
Elk merk is wel bezig om zo veel mogelijk vermogen in een auto te proppen en tegelijkertijd goed voor het milieu te zijn. Zo gaat Polestar van dikke vijfcilinders naar volledige elektrische gezinsauto’s. Ze hebben niet per definitie ongelijk. Aan de andere kant van het spectrum heb je Brabus: dat houdt zich niet bezig met de groene trend. Alle benzine die andere automerken besparen, wordt verbruikt door de nieuwe Brabus 800 Widestar.
De Brabus sleurt maar liefst, zoals de naam al een verklapt, 800 pk uit een 4,0-liter V8. Dat is precies wat je krijgt in een Ferrari 812 Superfast. De bijhorende prestaties zijn minimaal zo spectaculair. De Brabus 800 Widestar vraagt slechts 4,1 seconden van je tijd om de 100 km/u aan te tikken.
De topsnelheid is 240 km/u. Overigens niet door een elektronische begrenzer, maar door een natuurwettelijke beperking. Kijk maar eventjes naar dat frontale oppervlak, en bedenk ook dat hij meer dan 2.500 kilo weegt. De tuner gebruikt de typische Brabus-methode om een extra 215 pk uit de V8 van Mercedes-AMG te halen: twee dikkere turbo’s van Brabus zelf, die 1,6 bar naar binnen stuwen.
Het resultaat daarvan is dat de Brabus 800 Widestar hetzelfde vermogen heeft als een McLaren Senna, en hetzelfde koppel als de laatste V12 van Mercedes-AMG: een zeer gezonde 972 Nm. Om ervoor te zorgen dat niemand jouw Brabus 800 Widestar verwart met een standaard G-klasse, deed de tuner nog een stel visuele aanpassingen.
Wat is er nieuw aan de Brabus 800 Widestar?
Brabus noemt de bredere wielkasten extravagant en daar durven we het niet mee oneens te zijn. De nieuwe wielkasten zorgen dat de breedte van de G-klasse met 10 centimeter toeneemt. Aan een setje 23-inch velgen de schone taak om de brede uitstraling compleet te maken.
Andere aanpassingen op de Brabus 800 Widestar zijn de motorkap met luchthappers, de extra lichten op het dak, diverse grilles en de roestvrijstalen dubbele uitlaten. Vanbinnen word je overladen met gewatteerd leer. En vind je een van de beste, dan wel slechtste toevoegingen die we ooit hebben gezien: een snelheidsmeter voor de achterpassagiers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Lego komt met een spannend 18+ setje van een rijp model

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland (en het is niet wat je verwacht)

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

De Mercedes G-klasse doet met zijn facelift een poging om aerodynamisch te zijn

De Brabus 900 Deep Blue is een G-Wagon met een bijpassend bootje en horloge

Amerikaanse tuner bouwt Mercedes-AMG G 63 om tot pick-up

Dealer verliest in één keer 4 miljoen met 75 Mercedes G 63’s die plots veel minder waard zijn

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
