
Elk merk is wel bezig om zo veel mogelijk vermogen in een auto te proppen en tegelijkertijd goed voor het milieu te zijn. Zo gaat Polestar van dikke vijfcilinders naar volledige elektrische gezinsauto’s. Ze hebben niet per definitie ongelijk. Aan de andere kant van het spectrum heb je Brabus: dat houdt zich niet bezig met de groene trend. Alle benzine die andere automerken besparen, wordt verbruikt door de nieuwe Brabus 800 Widestar.
De Brabus sleurt maar liefst, zoals de naam al een verklapt, 800 pk uit een 4,0-liter V8. Dat is precies wat je krijgt in een Ferrari 812 Superfast. De bijhorende prestaties zijn minimaal zo spectaculair. De Brabus 800 Widestar vraagt slechts 4,1 seconden van je tijd om de 100 km/u aan te tikken.
De topsnelheid is 240 km/u. Overigens niet door een elektronische begrenzer, maar door een natuurwettelijke beperking. Kijk maar eventjes naar dat frontale oppervlak, en bedenk ook dat hij meer dan 2.500 kilo weegt. De tuner gebruikt de typische Brabus-methode om een extra 215 pk uit de V8 van Mercedes-AMG te halen: twee dikkere turbo’s van Brabus zelf, die 1,6 bar naar binnen stuwen.
Het resultaat daarvan is dat de Brabus 800 Widestar hetzelfde vermogen heeft als een McLaren Senna, en hetzelfde koppel als de laatste V12 van Mercedes-AMG: een zeer gezonde 972 Nm. Om ervoor te zorgen dat niemand jouw Brabus 800 Widestar verwart met een standaard G-klasse, deed de tuner nog een stel visuele aanpassingen.
Wat is er nieuw aan de Brabus 800 Widestar?
Brabus noemt de bredere wielkasten extravagant en daar durven we het niet mee oneens te zijn. De nieuwe wielkasten zorgen dat de breedte van de G-klasse met 10 centimeter toeneemt. Aan een setje 23-inch velgen de schone taak om de brede uitstraling compleet te maken.
Andere aanpassingen op de Brabus 800 Widestar zijn de motorkap met luchthappers, de extra lichten op het dak, diverse grilles en de roestvrijstalen dubbele uitlaten. Vanbinnen word je overladen met gewatteerd leer. En vind je een van de beste, dan wel slechtste toevoegingen die we ooit hebben gezien: een snelheidsmeter voor de achterpassagiers.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland (en het is niet wat je verwacht)

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

De Mercedes G-klasse doet met zijn facelift een poging om aerodynamisch te zijn

De Brabus 900 Deep Blue is een G-Wagon met een bijpassend bootje en horloge

Amerikaanse tuner bouwt Mercedes-AMG G 63 om tot pick-up

Dealer verliest in één keer 4 miljoen met 75 Mercedes G 63’s die plots veel minder waard zijn

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
