De Tesla Model S Performance (voorheen de P100D) schiet al in 2,6 seconden naar de 100 km/u en is daarmee niet alleen de snelst accelererende sedan ter wereld, het is überhaupt een van de snelst accelererende auto’s ter wereld. Echter, snel de bocht om gaan of langdurig circuitgebruik volhouden, dat wil de Model S niet zo.

Het lijkt er nu op dat daar verandering in komt. Tesla is op dit moment bezig met snelle rondes op het Amerikaanse circuit Laguna Seca en op de Nürburgring in Duitsland. Gisteren pakten ze het ronderecord voor een sedan op het eerstgenoemde circuit. En niet met zomaar een Model S – er lijkt een nóg snellere versie aan te komen: de Tesla Model S Plaid.

‘We deden een rondje Laguna Seca in 1:36,555 tijdens geavanceerde R&D-testwerkzaamheden van onze Model S Plaid-aandrijflijn met een chassis-prototype – één seconde sneller dan het record voor een vierdeurs sedan’, zegt Tesla. Er zijn ook foto’s op het internet te vinden van een testmodel van de Model S met bredere wielkasten.

De Tesla Model S Plaid zou de meer circuit-georiënteerde versie van de elektrische sedan kunnen zijn. Details zijn onbekend, maar als we moeten gokken, krijgt de auto een stugger onderstel, een (nog) bredere koets, iets betere aerodynamica, betere batterijkoeling, plakkerige banden en wellicht een scheutje extra vermogen. Het prototype lijkt te rijden met het stuur van een Model 3.

Wat is de Tesla Model S Plaid in hemelsnaam?

De namen van de bizarre rij-modi van Tesla zijn gebaseerd op de film Spaceballs, een Star Wars-parodie. Wanneer het ruimteschip in de film sneller gaat dan Ludicrous Mode, dan komen komen ze in ‘Plaid’ terecht – wat zoiets betekent als ruitjespatroon. Elon Musk is dol op popcultuurreferenties – zo vind je ook de Lotus-onderzeeër uit James Bond in het navigatiesysteem.

Tesla Model S Plaid op Laguna Seca

They’ve gone into Plaid (2:00)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)