
TopGear stapt net uit de nieuwe BMW M5. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M5
Locatie: circuit Estoril en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en regen
Is dit nu de auto waar we allemaal voor moeten gaan sparen?
Ja. Ja, dit is hem.
Leg uit.
De nieuwe BMW M5 heeft het concept van zijn voorganger beetgepakt en toekomstbestendig gemaakt. Immers, 560 pk op enkel de achterwielen was soms erg leuk, maar in veel situaties (natte, bijvoorbeeld) ook niet. En pk’s zijn er om van generatie op generatie opgekrikt te worden; dus moest er iets met de aandrijving gebeuren. Deze M5 heeft daarom 600 pk, 750 Nm en M xDrive, een vierwielaandrijvingssysteem dat pas inschakelt als het écht moet. En dat bovendien ook te omzeilen is.
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
In principe is de nieuwe BMW M5 altijd achterwielaangedreven. De voorwielen schakelen pas bij als ze nodig zijn. Dit gebeurt vliegensvlug en doeltreffend, zo merken we als we de auto opjagen op een vochtig Estoril. De stabiliteitscontrole, ook in M Dynamic Mode, laat ons niet zo ver gaan dat de voorwielen echt wonderen kunnen verrichten, maar de intenties zijn voelbaar. Schakel je DSC helemaal uit, dan krijgt M xDrive de kans om te schitteren; en wordt pure achterwielaandrijving tevens een optie. Mercedes noemt zoiets ‘Drift Mode’, BMW houdt het op een bescheiden ‘2WD’.
Heeft de nieuwe BMW M5 meer te bieden dan slimme vierwielaandrijving?
Oh, jazeker. Dit is een supersedan zoals je ervan gedroomd hebt: capabel, opzwepend, slopend effectief. De motor is de bekende 4,4-liter biturbo V8, maar hij klinkt dieper, donkerder en krachtiger dan ooit. Dat laatste is ie natuurlijk ook. Hij is nu gekoppeld aan een achttraps M Steptronic-automaat met koppelomvormer, in plaats van de zeventraps M DCT. De carrosserie heeft voor het eerst een koolstofvezel dak en er is een lichter uitlaatsysteem. De prestaties? Van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 0 naar 200 in 11,1 seconden en een optionele top van 305 km/u.
Is ie ook buiten het circuit te pruimen?
Sterker: je kunt er gewoon ontspannen mee cruisen. Niet zó ontspannen als een standaard 5-serie, maar hij komt er dichtbij. En wanneer je op een lege, bochtige weg de boel aanscherpt, word je getrakteerd op het meest natuurlijke, organische weggedrag dat je je in een auto van dit formaat kunt wensen. De besturing is direct en betrokken, het onderstel laat de auto dansen in cadans met de weg. Onze mond valt ervan open: 600 pk en 750 Nm, zó bruikbaar gemaakt. Wat een auto.
Duur ook, zeker?
Duurder dan de vorige, ja. De nieuwe BMW M5 is er in Nederland vanaf 161.500 euro (119.899 euro in België). Is ie dat waard? Het is makkelijk te zeggen als je het niet hebt liggen, maar: dubbel en dwars. Kijk het filmpje hieronder maar voor een indruk – op de openbare weg en op het circuit van Estoril!
Video: de nieuwe BMW M5
Lees de volledige rijtest van de nieuwe BMW M5 in TopGear Magazine 151 – vanaf 21 december in winkels en op vloermatten te vinden!
Meer van TopGear


De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

BMW M5 CS: schakelflippers voor blinden?

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

Hoe rijdt de BMW M5 CS in Nederland (met slecht weer)?

BMW M5 Competition

Rewind: Ring-Taxi BMW M5 crasht op de Nürburgring

Gloednieuwe BMW M5 crasht na enkele minuten

G-Power BMW M5 Hurricane doet Bugatti-dingen

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)
