
Hennessey maakt niet alleen auto’s van Ford, Chevrolet of Dodge sterker, maar ook van, eh, Hennessey. Eerder dit jaar presenteerde de tuner de Exorcist: een Chevrolet Camaro ZL1 met 1.013 pk. De auto hierboven, lieve mensen, is de aller-aller-allerlaatste Exorcist die Hennessey gaat bouwen. Dit keer neemt hij het op tegen de Dodge Challenger SRT Demon 170, wat ook een afscheidsmodel is.
In 2017 gaf Hennessey zichzelf de missie om ‘de Dodge Demon te verslaan’. Om de laatste Demon te vermorzelen, zet de Amerikaanse tuner een grotere, high-flow supercharger in, plus een dito luchtinlaat en een brandstofsysteem met verbeterde injectoren en brandstofpomp. Verder zijn de cilinderkoppen aangepast waardoor er meer lucht doorheen kan, zijn er nieuwe nokkenassen en werden de in- en uitlaatkleppen, klepveren en veerschotels, klepstoters en stoterstangen geüpgraded.
Gaat de Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition harder dan de Demon?
Het vermogen van de 6,2-liter V8 is nog altijd 1.000 Amerikaanse hp’s, wat wij noteren als 1.013 pk. Het koppel is wel gestegen ten opzichte van de vorige Exorcist: van 1.197 Nm naar 1.310 Nm. De laatste Challenger Demon haalt 1.039 pk en 1.281 Nm uit zijn Hemi-achtcilinder. De 0-96-tijd (60 mph) van de Camaro is 2,1 seconden, die van de Dodge 1,66 seconden.
Wat topsnelheid betreft wint Hennessey nipt: 349 km/u tegenover 346 km/u. Op de kwartmijl, misschien wel de belangrijkste maatstaf voor de Amerikanen, wint Dodge dan weer: minder dan 9 seconden tegenover 9,57 seconden voor de Hennessey. Maar dat is op papier. Bij een dragstrip op speciaal asfalt zal de Challenger op zijn minst een kluifje aan de Camaro hebben.

Hennessey maakt 57 exemplaren van de Exorcist Camaro ZL1 Final Edition. Het aantal is een knipoog naar het 57-jarig bestaan van de Camaro. Een sticker vlak achter de voorste wielkasten verraadt dat dit een speciale Exorcist is. Daarnaast zijn er wat speciale graphics in het interieur. Wat de laatste Exorcist kost, wil Hennessey niet zeggen.
John Hennessey over de laatste Camaro
De grote baas wil wel wat kwijt over de Camaro. ‘Onze upgrade voor de Camaro ZL1 is een van mijn favoriete aller tijden. Het chassis, het onderstel en de motor werken naadloos samen zodat de ervaring achter het stuur er een is van rauwe, ongebreidelde paardenkrachten. Er is niets zoals onze Exorcist, dus we willen graag deze speciale limited edition delen met fans van deze iconische auto voordat hij voorgoed verdwenen is.’ Hoe ‘rauwe, ongebreidelde paardenkrachten’ klinken, hoor je hieronder.
Het geluid van de Hennessey Exorcist Camaro ZL1 ‘Final Edition’
Eén reactie op “De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze roestige Chevrolet Camaro is een van de laatste projectauto’s van Paul Walker

Vond je de NASCAR tijdens Le Mans ook zo geweldig? Dan is deze Camaro ZL1 iets voor jou

Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood

Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans

Gasten vinden Chevrolet Camaro in kelder van Italiaanse horrorvilla

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hennessey Ford F-150 krijgt 785 pk

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Top car