Laten we de titel van deze Award even terzijde schuiven, want die leidt af. De GMA T.50 is niet zoals andere hypercars. Minder hyper, vooral. Laten we het eerst even wat breder bekijken. Auto’s zijn er om gereden te worden, en gezien het feit dat jij TopGear leest, vind jij dat rijden boven alles vermakelijk moet zijn. Nou, dit rijdt beter dan wat dan ook. De T.50 de titel ‘Hypercar van het Jaar’ toekennen doet de GMA T.50 dus eigenlijk een beetje tekort.

We weten natuurlijk niet precies wat jullie verder in jullie persoonlijke lijst van ultieme rijdersauto’s zouden zetten. Ferrari F40 of F50 misschien, Porsche 997.2 GT3 RS, Lotus Elise, Singer DLS, Caterham Seven, McLaren F1 of P1, Alfaholics GTA-R, Honda NSX Type R? Ze zouden allemaal een plekje vinden op die van ons. En op dit moment zou de T.50 met volle overtuiging helemaal boven aan die lijst staan.

De T.50 is helemaal niet meer van deze tijd, toch?

Het zou maar wat makkelijk zijn de GMA T.50 een gebrek aan relevantie te verwijten. Hij kost 3,2 miljoen euro (exclusief belastingen), kijkt niet direct vooruit en is al evenmin erg toekomstbestendig. Maar de verbetenheid waarmee hij ontworpen is, is wel degelijk eindeloos relevant. Er is geen minpunt of los eindje te vinden in deze 997 kilo wegende driezitter, en ook niet in de gedachten die erachter zitten. Hij is heerlijk duidelijk.

In een tijd waarin zóveel auto’s proberen zoveel mogelijk van ‘van alles en nog wat’ te zijn (BMW XM, iemand?) en daarbij claimen ‘ontregelaars’ te zijn, is het uiterst verfrissend een auto tegen te komen die precies weet waarvoor hij gemaakt is en zich ook precies als zodanig gedraagt. En zeggen we niet elke keer dat dát nou juist is wat we willen van elke auto? Niemand wil die eindeloze hoeveelheden rijmodi en sciencefiction-graphics, laat staan dat iemand ze nodig heeft.

Wat de T.50 anders maakt dan andere hypercars

De GMA T.50 is de Hypercar van het Jaar 2023, dus. Al speelt de T.50 het spel niet eens volgens de regels. De meeste hypercars zijn rollende circussen die door de stad paraderen. Het enige dat ze missen, is een megafoon op het dak. En een kudde dansende olifanten. De T.50 is een auto voor de bestuurder, de rijder. Hij speelt geen tweede rol, er is geen plan B. Hij zet de bestuurder niet alleen figuurlijk, maar zelfs letterlijk in het midden van de actie, dompelt hem onder in de hele ervaring en laat hem daar zijn gang mee gaan. Klinkt simpel. Is het niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)