
Als je denkt aan een lenige, wendbare sportauto, denk je niet direct aan een Bugatti Chiron. Sterker nog, je denkt aan zo’n beetje alles behálve een Bugatti Chiron. Daar moest maar eens iets aan gedaan worden, vonden ze in Molsheim. Daarom presenteren ze vandaag de Bugatti Chiron Pur Sport.
Een lichtgewicht circuitbeest? Dat ook weer niet, maar Bugatti heeft er een hoop aan gedaan om bij de Pur Sport wat meer scherpte in te bouwen. ‘We spraken met onze klanten en realiseerden ons dat ze een auto willen die nog meer wendbaarheid en dynamisch bochtengedrag vertoont’, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann.
Specificaties Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven. Het gewicht blijft fors, maar daalde toch mooi met 50 kilo, onder meer door het verwijderen van de hydraulische achterspoiler.
Omdat (relatieve) behendigheid het sleutelwoord was, onderging de Bugatti Chiron Pur Sport ook de nodige aerodynamische wijzigingen. Verschillende luchtinlaten werden vergroot of anderszins geoptimaliseerd, en de auto genereert op snelheid meer downforce op de achteras – dankzij de 1,9 meter brede spoiler achterop. Dit alles betekent wel dat de topsnelheid daalt naar ‘slechts’ 350 km/u, door alle luchtweerstand en neerwaartse kracht die de auto in deze set-up ondervindt.
Wendbaarder weggedrag
Het onderstel werd aangepast om het weggedrag fijn te slijpen. De vering vóór is 65 procent stijver; achter scheelt het 33 procent met de standaardauto. De camber (wielvlucht) slonk met 2,5 graad en er werden koolstofvezel stabilisatorstangen toegevoegd. De nieuw ontworpen wielen zijn lichter, en Michelin voorzag ze van banden die tot 10 procent meer laterale acceleratie aankunnen.
In de tweede helft van 2020 gaat de productie van de Bugatti Chiron Pur Sport van start. Er worden er slechts 60 gebouwd. Ga er maar aan staan als je er een wilt hebben: je mag er een bedrag van 3 miljoen euro (exclusief belastingen) voor neertellen.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

Is de Bugatti Chiron sneller dan een Tesla of Lucid in een dragrace?

Bugatti Chiron Pur Sport drift zijn banden aan gruzelementen

Bugatti Chiron Pur Sport crasht tijdens proefrit

De eerste Bugatti Chiron Pur Sport

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
