F1 GP van Indianapolis? De nieuwe eigenaar wil het

Het getouwtrek aan de Formule 1 in Amerika kent een nieuwe deelnemer

Indianapolis Motor Speedway
Indianapolis Motor Speedway

Wie onderduikt in de racewereld van Amerika, komt geheid Roger Penske tegen. Een welvarend man (vermogen van 1,83 miljard dollar) met een racehart die bij allerlei raceklasses betrokken is of is geweest. Nu wil hij F1 terugbrengen naar Indianapolis. Dat zou overigens niet betekenen dat de F1-auto’s alleen maar rondjes zouden rijden: in het hart van het ovale circuit zit ook een aantal bochten, zoals je in de video hieronder ziet.

Penske heeft iets over het circuit te zeggen aangezien een van zijn ondernemingen, Penske Entertainment Corporation, het bedrijf overneemt dat de rechten in handen heeft van de IndyCar Series en de Indianapolis Motor Speedway. Waarom dat best bijzonder is? Stel je voor dat het Williams-raceteam de F1-rechten van Liberty Media overkoopt waardoor ze deelnemer in én eigenaar van de raceklasse zijn. Een aparte situatie, inderdaad. Omdat de IndyCar Series niet helemaal ons terrein is, richten we ons op het circuit van Indianapolis, waar Penske grootste plannen voor heeft.

Formule 1 op de Indianapolis Motor Speedway

‘Waar kunnen we dit circuit voor gebruiken? Kunnen we hier een 24-uursrace houden? Kunnen we hier een Formule 1-race doen? Dat is onze grote troef’, zegt Penske in de officiële persconferentie. Of er daadwerkelijk een F1 GP van Indianapolis komt, is dus nog de vraag. Wel weten we dat er al eerder F1-races zijn gehouden op ‘The Brickyard’. Van 2000 tot 2007 reden de F1-auto’s over het ovale circuit. Vijf keer werd de Grand Prix gewonnen door Michael Schumacher, waarvan de editie in 2005 de meest opvallende is.

F1 GP van Indianapolis 2005

In dat jaar verschenen namelijk maar zes coureurs aan de start. In 2005 konden de teams nog kiezen tussen twee bandenfabrikanten: Bridgestone en Michelin. Na een crash van Ralf Schumacher bij de laatste bocht op het ovale gedeelte kon Michelin de teams die met hun banden reden niet beloven dat deze langer dan tien ronden veilig waren voor de banking. Voorstellen om de bocht aan te passen werden door de FIA afgewezen. Hierdoor reden deze teams allemaal de pits in na de opwarmronde en gingen alleen de auto’s met Bridgestones – die van Ferrari, Jordan en Minardi – daadwerkelijk van start.

Mocht de F1 GP van Indianapolis terugkomen op de kalender (wat de regels van 2021 mogelijk maken), dan zal Pirelli, net als Michelin in 2005, moeten kijken of de banden het volhouden op het ovale circuitgedeelte.

Kijk en luister hieronder even mee naar de pole-ronde van Lewis Hamilton in de McLaren-Mercedes MP-22, tijdens de laatste Indianapolis GP in 2007.

F1 GP van Indianapolis 2007 pole-ronde Lewis Hamilton

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws