
Zoals een wijs man ooit zei: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En niet iedereen had het door, qua Lancia Delta. En dus zag ook lang niet iedereen wat een designfeestje die Delta eigenlijk was. De eigenzinnige grille in de vorm van het logo. De achterkant die zo’n beetje in zijn geheel van glas leek. De prachtige Thesis-achterlichten. En bovenal: dat dak. Het was duidelijk niet aan iedereen besteed. We hebben nooit precies begrepen waarom, maar de Lancia Delta was vooral een spectaculaire mislukking.
Ho – even terug. Wat was er met dat dak van de Lancia Delta, dan?
Het dak was het schoolvoorbeeld van een hidden gem – iets wat niet meteen in het oog springt, maar oh zo fraai is als je het eenmaal doorhebt. De rand van het dak en de C-stijl (de achterste raamstijl) sluiten namelijk nét niet aan. Visueel dan – natuurlijk loopt die C-stijl wel degelijk door, maar door het glas van het achterste zijruitje over die stijl heen te laten lopen, en door slim gebruik van chroom, is het net alsof het dak los staat van de rest van de auto. Alsof het zweeft. Lancia was er zelf kennelijk (terecht!) nogal trots op, want ze bekroonden het met een klein logootje.
Het heeft niet mogen baten…
Helaas niet, nee. Lancia herhaalde de truc nog eens (weliswaar in zwaar afgezwakte vorm) bij de laatste Ypsilon, maar stierf daarna een langzame dood. Of eigenlijk: is nog steeds aan het wegkwijnen, want in Italië (en alleen daar) kun je de Ypsilon (en alleen die Lancia) nog gewoon nieuw kopen. Het ‘zwevend dak’-idee vond nog wel navolging – kijk maar eens naar de nieuwe Astra en vraag je af waar de Opel-ontwerpers dát idee toch vandaan hadden gehaald…
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Rode knipperlichten: designdetails

Wielkastontluchters: designdetails

Nep-luchtinlaten: designdetails

Kristallen pookknop van Volvo: designdetails

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen
