
Bij de volgende storm kun je de BAC Mono maar beter zekeren aan de grond met haringen, want hij waait gegarandeerd weg. De Engelse autobouwer heeft het voor elkaar gekregen om de Mono nog lichter te maken. Als dit een Cola Light was, zou hij calorieën verbranden. De vernieuwde eenzitter weegt nu nog maar 570 kilo. Daarbij is hij 20 millimeter lager en 25 millimeter langer, hij snijdt beter door de lucht en de achterspoiler is groter.
Daarnaast is de BAC Mono schoner geworden, terwijl het vermogen groeide. Hij voldoet nu (wederom) aan alle Europese eisen wat betreft uitstoot en geluid. De 2,3-liter viercilinder van Ford is onderhanden genomen door Mountune en produceert nu 337 pk en 400 Nm. Dat is 590 pk per ton – meer dan een Ferrari Enzo, Bugatti Veyron of een McLaren F1. Het is bovendien goed voor een 0-100-tijd van 2,7 seconden en een topsnelheid van 273 km/u.
Onder het ranke lichaam schuilt een hoop technologie. De gewichtsbesparing komt niet alleen door het gebruik van grafeen en 3D-printen. Grafeen is een hightech-materiaal waar al jaren over gesproken wordt, maar tot nu toe weinig toegepast wordt. Het zou 20 procent lichter zijn dan koolstofvezel en 200 keer sterker dan staal, meldde BAC eerder. Het bedrijf maakt er in het geval van de Mono carrosseriedelen van. Je komt grafeen nog maar weinig tegen omdat de kosten hoog liggen.
Iets wat BAC ‘generative design’ noemt, zorgt ook voor minder gewicht. De massa van de wielen nam bijvoorbeeld af met 35 procent. Het komt erop neer dat een computer duizenden ontwerpen maakt en de efficiëntste kiest. Klinkt als wat Czinger ook doet. Is dit niet hoe de robots de mensen in batterijen veranderden in The Matrix? Omgerekend kost de BAC Mono 190.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat is een koopje voor een auto die een hypercar op het rechte stuk achter zich laat, maar bijna drie keer duurder als een Ariel Atom. Deze ziet er echter wel een heel stuk beter uit, vind je niet?
3 reacties op “BAC Mono is nog lichter en schoner”
Laat een antwoord achter aan TG Reactie annuleren
Meer van TopGear


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Grafeen gaat de wereld veranderen!
Het kan op vele manieren worden toegepast en het heeft fenomenale eigenschappen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grafeen
Dank u voor de informatie @Redactie
Graag wat meer informatie over het grafeen Mattijn.
Zal dit materiaal uiteindelijk koolstofvezel vervangen?
Is dit in weefsel of in poeder vorm samengebonden?
We hebben een klein stukje toegevoegd. Of het ooit koolstofvezel zal vervangen, durven we niet te zeggen. Ook het exacte productieproces weten we niet, dit zijn dingen die niet altijd gedeeld worden door autofabrikanten.