Wat dacht je? Dat Volkswagen een succesvolle elektrische familie wilde stichten zonder SUV? Nee hoor, dus daarom is hier de Volkswagen ID.4, de grotere en hoge variant van de ID.3. Heerlijk overzichtelijk zo. De elektrische Volkswagen deelt veel met de recentelijk onthulde Skoda Enyaq iV.

Afmetingen Volkswagen ID.4

Net als de ID.3 en de Skoda staat de Volkswagen ID.4 op het zogenoemde MEB-platform. Het onderstel is makkelijk in formaat aan te passen voor diverse auto’s, maar de techniek is hetzelfde. De ID.4 biedt plaats aan vijf personen en is 4.584 millimeter lang, 1.852 millimeter breed en 1.612 millimeter hoog. Nét iets kleiner dan de Enyaq, maar net langer dan de Tiguan. De Tiguan Allspace is dan weer langer. Achterin kun je 543 of 1.575 liter aan bagage kwijt.

Specificaties Volkswagen ID.4

Niet onbelangrijk bij een EV is hoe ver ie komt op één acculading. De eerste versie rijdt zo’n 520 kilometer ver dankzij een accupakket van 77 kWh. De maximale laadsnelheid van de ID.4 is 125 kW, dus binnen een halfuur kun je 320 kilometer aan stroom tappen. Voorlopig is er geen keuze en krijgen klanten altijd de versie met één elektromotor en 204 pk plus 310 Nm. De 0-100-tijd is 8,5 seconden en de top is 160 km/u. Het maximale trekgewicht is 1.000 kilo en het vermogen gaat naar de achterwielen.

Later volgt een snellere versie met vierwielaandrijving en voor wie het allemaal wat minder mag, zou er nog een goedkopere Volkswagen ID.4 komen met een kleinere batterij. Het interieur ken je uit de Volkswagen Golf en de ID.3. In het midden zweeft een los scherm, waarvan de werking niet iedereen kon overtuigen. Het grote verschil met de auto’s met verbrandingsmotor is het kleine schermpje boven het stuur; bij de Golf is dat scherm groter en heeft het nog een afdakje.

Wanneer komt hij en hoe duur is ie?

De Volkswagen ID.4 komt eerst in de ‘1st’-uitvoering, net als de ID.3. Die is wat duurder en wat rijker uitgerust. Deze versie verwacht Volkswagen nog dit jaar te kunnen leveren.

De prijs van de ID.4 is nog niet bekend, maar we weten dat Duitsers nét geen 50.000 euro hoeven te lappen. Aangezien de kleinere ID.3 daar iets goedkoper is dan hier, kun je wel rekening houden met prijzen rond de halve ton. Vanafprijzen, dus.

Reacties

  • Doei Elon heeft op 24 september 2020 geschreven:

    Als je dit ziet krijg je medelijden met die mensen die vorig jaar massaal aan de bijtellingsvriendelijke Model 3 zijn gegaan en daar nog 3 jaar mee door moeten. Wat een inferieure rommel is zo’n Tesla dan met al die rammels, een interieur dat met duct tape aan elkaar lijkt te hangen en dat vrij dramatisch scoort bij de betrouwbaarheidsvergelijkingen. Het lijkt er op dat het op leningen gebouwde luchtkasteel van Musk snel in elkaar gaat vallen.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Doei Elon Reactie annuleren

(verplicht)