Bij de volgende storm kun je de BAC Mono maar beter zekeren aan de grond met haringen, want hij waait gegarandeerd weg. De Engelse autobouwer heeft het voor elkaar gekregen om de Mono nog lichter te maken. Als dit een Cola Light was, zou hij calorieën verbranden. De vernieuwde eenzitter weegt nu nog maar 570 kilo. Daarbij is hij 20 millimeter lager en 25 millimeter langer, hij snijdt beter door de lucht en de achterspoiler is groter.
Daarnaast is de BAC Mono schoner geworden, terwijl het vermogen groeide. Hij voldoet nu (wederom) aan alle Europese eisen wat betreft uitstoot en geluid. De 2,3-liter viercilinder van Ford is onderhanden genomen door Mountune en produceert nu 337 pk en 400 Nm. Dat is 590 pk per ton – meer dan een Ferrari Enzo, Bugatti Veyron of een McLaren F1. Het is bovendien goed voor een 0-100-tijd van 2,7 seconden en een topsnelheid van 273 km/u.
Onder het ranke lichaam schuilt een hoop technologie. De gewichtsbesparing komt niet alleen door het gebruik van grafeen en 3D-printen. Grafeen is een hightech-materiaal waar al jaren over gesproken wordt, maar tot nu toe weinig toegepast wordt. Het zou 20 procent lichter zijn dan koolstofvezel en 200 keer sterker dan staal, meldde BAC eerder. Het bedrijf maakt er in het geval van de Mono carrosseriedelen van. Je komt grafeen nog maar weinig tegen omdat de kosten hoog liggen.
Iets wat BAC ‘generative design’ noemt, zorgt ook voor minder gewicht. De massa van de wielen nam bijvoorbeeld af met 35 procent. Het komt erop neer dat een computer duizenden ontwerpen maakt en de efficiëntste kiest. Klinkt als wat Czinger ook doet. Is dit niet hoe de robots de mensen in batterijen veranderden in The Matrix? Omgerekend kost de BAC Mono 190.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat is een koopje voor een auto die een hypercar op het rechte stuk achter zich laat, maar bijna drie keer duurder als een Ariel Atom. Deze ziet er echter wel een heel stuk beter uit, vind je niet?
TG heeft op 4 maart 2020 geschreven:
Grafeen gaat de wereld veranderen!
Het kan op vele manieren worden toegepast en het heeft fenomenale eigenschappen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grafeen
Dank u voor de informatie @Redactie
TG heeft op 3 maart 2020 geschreven:
Graag wat meer informatie over het grafeen Mattijn.
Zal dit materiaal uiteindelijk koolstofvezel vervangen?
Is dit in weefsel of in poeder vorm samengebonden?
Redactie TopGear heeft op 4 maart 2020 geschreven:
We hebben een klein stukje toegevoegd. Of het ooit koolstofvezel zal vervangen, durven we niet te zeggen. Ook het exacte productieproces weten we niet, dit zijn dingen die niet altijd gedeeld worden door autofabrikanten.