
De hoge piefen van DS hebben altijd gezegd dat hun merk een langetermijnproject is. Maar een snel verkooptoppertje tussendoor in de vorm van een DS 3 Crossback is nooit mis, toch? En als ze van een kleine crossover geen succes kunnen maken, van wat dan wel?
DS mikt op meer dan succes. Ze willen met de DS 3 Crossback de grootste binnen het segment worden. Dat doen ze door bijna elke denkbare motorsoort aan te bieden. Maar wel allemaal met voorwielaandrijving. Met 4,12 meter is ie ongeveer net zo groot als een Audi Q2 of een Fiat 500X.
De DS 3 Crossback haalt designelementen uit dezelfde hoge hoed als de eerste auto (oké, de tweede) die zo heette, maar toen nog geen los merk was: de Citroën DS3. Spot de haaienvin bij de B-stijl, het contrasterende dak en de kenmerkende grille.
Maar niet ouderwets
En daar houden de gelijkenissen op, want de DS 3 Crossback pakt zijn techniek uit de hoed met de sticker ‘2018’ erop. Dat betekent matrix-ledkoplampen, elektrische deurgrepen en nieuwe diesel- en benzinemotoren. Eentje met 155 pk, 130 pk en eentje met 100 pk. Ook een diesel met 100 pk komt in de prijslijsten.
Het grootste nieuws is de volledig elektrische uitvoering met 136 pk. De accu meet 50 kWh en daarmee kan de DS 3 Crossback E-Tense zo’n 300 kilometer ver rijden. In 8,7 seconden zoemt ie naar de 100 km/u. Kom je voor je vakantie net te kort? Voor 12 dagen per jaar krijg je een auto met verbrandingsmotor van DS.
De rij-assistenten van de DS 7 komen ook naar de DS 3 Crossback. Tot een snelheid van 180 km/u kan de auto zelfstandig rijden, afhankelijk van de wetgeving. En werp tot slot even een blik naar de binnenkant. Twee schermen, een head-up display en 515 watt aan audio, in een interieur dat op zijn allerzachtst gezegd anders is. Zoals we zeiden: 2018.
De DS 3 Crossback komt volgend jaar. Volgend jaar komt een van zijn broers. En het jaar daarop ook. En het jaar daarop ook. Tot en met 2022 kun je elk jaar een nieuw model verwachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


DS 3 Crossback: 1e rij-indruk

Test: DS 3 Cabrio PureTech 130 Sport Chic

De DS3 Givenchy is een mannenhater

DS 3 Performance

DS 3 Performance: 1e rij-indruk

Het zustermerk van Citroën komt met een EV die 750 kilometer actieradius haalt

Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Koop jij deze oude Citroën ID 20 als puzzel van de overheid?

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Raceteam vindt doortrapte manier om data te jatten bij concurrenten

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
