
Wat dacht je? Dat Volkswagen een succesvolle elektrische familie wilde stichten zonder SUV? Nee hoor, dus daarom is hier de Volkswagen ID.4, de grotere en hoge variant van de ID.3. Heerlijk overzichtelijk zo. De elektrische Volkswagen deelt veel met de recentelijk onthulde Skoda Enyaq iV.
Afmetingen Volkswagen ID.4
Net als de ID.3 en de Skoda staat de Volkswagen ID.4 op het zogenoemde MEB-platform. Het onderstel is makkelijk in formaat aan te passen voor diverse auto’s, maar de techniek is hetzelfde. De ID.4 biedt plaats aan vijf personen en is 4.584 millimeter lang, 1.852 millimeter breed en 1.612 millimeter hoog. Nét iets kleiner dan de Enyaq, maar net langer dan de Tiguan. De Tiguan Allspace is dan weer langer. Achterin kun je 543 of 1.575 liter aan bagage kwijt.
Specificaties Volkswagen ID.4
Niet onbelangrijk bij een EV is hoe ver ie komt op één acculading. De eerste versie rijdt zo’n 520 kilometer ver dankzij een accupakket van 77 kWh. De maximale laadsnelheid van de ID.4 is 125 kW, dus binnen een halfuur kun je 320 kilometer aan stroom tappen. Voorlopig is er geen keuze en krijgen klanten altijd de versie met één elektromotor en 204 pk plus 310 Nm. De 0-100-tijd is 8,5 seconden en de top is 160 km/u. Het maximale trekgewicht is 1.000 kilo en het vermogen gaat naar de achterwielen.
Later volgt een snellere versie met vierwielaandrijving en voor wie het allemaal wat minder mag, zou er nog een goedkopere Volkswagen ID.4 komen met een kleinere batterij. Het interieur ken je uit de Volkswagen Golf en de ID.3. In het midden zweeft een los scherm, waarvan de werking niet iedereen kon overtuigen. Het grote verschil met de auto’s met verbrandingsmotor is het kleine schermpje boven het stuur; bij de Golf is dat scherm groter en heeft het nog een afdakje.
Wanneer komt hij en hoe duur is ie?
De Volkswagen ID.4 komt eerst in de ‘1st’-uitvoering, net als de ID.3. Die is wat duurder en wat rijker uitgerust. Deze versie verwacht Volkswagen nog dit jaar te kunnen leveren.
De prijs van de ID.4 is nog niet bekend, maar we weten dat Duitsers nét geen 50.000 euro hoeven te lappen. Aangezien de kleinere ID.3 daar iets goedkoper is dan hier, kun je wel rekening houden met prijzen rond de halve ton. Vanafprijzen, dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Als je dit ziet krijg je medelijden met die mensen die vorig jaar massaal aan de bijtellingsvriendelijke Model 3 zijn gegaan en daar nog 3 jaar mee door moeten. Wat een inferieure rommel is zo’n Tesla dan met al die rammels, een interieur dat met duct tape aan elkaar lijkt te hangen en dat vrij dramatisch scoort bij de betrouwbaarheidsvergelijkingen. Het lijkt er op dat het op leningen gebouwde luchtkasteel van Musk snel in elkaar gaat vallen.