
Als je denkt aan een lenige, wendbare sportauto, denk je niet direct aan een Bugatti Chiron. Sterker nog, je denkt aan zo’n beetje alles behálve een Bugatti Chiron. Daar moest maar eens iets aan gedaan worden, vonden ze in Molsheim. Daarom presenteren ze vandaag de Bugatti Chiron Pur Sport.
Een lichtgewicht circuitbeest? Dat ook weer niet, maar Bugatti heeft er een hoop aan gedaan om bij de Pur Sport wat meer scherpte in te bouwen. ‘We spraken met onze klanten en realiseerden ons dat ze een auto willen die nog meer wendbaarheid en dynamisch bochtengedrag vertoont’, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann.
Specificaties Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven. Het gewicht blijft fors, maar daalde toch mooi met 50 kilo, onder meer door het verwijderen van de hydraulische achterspoiler.
Omdat (relatieve) behendigheid het sleutelwoord was, onderging de Bugatti Chiron Pur Sport ook de nodige aerodynamische wijzigingen. Verschillende luchtinlaten werden vergroot of anderszins geoptimaliseerd, en de auto genereert op snelheid meer downforce op de achteras – dankzij de 1,9 meter brede spoiler achterop. Dit alles betekent wel dat de topsnelheid daalt naar ‘slechts’ 350 km/u, door alle luchtweerstand en neerwaartse kracht die de auto in deze set-up ondervindt.
Wendbaarder weggedrag
Het onderstel werd aangepast om het weggedrag fijn te slijpen. De vering vóór is 65 procent stijver; achter scheelt het 33 procent met de standaardauto. De camber (wielvlucht) slonk met 2,5 graad en er werden koolstofvezel stabilisatorstangen toegevoegd. De nieuw ontworpen wielen zijn lichter, en Michelin voorzag ze van banden die tot 10 procent meer laterale acceleratie aankunnen.
In de tweede helft van 2020 gaat de productie van de Bugatti Chiron Pur Sport van start. Er worden er slechts 60 gebouwd. Ga er maar aan staan als je er een wilt hebben: je mag er een bedrag van 3 miljoen euro (exclusief belastingen) voor neertellen.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

Is de Bugatti Chiron sneller dan een Tesla of Lucid in een dragrace?

Bugatti Chiron Pur Sport drift zijn banden aan gruzelementen

Bugatti Chiron Pur Sport crasht tijdens proefrit

De eerste Bugatti Chiron Pur Sport

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
