
Bij de volgende storm kun je de BAC Mono maar beter zekeren aan de grond met haringen, want hij waait gegarandeerd weg. De Engelse autobouwer heeft het voor elkaar gekregen om de Mono nog lichter te maken. Als dit een Cola Light was, zou hij calorieën verbranden. De vernieuwde eenzitter weegt nu nog maar 570 kilo. Daarbij is hij 20 millimeter lager en 25 millimeter langer, hij snijdt beter door de lucht en de achterspoiler is groter.
Daarnaast is de BAC Mono schoner geworden, terwijl het vermogen groeide. Hij voldoet nu (wederom) aan alle Europese eisen wat betreft uitstoot en geluid. De 2,3-liter viercilinder van Ford is onderhanden genomen door Mountune en produceert nu 337 pk en 400 Nm. Dat is 590 pk per ton – meer dan een Ferrari Enzo, Bugatti Veyron of een McLaren F1. Het is bovendien goed voor een 0-100-tijd van 2,7 seconden en een topsnelheid van 273 km/u.
Onder het ranke lichaam schuilt een hoop technologie. De gewichtsbesparing komt niet alleen door het gebruik van grafeen en 3D-printen. Grafeen is een hightech-materiaal waar al jaren over gesproken wordt, maar tot nu toe weinig toegepast wordt. Het zou 20 procent lichter zijn dan koolstofvezel en 200 keer sterker dan staal, meldde BAC eerder. Het bedrijf maakt er in het geval van de Mono carrosseriedelen van. Je komt grafeen nog maar weinig tegen omdat de kosten hoog liggen.
Iets wat BAC ‘generative design’ noemt, zorgt ook voor minder gewicht. De massa van de wielen nam bijvoorbeeld af met 35 procent. Het komt erop neer dat een computer duizenden ontwerpen maakt en de efficiëntste kiest. Klinkt als wat Czinger ook doet. Is dit niet hoe de robots de mensen in batterijen veranderden in The Matrix? Omgerekend kost de BAC Mono 190.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat is een koopje voor een auto die een hypercar op het rechte stuk achter zich laat, maar bijna drie keer duurder als een Ariel Atom. Deze ziet er echter wel een heel stuk beter uit, vind je niet?
Meer van TopGear


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Grafeen gaat de wereld veranderen!
Het kan op vele manieren worden toegepast en het heeft fenomenale eigenschappen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grafeen
Dank u voor de informatie @Redactie
Graag wat meer informatie over het grafeen Mattijn.
Zal dit materiaal uiteindelijk koolstofvezel vervangen?
Is dit in weefsel of in poeder vorm samengebonden?
We hebben een klein stukje toegevoegd. Of het ooit koolstofvezel zal vervangen, durven we niet te zeggen. Ook het exacte productieproces weten we niet, dit zijn dingen die niet altijd gedeeld worden door autofabrikanten.