De Detroit Motor Show stond dit jaar meer dan ooit in het teken van het milieu. Zelfs Ferrari kwam met een soort van groene excuustruus: een F430 Spider die rijdt op bio-ethanol.

Ze zullen daar in Maranello wel moeten ook, want Ferrari staat samen met bijvoorbeeld Lamborghini en Hummer bekend als merk met de hoogste gemiddelde CO2-uitstoot. Gaat natuurlijk nergens over, want hoe veel van dat soort auto’s worden er nou helemaal verkocht? Hoe dan ook, mochten alle nare Europese plannetjes doorgaan, dan zal die uitstoot per merk een behoorlijk eind naar beneden moeten. Zó veel, dat juist die merken ernstig in de problemen komen. De (technisch) eenvoudigste manier om er in ieder geval íets aan te doen: je auto geschikt maken voor ethanol.    

Bio-ethanol is voor 85 procent CO2-neutraal ethanol, de overige 15 procent bestaat uit gewone benzine. De brandstof is niet nieuw voor Ferrari vanwege het gebruik ervan in de Formule 1. Geloof het of niet, maar F1-brandstof bestaat voor maar liefst 5,75 procent (!) uit ethanol. De ethanol-aanpassing was verder niet al te ingewikkeld, geeft Ferrari ruiterlijk toe; paar wijzigingen aan de inspuiting en het motormanagement, klaar. Ook vertelde Ferrari dat ze ernaar streven de totale uitstoot van schadelijke stoffen in 2012 met 40 procent te verlagen.

Zoals bijna elke ethanol-auto wordt ook de Ferrari F430 Spider er ondanks zijn ‘groenheid’ niet langzamer op. Sterker nog, de bio-Ferrari krijgt er 10 pk bij en ook het koppel stijgt met 19 Nm ten opzichte van de normale Spider.

Reacties