
TopGear stapt net uit de nieuwe BMW M5. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M5
Locatie: circuit Estoril en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en regen
Is dit nu de auto waar we allemaal voor moeten gaan sparen?
Ja. Ja, dit is hem.
Leg uit.
De nieuwe BMW M5 heeft het concept van zijn voorganger beetgepakt en toekomstbestendig gemaakt. Immers, 560 pk op enkel de achterwielen was soms erg leuk, maar in veel situaties (natte, bijvoorbeeld) ook niet. En pk’s zijn er om van generatie op generatie opgekrikt te worden; dus moest er iets met de aandrijving gebeuren. Deze M5 heeft daarom 600 pk, 750 Nm en M xDrive, een vierwielaandrijvingssysteem dat pas inschakelt als het écht moet. En dat bovendien ook te omzeilen is.
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
In principe is de nieuwe BMW M5 altijd achterwielaangedreven. De voorwielen schakelen pas bij als ze nodig zijn. Dit gebeurt vliegensvlug en doeltreffend, zo merken we als we de auto opjagen op een vochtig Estoril. De stabiliteitscontrole, ook in M Dynamic Mode, laat ons niet zo ver gaan dat de voorwielen echt wonderen kunnen verrichten, maar de intenties zijn voelbaar. Schakel je DSC helemaal uit, dan krijgt M xDrive de kans om te schitteren; en wordt pure achterwielaandrijving tevens een optie. Mercedes noemt zoiets ‘Drift Mode’, BMW houdt het op een bescheiden ‘2WD’.
Heeft de nieuwe BMW M5 meer te bieden dan slimme vierwielaandrijving?
Oh, jazeker. Dit is een supersedan zoals je ervan gedroomd hebt: capabel, opzwepend, slopend effectief. De motor is de bekende 4,4-liter biturbo V8, maar hij klinkt dieper, donkerder en krachtiger dan ooit. Dat laatste is ie natuurlijk ook. Hij is nu gekoppeld aan een achttraps M Steptronic-automaat met koppelomvormer, in plaats van de zeventraps M DCT. De carrosserie heeft voor het eerst een koolstofvezel dak en er is een lichter uitlaatsysteem. De prestaties? Van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 0 naar 200 in 11,1 seconden en een optionele top van 305 km/u.
Is ie ook buiten het circuit te pruimen?
Sterker: je kunt er gewoon ontspannen mee cruisen. Niet zó ontspannen als een standaard 5-serie, maar hij komt er dichtbij. En wanneer je op een lege, bochtige weg de boel aanscherpt, word je getrakteerd op het meest natuurlijke, organische weggedrag dat je je in een auto van dit formaat kunt wensen. De besturing is direct en betrokken, het onderstel laat de auto dansen in cadans met de weg. Onze mond valt ervan open: 600 pk en 750 Nm, zó bruikbaar gemaakt. Wat een auto.
Duur ook, zeker?
Duurder dan de vorige, ja. De nieuwe BMW M5 is er in Nederland vanaf 161.500 euro (119.899 euro in België). Is ie dat waard? Het is makkelijk te zeggen als je het niet hebt liggen, maar: dubbel en dwars. Kijk het filmpje hieronder maar voor een indruk – op de openbare weg en op het circuit van Estoril!
Video: de nieuwe BMW M5
Lees de volledige rijtest van de nieuwe BMW M5 in TopGear Magazine 151 – vanaf 21 december in winkels en op vloermatten te vinden!
Meer van TopGear


Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

BMW M5 CS: schakelflippers voor blinden?

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

Hoe rijdt de BMW M5 CS in Nederland (met slecht weer)?

BMW M5 Competition

Rewind: Ring-Taxi BMW M5 crasht op de Nürburgring

Gloednieuwe BMW M5 crasht na enkele minuten

G-Power BMW M5 Hurricane doet Bugatti-dingen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series kost 366.143 euro: is ie dat waard?

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)
