
Zoals een wijs man ooit zei: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En niet iedereen had het door, qua Lancia Delta. En dus zag ook lang niet iedereen wat een designfeestje die Delta eigenlijk was. De eigenzinnige grille in de vorm van het logo. De achterkant die zo’n beetje in zijn geheel van glas leek. De prachtige Thesis-achterlichten. En bovenal: dat dak. Het was duidelijk niet aan iedereen besteed. We hebben nooit precies begrepen waarom, maar de Lancia Delta was vooral een spectaculaire mislukking.
Ho – even terug. Wat was er met dat dak van de Lancia Delta, dan?
Het dak was het schoolvoorbeeld van een hidden gem – iets wat niet meteen in het oog springt, maar oh zo fraai is als je het eenmaal doorhebt. De rand van het dak en de C-stijl (de achterste raamstijl) sluiten namelijk nét niet aan. Visueel dan – natuurlijk loopt die C-stijl wel degelijk door, maar door het glas van het achterste zijruitje over die stijl heen te laten lopen, en door slim gebruik van chroom, is het net alsof het dak los staat van de rest van de auto. Alsof het zweeft. Lancia was er zelf kennelijk (terecht!) nogal trots op, want ze bekroonden het met een klein logootje.
Het heeft niet mogen baten…
Helaas niet, nee. Lancia herhaalde de truc nog eens (weliswaar in zwaar afgezwakte vorm) bij de laatste Ypsilon, maar stierf daarna een langzame dood. Of eigenlijk: is nog steeds aan het wegkwijnen, want in Italië (en alleen daar) kun je de Ypsilon (en alleen die Lancia) nog gewoon nieuw kopen. Het ‘zwevend dak’-idee vond nog wel navolging – kijk maar eens naar de nieuwe Astra en vraag je af waar de Opel-ontwerpers dát idee toch vandaan hadden gehaald…
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Rode knipperlichten: designdetails

Wielkastontluchters: designdetails

Nep-luchtinlaten: designdetails

Kristallen pookknop van Volvo: designdetails

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’
