
In juni kondigde Ford de langverwachte vermogenscijfers van de nieuwe Shelby Mustang GT500 aan. De magische getallen: 770 pk en 847 Nm uit een 5,2-liter supercharged V8. Genoeg om een beetje leuk van je plek te kunnen komen, zou je zeggen. Maar Hennessey denkt daar anders over. Hennessey ziet de krachtigste Ford ooit gebouwd en grinnikt om zijn armetierige prestaties. Zodoende trakteren ze ons nu – slechts twee maanden later – op deze Hennessey Mustang GT500, met keuze uit drie verschillende vermogens.
Het begint met de Venom 850, die z’n motor opgelucht laat ademhalen en het schopt tot 850 Amerikaanse pk’s – dat is 861 pk zoals wij ze kennen – en 983 Nm. Als je dat niet voldoende vindt, kun je gaan voor de Venom 1000, goed voor – je raadt het al – 1.013 pk en 1.152 Nm. Maar de echte losbol gaat natuurlijk voor de Venom 1200-versie van de Hennessey Mustang GT500: 1.216 pk en een misselijkmakende 1.356 Nm. Om die cijfers te kunnen halen, heb je overigens wel speciale brandstof nodig (E85, of anders het spul dat NASCARS wegslobberen).
Alle extra kracht komt vrij doordat Hennessey de supercharger van de standaard motor verwijdert en vervangt door twee turbo’s. Uiteraard wordt de V8 op de nodige punten versterkt, net als de transmissie met dubbele koppeling, en ontvangt het koelsysteem een upgrade. Aan de buitenkant kun je de Hennessey Mustang GT500 herkennen aan zijn unieke uitlaten en bescheiden badges.
En dan te bedenken dat we bijna, bíjna begonnen te geloven dat een vermogen van 770 pk toch echt wel genoeg was. Oh, Hennessey. Als we jou toch niet hadden…
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit is de allersterkste productieauto met een handbak ter wereld

John Hennessey hoopt dat Koenigsegg en Bugatti ook 500 km/u willen halen

Zo klinkt de V8-motor van de Hennessey Venom F5 Revolution (1.800+ pk!)

De Hennessey Venom F5 Revolution is de circuitversie van de F5 (maar wel met kenteken)

Wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?

Hennessey Venom F5: Hoe houd je 1.842 pk in bedwang?

Deze Ford Mustang GT500-H met 900 pk kun je gewoon huren op vakantie

Wat blijft er van een kerstboom over die op het dak ligt bij 300+ km/u?

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Je kunt nu een Ford Mustang met 900+ pk huren voor je roadtrip door Amerika

Een Ford Mustang Shelby GT500 met een handbak is mogelijk door een tuner

Shelby GT500KR komt feestvieren

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
