
Wat dacht je? Dat Volkswagen een succesvolle elektrische familie wilde stichten zonder SUV? Nee hoor, dus daarom is hier de Volkswagen ID.4, de grotere en hoge variant van de ID.3. Heerlijk overzichtelijk zo. De elektrische Volkswagen deelt veel met de recentelijk onthulde Skoda Enyaq iV.
Afmetingen Volkswagen ID.4
Net als de ID.3 en de Skoda staat de Volkswagen ID.4 op het zogenoemde MEB-platform. Het onderstel is makkelijk in formaat aan te passen voor diverse auto’s, maar de techniek is hetzelfde. De ID.4 biedt plaats aan vijf personen en is 4.584 millimeter lang, 1.852 millimeter breed en 1.612 millimeter hoog. Nét iets kleiner dan de Enyaq, maar net langer dan de Tiguan. De Tiguan Allspace is dan weer langer. Achterin kun je 543 of 1.575 liter aan bagage kwijt.
Specificaties Volkswagen ID.4
Niet onbelangrijk bij een EV is hoe ver ie komt op één acculading. De eerste versie rijdt zo’n 520 kilometer ver dankzij een accupakket van 77 kWh. De maximale laadsnelheid van de ID.4 is 125 kW, dus binnen een halfuur kun je 320 kilometer aan stroom tappen. Voorlopig is er geen keuze en krijgen klanten altijd de versie met één elektromotor en 204 pk plus 310 Nm. De 0-100-tijd is 8,5 seconden en de top is 160 km/u. Het maximale trekgewicht is 1.000 kilo en het vermogen gaat naar de achterwielen.
Later volgt een snellere versie met vierwielaandrijving en voor wie het allemaal wat minder mag, zou er nog een goedkopere Volkswagen ID.4 komen met een kleinere batterij. Het interieur ken je uit de Volkswagen Golf en de ID.3. In het midden zweeft een los scherm, waarvan de werking niet iedereen kon overtuigen. Het grote verschil met de auto’s met verbrandingsmotor is het kleine schermpje boven het stuur; bij de Golf is dat scherm groter en heeft het nog een afdakje.
Wanneer komt hij en hoe duur is ie?
De Volkswagen ID.4 komt eerst in de ‘1st’-uitvoering, net als de ID.3. Die is wat duurder en wat rijker uitgerust. Deze versie verwacht Volkswagen nog dit jaar te kunnen leveren.
De prijs van de ID.4 is nog niet bekend, maar we weten dat Duitsers nét geen 50.000 euro hoeven te lappen. Aangezien de kleinere ID.3 daar iets goedkoper is dan hier, kun je wel rekening houden met prijzen rond de halve ton. Vanafprijzen, dus.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Als je dit ziet krijg je medelijden met die mensen die vorig jaar massaal aan de bijtellingsvriendelijke Model 3 zijn gegaan en daar nog 3 jaar mee door moeten. Wat een inferieure rommel is zo’n Tesla dan met al die rammels, een interieur dat met duct tape aan elkaar lijkt te hangen en dat vrij dramatisch scoort bij de betrouwbaarheidsvergelijkingen. Het lijkt er op dat het op leningen gebouwde luchtkasteel van Musk snel in elkaar gaat vallen.