
TopGear stapt net uit de nieuwe BMW M5. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M5
Locatie: circuit Estoril en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en regen
Is dit nu de auto waar we allemaal voor moeten gaan sparen?
Ja. Ja, dit is hem.
Leg uit.
De nieuwe BMW M5 heeft het concept van zijn voorganger beetgepakt en toekomstbestendig gemaakt. Immers, 560 pk op enkel de achterwielen was soms erg leuk, maar in veel situaties (natte, bijvoorbeeld) ook niet. En pk’s zijn er om van generatie op generatie opgekrikt te worden; dus moest er iets met de aandrijving gebeuren. Deze M5 heeft daarom 600 pk, 750 Nm en M xDrive, een vierwielaandrijvingssysteem dat pas inschakelt als het écht moet. En dat bovendien ook te omzeilen is.
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
In principe is de nieuwe BMW M5 altijd achterwielaangedreven. De voorwielen schakelen pas bij als ze nodig zijn. Dit gebeurt vliegensvlug en doeltreffend, zo merken we als we de auto opjagen op een vochtig Estoril. De stabiliteitscontrole, ook in M Dynamic Mode, laat ons niet zo ver gaan dat de voorwielen echt wonderen kunnen verrichten, maar de intenties zijn voelbaar. Schakel je DSC helemaal uit, dan krijgt M xDrive de kans om te schitteren; en wordt pure achterwielaandrijving tevens een optie. Mercedes noemt zoiets ‘Drift Mode’, BMW houdt het op een bescheiden ‘2WD’.
Heeft de nieuwe BMW M5 meer te bieden dan slimme vierwielaandrijving?
Oh, jazeker. Dit is een supersedan zoals je ervan gedroomd hebt: capabel, opzwepend, slopend effectief. De motor is de bekende 4,4-liter biturbo V8, maar hij klinkt dieper, donkerder en krachtiger dan ooit. Dat laatste is ie natuurlijk ook. Hij is nu gekoppeld aan een achttraps M Steptronic-automaat met koppelomvormer, in plaats van de zeventraps M DCT. De carrosserie heeft voor het eerst een koolstofvezel dak en er is een lichter uitlaatsysteem. De prestaties? Van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 0 naar 200 in 11,1 seconden en een optionele top van 305 km/u.
Is ie ook buiten het circuit te pruimen?
Sterker: je kunt er gewoon ontspannen mee cruisen. Niet zó ontspannen als een standaard 5-serie, maar hij komt er dichtbij. En wanneer je op een lege, bochtige weg de boel aanscherpt, word je getrakteerd op het meest natuurlijke, organische weggedrag dat je je in een auto van dit formaat kunt wensen. De besturing is direct en betrokken, het onderstel laat de auto dansen in cadans met de weg. Onze mond valt ervan open: 600 pk en 750 Nm, zó bruikbaar gemaakt. Wat een auto.
Duur ook, zeker?
Duurder dan de vorige, ja. De nieuwe BMW M5 is er in Nederland vanaf 161.500 euro (119.899 euro in België). Is ie dat waard? Het is makkelijk te zeggen als je het niet hebt liggen, maar: dubbel en dwars. Kijk het filmpje hieronder maar voor een indruk – op de openbare weg en op het circuit van Estoril!
Video: de nieuwe BMW M5
Lees de volledige rijtest van de nieuwe BMW M5 in TopGear Magazine 151 – vanaf 21 december in winkels en op vloermatten te vinden!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

BMW M5 CS: schakelflippers voor blinden?

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

Hoe rijdt de BMW M5 CS in Nederland (met slecht weer)?

BMW M5 Competition

Rewind: Ring-Taxi BMW M5 crasht op de Nürburgring

Gloednieuwe BMW M5 crasht na enkele minuten

G-Power BMW M5 Hurricane doet Bugatti-dingen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: werkt deze hybride AMG wel?

BMW XM 50e: verrassend speels en veel goedkoper

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)
