
Zoals een wijs man ooit zei: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En niet iedereen had het door, qua Lancia Delta. En dus zag ook lang niet iedereen wat een designfeestje die Delta eigenlijk was. De eigenzinnige grille in de vorm van het logo. De achterkant die zo’n beetje in zijn geheel van glas leek. De prachtige Thesis-achterlichten. En bovenal: dat dak. Het was duidelijk niet aan iedereen besteed. We hebben nooit precies begrepen waarom, maar de Lancia Delta was vooral een spectaculaire mislukking.
Ho – even terug. Wat was er met dat dak van de Lancia Delta, dan?
Het dak was het schoolvoorbeeld van een hidden gem – iets wat niet meteen in het oog springt, maar oh zo fraai is als je het eenmaal doorhebt. De rand van het dak en de C-stijl (de achterste raamstijl) sluiten namelijk nét niet aan. Visueel dan – natuurlijk loopt die C-stijl wel degelijk door, maar door het glas van het achterste zijruitje over die stijl heen te laten lopen, en door slim gebruik van chroom, is het net alsof het dak los staat van de rest van de auto. Alsof het zweeft. Lancia was er zelf kennelijk (terecht!) nogal trots op, want ze bekroonden het met een klein logootje.
Het heeft niet mogen baten…
Helaas niet, nee. Lancia herhaalde de truc nog eens (weliswaar in zwaar afgezwakte vorm) bij de laatste Ypsilon, maar stierf daarna een langzame dood. Of eigenlijk: is nog steeds aan het wegkwijnen, want in Italië (en alleen daar) kun je de Ypsilon (en alleen die Lancia) nog gewoon nieuw kopen. Het ‘zwevend dak’-idee vond nog wel navolging – kijk maar eens naar de nieuwe Astra en vraag je af waar de Opel-ontwerpers dát idee toch vandaan hadden gehaald…
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Rode knipperlichten: designdetails

Wielkastontluchters: designdetails

Nep-luchtinlaten: designdetails

Kristallen pookknop van Volvo: designdetails

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Er vliegen tegenwoordig drones boven de Autobahn – moet je daarvoor oppassen?
