De receptuur is niet echt veranderd: de opdracht was en is de meest gebruiksvriendelijke, makkelijk te rijden supercar op aarde te bouwen. Maar de cijfers zijn stratosferisch geworden. Hij beschikt nu over een V10 met 620 pk, waar de oude R8 nog 420 pk peurde uit een van de RS 4 geleende, turboloze V8.

Waarom was de oude R8 een ijkpunt?

Omdat we Audi er eindelijk serieus door gingen nemen, nadat ze zoveel droge leasebakken over ons hadden uitgestort. De R8 was een auto voor fijnproevers. Een anti-onderstuurapparaat. In feite was het een instapmodel van de Lamborghini Gallardo met een andere motor, een beter interieur en een ultra-frisse, zeldzaam geslaagde combinatie van een V8 met een handbak (met open schakelpatroon).

Net als de Honda NSX behoorde hij tot de categorie exotische auto’s die je elke dag zou kunnen rijden, en zodoende was hij meteen een sexy rivaal van de Porsche 911. Later monteerde Audi een 5,2-liter V10, een vreselijke transmissie met flippers aan het stuur (R tronic) en een prima automaat met dubbele koppeling (S tronic), en maakten ze dakloze Spyder-versies.

Er kwam zelfs een lichtere en zeldzamer R8 GT, in een oplage van 333 exemplaren. Maar de instapversie, de R8 V8, bleef het zoetste fruit dat van de R8-boom viel. Het grijze exemplaar op de foto figureerde zelfs nog in TopGear-tv.

De nieuwe ziet er een beetje plastic uit. Ah, dat is de facelift. Audi bestelde vorig jaar wat te veel van de inmiddels beruchte nieuwe grilles en plakte de R8 V10 Performance vol kippengaas. Veel van de inlaten zijn nep – te veel als je het ons vraagt. We zijn echter wel dol op de enorme nieuwe uitlaten. En dan dat geluid: heerlijk.

Kan de oldtimer het nog bijbenen in 2019?

Oh, zeker. Maar onthoud wel: hij is niet bedoeld als supercar, hoewel hij wel een superauto is. Hij was een rivaal van de Porsche 911 Carrera en de Aston Martin V8 Vantage, dus hij is niet megasnel. Hij heeft wel een enorm responsieve motor en een handbak die je goed laat nadenken over z’n bediening, waarna je in het rijgedrag van die heerlijke combinatie kunt zwelgen.

Het is geen hypersnel sturende landraket. Doe het rustig aan. Geniet van ’m. Luister naar de blaf van de V8 en ga op in z’n karakter en de relatie die je met ’m kunt opbouwen – een band die enigszins teloorging in z’n ballistische opvolger.

Dus, waar is de vooruitgang geboekt?

Hoezeer we de handbak ook prefereren, de flipperbak van de nieuwe R8 is ook stuitend goed. Alle camera’s en sensoren maken je het rijden bovendien makkelijker. De nieuwere R8 is een slimmere, snellere machine, maar op de snelweg zorgt hij ervoor dat je je rijbewijs kwijtraakt. Cruciaal: hij is gewoon niet zo ouderwets lollig als z’n voorganger.

Welke moet ik kopen?

Idealiter: allebei. De R8 van de derde generatie (als ie komt) zou best eens een elektrisch e-tron-vlaggenschip kunnen zijn. Dit lijkt de laatste te zijn van de grote, atmosferische V10’s. Het is een magische, onheilspellende motor, die laat zien dat de twin-turbo’s in alle andere supercars nergens voor nodig zijn.

Deze V10 is muzikaal, karaktervol en pure klasse in z’n gebruik: een toekomstige klassieker. Anderzijds heeft de oorspronkelijke 4.2 V8 het voordeel van de handbak, z’n uiterlijk, en gaan ze momenteel van de hand voor minder dan 50 mille. Daarmee is ie echt een van de betere sportautokoopjes van het moment. Maar dat zal niet lang duren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)