
Bij de volgende storm kun je de BAC Mono maar beter zekeren aan de grond met haringen, want hij waait gegarandeerd weg. De Engelse autobouwer heeft het voor elkaar gekregen om de Mono nog lichter te maken. Als dit een Cola Light was, zou hij calorieën verbranden. De vernieuwde eenzitter weegt nu nog maar 570 kilo. Daarbij is hij 20 millimeter lager en 25 millimeter langer, hij snijdt beter door de lucht en de achterspoiler is groter.
Daarnaast is de BAC Mono schoner geworden, terwijl het vermogen groeide. Hij voldoet nu (wederom) aan alle Europese eisen wat betreft uitstoot en geluid. De 2,3-liter viercilinder van Ford is onderhanden genomen door Mountune en produceert nu 337 pk en 400 Nm. Dat is 590 pk per ton – meer dan een Ferrari Enzo, Bugatti Veyron of een McLaren F1. Het is bovendien goed voor een 0-100-tijd van 2,7 seconden en een topsnelheid van 273 km/u.
Onder het ranke lichaam schuilt een hoop technologie. De gewichtsbesparing komt niet alleen door het gebruik van grafeen en 3D-printen. Grafeen is een hightech-materiaal waar al jaren over gesproken wordt, maar tot nu toe weinig toegepast wordt. Het zou 20 procent lichter zijn dan koolstofvezel en 200 keer sterker dan staal, meldde BAC eerder. Het bedrijf maakt er in het geval van de Mono carrosseriedelen van. Je komt grafeen nog maar weinig tegen omdat de kosten hoog liggen.
Iets wat BAC ‘generative design’ noemt, zorgt ook voor minder gewicht. De massa van de wielen nam bijvoorbeeld af met 35 procent. Het komt erop neer dat een computer duizenden ontwerpen maakt en de efficiëntste kiest. Klinkt als wat Czinger ook doet. Is dit niet hoe de robots de mensen in batterijen veranderden in The Matrix? Omgerekend kost de BAC Mono 190.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat is een koopje voor een auto die een hypercar op het rechte stuk achter zich laat, maar bijna drie keer duurder als een Ariel Atom. Deze ziet er echter wel een heel stuk beter uit, vind je niet?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Grafeen gaat de wereld veranderen!
Het kan op vele manieren worden toegepast en het heeft fenomenale eigenschappen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grafeen
Dank u voor de informatie @Redactie
Graag wat meer informatie over het grafeen Mattijn.
Zal dit materiaal uiteindelijk koolstofvezel vervangen?
Is dit in weefsel of in poeder vorm samengebonden?
We hebben een klein stukje toegevoegd. Of het ooit koolstofvezel zal vervangen, durven we niet te zeggen. Ook het exacte productieproces weten we niet, dit zijn dingen die niet altijd gedeeld worden door autofabrikanten.