TopGear stapt net uit de nieuwe BMW M5. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M5
Locatie: circuit Estoril en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en regen
Is dit nu de auto waar we allemaal voor moeten gaan sparen?
Ja. Ja, dit is hem.
Leg uit.
De nieuwe BMW M5 heeft het concept van zijn voorganger beetgepakt en toekomstbestendig gemaakt. Immers, 560 pk op enkel de achterwielen was soms erg leuk, maar in veel situaties (natte, bijvoorbeeld) ook niet. En pk’s zijn er om van generatie op generatie opgekrikt te worden; dus moest er iets met de aandrijving gebeuren. Deze M5 heeft daarom 600 pk, 750 Nm en M xDrive, een vierwielaandrijvingssysteem dat pas inschakelt als het écht moet. En dat bovendien ook te omzeilen is.
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
In principe is de nieuwe BMW M5 altijd achterwielaangedreven. De voorwielen schakelen pas bij als ze nodig zijn. Dit gebeurt vliegensvlug en doeltreffend, zo merken we als we de auto opjagen op een vochtig Estoril. De stabiliteitscontrole, ook in M Dynamic Mode, laat ons niet zo ver gaan dat de voorwielen echt wonderen kunnen verrichten, maar de intenties zijn voelbaar. Schakel je DSC helemaal uit, dan krijgt M xDrive de kans om te schitteren; en wordt pure achterwielaandrijving tevens een optie. Mercedes noemt zoiets ‘Drift Mode’, BMW houdt het op een bescheiden ‘2WD’.
Heeft de nieuwe BMW M5 meer te bieden dan slimme vierwielaandrijving?
Oh, jazeker. Dit is een supersedan zoals je ervan gedroomd hebt: capabel, opzwepend, slopend effectief. De motor is de bekende 4,4-liter biturbo V8, maar hij klinkt dieper, donkerder en krachtiger dan ooit. Dat laatste is ie natuurlijk ook. Hij is nu gekoppeld aan een achttraps M Steptronic-automaat met koppelomvormer, in plaats van de zeventraps M DCT. De carrosserie heeft voor het eerst een koolstofvezel dak en er is een lichter uitlaatsysteem. De prestaties? Van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 0 naar 200 in 11,1 seconden en een optionele top van 305 km/u.
Is ie ook buiten het circuit te pruimen?
Sterker: je kunt er gewoon ontspannen mee cruisen. Niet zó ontspannen als een standaard 5-serie, maar hij komt er dichtbij. En wanneer je op een lege, bochtige weg de boel aanscherpt, word je getrakteerd op het meest natuurlijke, organische weggedrag dat je je in een auto van dit formaat kunt wensen. De besturing is direct en betrokken, het onderstel laat de auto dansen in cadans met de weg. Onze mond valt ervan open: 600 pk en 750 Nm, zó bruikbaar gemaakt. Wat een auto.
Duur ook, zeker?
Duurder dan de vorige, ja. De nieuwe BMW M5 is er in Nederland vanaf 161.500 euro (119.899 euro in België). Is ie dat waard? Het is makkelijk te zeggen als je het niet hebt liggen, maar: dubbel en dwars. Kijk het filmpje hieronder maar voor een indruk – op de openbare weg en op het circuit van Estoril!
Video: de nieuwe BMW M5
Lees de volledige rijtest van de nieuwe BMW M5 in TopGear Magazine 151 – vanaf 21 december in winkels en op vloermatten te vinden!
Reacties