
Hennessey maakt niet alleen auto’s van Ford, Chevrolet of Dodge sterker, maar ook van, eh, Hennessey. Eerder dit jaar presenteerde de tuner de Exorcist: een Chevrolet Camaro ZL1 met 1.013 pk. De auto hierboven, lieve mensen, is de aller-aller-allerlaatste Exorcist die Hennessey gaat bouwen. Dit keer neemt hij het op tegen de Dodge Challenger SRT Demon 170, wat ook een afscheidsmodel is.
In 2017 gaf Hennessey zichzelf de missie om ‘de Dodge Demon te verslaan’. Om de laatste Demon te vermorzelen, zet de Amerikaanse tuner een grotere, high-flow supercharger in, plus een dito luchtinlaat en een brandstofsysteem met verbeterde injectoren en brandstofpomp. Verder zijn de cilinderkoppen aangepast waardoor er meer lucht doorheen kan, zijn er nieuwe nokkenassen en werden de in- en uitlaatkleppen, klepveren en veerschotels, klepstoters en stoterstangen geüpgraded.
Gaat de Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition harder dan de Demon?
Het vermogen van de 6,2-liter V8 is nog altijd 1.000 Amerikaanse hp’s, wat wij noteren als 1.013 pk. Het koppel is wel gestegen ten opzichte van de vorige Exorcist: van 1.197 Nm naar 1.310 Nm. De laatste Challenger Demon haalt 1.039 pk en 1.281 Nm uit zijn Hemi-achtcilinder. De 0-96-tijd (60 mph) van de Camaro is 2,1 seconden, die van de Dodge 1,66 seconden.
Wat topsnelheid betreft wint Hennessey nipt: 349 km/u tegenover 346 km/u. Op de kwartmijl, misschien wel de belangrijkste maatstaf voor de Amerikanen, wint Dodge dan weer: minder dan 9 seconden tegenover 9,57 seconden voor de Hennessey. Maar dat is op papier. Bij een dragstrip op speciaal asfalt zal de Challenger op zijn minst een kluifje aan de Camaro hebben.

Hennessey maakt 57 exemplaren van de Exorcist Camaro ZL1 Final Edition. Het aantal is een knipoog naar het 57-jarig bestaan van de Camaro. Een sticker vlak achter de voorste wielkasten verraadt dat dit een speciale Exorcist is. Daarnaast zijn er wat speciale graphics in het interieur. Wat de laatste Exorcist kost, wil Hennessey niet zeggen.
John Hennessey over de laatste Camaro
De grote baas wil wel wat kwijt over de Camaro. ‘Onze upgrade voor de Camaro ZL1 is een van mijn favoriete aller tijden. Het chassis, het onderstel en de motor werken naadloos samen zodat de ervaring achter het stuur er een is van rauwe, ongebreidelde paardenkrachten. Er is niets zoals onze Exorcist, dus we willen graag deze speciale limited edition delen met fans van deze iconische auto voordat hij voorgoed verdwenen is.’ Hoe ‘rauwe, ongebreidelde paardenkrachten’ klinken, hoor je hieronder.
Het geluid van de Hennessey Exorcist Camaro ZL1 ‘Final Edition’
Eén reactie op “De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze roestige Chevrolet Camaro is een van de laatste projectauto’s van Paul Walker

Vond je de NASCAR tijdens Le Mans ook zo geweldig? Dan is deze Camaro ZL1 iets voor jou

Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood

Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans

Gasten vinden Chevrolet Camaro in kelder van Italiaanse horrorvilla

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hennessey Ford F-150 krijgt 785 pk

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Top car