
Het mag bijna een wonder heten dat Ford aartsvijand Dodge al die jaren vrij liet rondrijden met hun Challenger Demon. Het merk had geen gepast musclecar-antwoord. Anderzijds: Ford had een supercar, de GT. En nu hebben ze beide. Want de Ford Mustang Shelby GT500 is hier en hij wil de onverzadigbare snelheidslustigen voor zich winnen.
Wat maakt de Ford Mustang Shelby GT500 bijzonder?
De Ford Mustang Shelby GT500 is de krachtigste productie-Ford ooit gebouwd. Zelfs de oppermachtige Ford GT (655 pk) huivert bij het zien van zijn vermogenscijfers. Bovendien is de GT500 een van de beste badges die Amerika ooit voortbracht. De eerste Shelby GT500 verscheen in 1967 en de naam is sindsdien alom geliefd.
Ford Mustang Shelby GT500: de specificaties
Ford houdt het een beetje vaag als het gaat om de specificaties en dat kan er mee te maken hebben dat ze het allerlaatste schroefje nog eventjes moeten aandraaien. Wel durven ze alvast te zeggen dat de 5,2-liter V8 met een 2,65-liter supercharger meer dan 700 pk produceert.
Het vermogen gaat via een transmissie met dubbele koppeling naar de achterwielen – een primeur voor een ponycar. Het sprintje naar de 100 km/u duurt ongeveer 3,5 seconden en een kwartmijl is in minder dan 11 seconden al klaar.
Om ervoor te zorgen dat de Shelby geen ongeleid projectiel wordt, deed Ford een hoop aan de aerodynamica en het onderstel. En als dat niet genoeg is, kun je nog kiezen voor een Handling Package voor extra grip en een Carbon Fiber Track Pack inclusief koolstofvezel wielen.
De concurrenten van de Ford Mustang Shelby GT500
De Ford Mustang Shelby GT500 kent één heel duidelijke concurrent. Zelfs de fotoseries van de twee concurreren met elkaar. De Dodge Challenger Hellcat sleurt tegenwoordig 727 pk uit zijn 6,2-liter V8. Ford heeft hiermee eindelijk een antwoord op de bizarre spierauto van Dodge.
Aankomende herfst staat de Ford Mustang Shelby GT500 bij de Amerikaanse dealers. In Europa zal hij niet via de officiële kanalen te krijgen zijn.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Toyota Supra viercilinder: moet dat?

Subaru WRX STI S209: niet dood te krijgen

Badge van de Toyota Supra: wat je nog niet wist

Toyota Supra (A90): alles wat je moet weten

Kan een elektrische Cadillac hier wel marktaandeel veroveren?

Lexus RC F Gran Touring: lekkere track

Deze Ford Mustang GT500-H met 900 pk kun je gewoon huren op vakantie

Wat blijft er van een kerstboom over die op het dak ligt bij 300+ km/u?

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Je kunt nu een Ford Mustang met 900+ pk huren voor je roadtrip door Amerika

Een Ford Mustang Shelby GT500 met een handbak is mogelijk door een tuner

Shelby GT500KR komt feestvieren

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
