
Wat dacht je? Dat Volkswagen een succesvolle elektrische familie wilde stichten zonder SUV? Nee hoor, dus daarom is hier de Volkswagen ID.4, de grotere en hoge variant van de ID.3. Heerlijk overzichtelijk zo. De elektrische Volkswagen deelt veel met de recentelijk onthulde Skoda Enyaq iV.
Afmetingen Volkswagen ID.4
Net als de ID.3 en de Skoda staat de Volkswagen ID.4 op het zogenoemde MEB-platform. Het onderstel is makkelijk in formaat aan te passen voor diverse auto’s, maar de techniek is hetzelfde. De ID.4 biedt plaats aan vijf personen en is 4.584 millimeter lang, 1.852 millimeter breed en 1.612 millimeter hoog. Nét iets kleiner dan de Enyaq, maar net langer dan de Tiguan. De Tiguan Allspace is dan weer langer. Achterin kun je 543 of 1.575 liter aan bagage kwijt.
Specificaties Volkswagen ID.4
Niet onbelangrijk bij een EV is hoe ver ie komt op één acculading. De eerste versie rijdt zo’n 520 kilometer ver dankzij een accupakket van 77 kWh. De maximale laadsnelheid van de ID.4 is 125 kW, dus binnen een halfuur kun je 320 kilometer aan stroom tappen. Voorlopig is er geen keuze en krijgen klanten altijd de versie met één elektromotor en 204 pk plus 310 Nm. De 0-100-tijd is 8,5 seconden en de top is 160 km/u. Het maximale trekgewicht is 1.000 kilo en het vermogen gaat naar de achterwielen.
Later volgt een snellere versie met vierwielaandrijving en voor wie het allemaal wat minder mag, zou er nog een goedkopere Volkswagen ID.4 komen met een kleinere batterij. Het interieur ken je uit de Volkswagen Golf en de ID.3. In het midden zweeft een los scherm, waarvan de werking niet iedereen kon overtuigen. Het grote verschil met de auto’s met verbrandingsmotor is het kleine schermpje boven het stuur; bij de Golf is dat scherm groter en heeft het nog een afdakje.
Wanneer komt hij en hoe duur is ie?
De Volkswagen ID.4 komt eerst in de ‘1st’-uitvoering, net als de ID.3. Die is wat duurder en wat rijker uitgerust. Deze versie verwacht Volkswagen nog dit jaar te kunnen leveren.
De prijs van de ID.4 is nog niet bekend, maar we weten dat Duitsers nét geen 50.000 euro hoeven te lappen. Aangezien de kleinere ID.3 daar iets goedkoper is dan hier, kun je wel rekening houden met prijzen rond de halve ton. Vanafprijzen, dus.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Als je dit ziet krijg je medelijden met die mensen die vorig jaar massaal aan de bijtellingsvriendelijke Model 3 zijn gegaan en daar nog 3 jaar mee door moeten. Wat een inferieure rommel is zo’n Tesla dan met al die rammels, een interieur dat met duct tape aan elkaar lijkt te hangen en dat vrij dramatisch scoort bij de betrouwbaarheidsvergelijkingen. Het lijkt er op dat het op leningen gebouwde luchtkasteel van Musk snel in elkaar gaat vallen.