Nieuwe supercarmerken hebben het doorgaans lastig. Maar in het geval van Czinger is het toch echt anders. Dat merk is hard aan de weg aan het timmeren op het gebied van supersnelle supercars. Dat doen ze door andere supercars keihard te verslaan op het asfalt. Dit jaar verbrak de Czinger 21C al het record van de Goodwood Hill Climb, en nu hebben ze een nieuw record verbroken dat eerder op naam stond van Koenigsegg.

De Zweedse supercarfabrikant zette onlangs een tijd neer van 1:24.86 op Laguna Seca. Czinger dacht daar wel eventjes onder te kunnen duiken, en warempel: dat is ze nog gelukt ook. De Czinger 21C reed namelijk een ronde van 1:24.75. Ja, dat is sneller. Nu is het verschil wel heel erg klein. Als de Koenigsegg-coureur de volgende keer zijn ontbijt overslaat, is een tiende eraf rijden ineens mogelijk.

2,88 liter motor

De Czinger 21C is een bijzondere auto. Het is een 3D geprinte hypercar met drie elektromotoren en een V8. Die V8 is 2,88 liter groot, waarschijnlijk als hoedtik naar de Group B-turbomonsters uit eind jaren ’80 (de 288 GTO, F40 en 959 hebben bijvoorbeeld ook een 2,88-liter motor). Dankzij twee turbo’s levert de V8 precies 950 pk. Het systeemvermogen bedraagt 1.350 pk.

Czinger 21C zilvergrijs circuit voorzijde bocht

Kevin Czinger bevestigt aan Carbuzz dat ze nu alle Europese circuits keihard willen gaan aanpakken. Op zich geen slecht plan, want zo weet de consument (lees: enorm rijke tata) dat de beloften worden waargemaakt. Daarbij is het ook een bevestiging dat het een solide product is; anders kun je het niet opnemen tegen de gevestigde orde.

Record Czinger 21C is een knappe prestatie

Het is knap dat Czinger daadwerkelijk kan presteren. Om de paar maanden is er weer een nieuwe supercarfabrikant. Het idee erachter is bijna altijd hetzelfde: een lage, brede supercar met middenmotor en een enorme vleugel. Vervolgens een tabelletje eronder met bijzonder indrukwekkende prestaties die de auto ooit moet gaan halen op asfalt. Het zijn altijd de snelste auto’s ter wereld, én ze hebben als USP ‘exclusiviteit’.

Czinger 21C groen linksachter circuit record

Vervolgens is de supercar-startup in kwestie bezig met de ontwikkeling van ‘de snelste auto ter wereld’, en dan blijft het een tijdje stil, totdat er een investeringsronde voorbij komt. Daarna blijft het nog langer stil. In 9 van de 10 gevallen is het budget opgegaan aan het ontwerpen van een logo, een paar tekeningen en verder illusies armer horen we er later nooit meer wat van. Laten we hopen dat het met Czinger anders afloopt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)