwerken.
Nog even tussendoor: we gaan naar de Ring
Terwijl we nog naar adem snakken van het bovenstaande, heeft Yoshida nog een nieuwtje voor ons. ‘We willen een nieuw ronderecord vestigen op de Ring.’ Jep, hij gaat voor de snelste auto – van wat voor soort, met wat voor aandrijving dan ook – op de Nürburgring. Hiervoor moet hij het opnemen tegen monsters als de Aventador SVJ, de Nio EP9, de 911 GT2 RS, de SR8 en ga zo maar door. ‘We hopen het record in maart 2020 te kunnen breken’, voegt Yoshida er nog aan toe.
Hij heeft dus nog vier maanden, wat niet zo gek veel tijd is, maar Yoshida heeft vertrouwen. ‘We zijn ervan overtuigd dat deze auto de hoogste snelheid ter wereld heeft. Hij heeft geweldige prestaties.’ Nog een keer die cijfertjes dan? Vooruit. 2.039 pk, 2.000 Nm, 0 naar 100 km/u in 1,9 seconde, topsnelheid 400 km/u. Wij gaan even liggen.
Reacties