
Zoals een wijs man ooit zei: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En niet iedereen had het door, qua Lancia Delta. En dus zag ook lang niet iedereen wat een designfeestje die Delta eigenlijk was. De eigenzinnige grille in de vorm van het logo. De achterkant die zo’n beetje in zijn geheel van glas leek. De prachtige Thesis-achterlichten. En bovenal: dat dak. Het was duidelijk niet aan iedereen besteed. We hebben nooit precies begrepen waarom, maar de Lancia Delta was vooral een spectaculaire mislukking.
Ho – even terug. Wat was er met dat dak van de Lancia Delta, dan?
Het dak was het schoolvoorbeeld van een hidden gem – iets wat niet meteen in het oog springt, maar oh zo fraai is als je het eenmaal doorhebt. De rand van het dak en de C-stijl (de achterste raamstijl) sluiten namelijk nét niet aan. Visueel dan – natuurlijk loopt die C-stijl wel degelijk door, maar door het glas van het achterste zijruitje over die stijl heen te laten lopen, en door slim gebruik van chroom, is het net alsof het dak los staat van de rest van de auto. Alsof het zweeft. Lancia was er zelf kennelijk (terecht!) nogal trots op, want ze bekroonden het met een klein logootje.
Het heeft niet mogen baten…
Helaas niet, nee. Lancia herhaalde de truc nog eens (weliswaar in zwaar afgezwakte vorm) bij de laatste Ypsilon, maar stierf daarna een langzame dood. Of eigenlijk: is nog steeds aan het wegkwijnen, want in Italië (en alleen daar) kun je de Ypsilon (en alleen die Lancia) nog gewoon nieuw kopen. Het ‘zwevend dak’-idee vond nog wel navolging – kijk maar eens naar de nieuwe Astra en vraag je af waar de Opel-ontwerpers dát idee toch vandaan hadden gehaald…
Meer van TopGear


Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

Rallylegende Juha Kankkunen over zijn liefde voor de Lancia Delta

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Waarom Lancia een olifantje als logo gebruikt voor het nieuwe performancelabel

Rode knipperlichten: designdetails

Wielkastontluchters: designdetails

Nep-luchtinlaten: designdetails

Kristallen pookknop van Volvo: designdetails

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Deze betrouwbare auto is beter (en zeldzamer) dan een Audi – en inmiddels heel betaalbaar

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Nederlanders willen geen Tesla Model Y en Volvo EX30 meer: er zijn twee nieuwe bestverkochte auto’s in Nederland

Pas maar op: de politie gaat ook online op zoek naar verkeersovertredingen (en stuurt boetes op)

Jij mag straks als Nederlander de file bij Parijs voorbijrijden op de linkerrijstrook
