
Niemand zal veel sympathie tonen als je klaagt dat je nieuwe Porsche 911 Turbo S zoveel duurder is dan vroeger. Dus we gaan heus niet voor elke auto de prijzen uitpluizen, maar voor de Golf is het wel interessant, want de Wagen van het Volk lijkt steeds onbereikbaarder te worden. Maar als je het vergelijkt met vroeger, hoeveel duurder is zo’n Golf dan echt geworden?
Op verzoek van TopGear heeft Volkswagen Nederland een oude brochure afgestoft en kan vertellen dat de goedkoopste Golf in 1974 mee naar huis mocht voor 9.495 gulden. Als je dat zou omrekenen zoals je grootouders dat doen, dan zou dat uitkomen op 4.300 euro en een beetje, want bij de overgang naar euro’s moest je 2,2 gulden inleggen voor 1 euro. Is de nieuwe Golf dus acht keer zo duur?
De prijs van de Golf 1 na inflatie
Nou, nee. Het zou niet eerlijk zijn om voor het gemak 50 jaar aan inflatie te vergeten. De inflatiecalculator van het CBS leert dat de prijs van 9.495 gulden in 2023 omgerekend 17.582 euro waard zou zijn. Dit is de meest recente omrekenoptie die het CBS geeft. Alsnog een enorm groot verschil met de goedkoopste Golf van nu, maar er zijn nog wat dingen om rekening mee te houden.

Een wat latere Golf 1 | Foto: © TopGear
Een nieuwe Golf kost dus 34.990 euro. Pas in 1992 is de BPM ingevoerd, dus voor een eerlijke vergelijking moet je dat bedrag weghalen. Dan kost de nieuwe Golf ineens nog maar 29.226 euro – dat is nog wel inclusief de BTW. Inderdaad, nog altijd een flink stuk duurder, maar je krijgt in vierkante meters ook een stuk meer auto. De Golf 1 kun je eigenlijk nog het beste vergelijken met de Up, maar die staat helaas niet meer in de showroom.
Het modale inkomen
Volgens het Centraal Planbureau was in 1974 het modale inkomen inclusief vakantietoeslag 8.849 euro per jaar. De prijs van een nieuwe Golf was dus net geen twee keer het modale inkomen. Vorige jaar schreef het Centraal Planbureau dat het modale inkomen in Nederland tegenwoordig 44.000 euro is. Dit betekent dat de Golf tegenwoordig minder duur is dan één modaal jaarsalaris.
Je krijgt veel meer bij een moderne Golf
Nog wel het belangrijkste: de auto is uitgerust met veel meer spullen dan toen. De Golf had toen maar 50 pk, dus de nieuwe heeft met 116 pk ruim het dubbele. Daarnaast heeft de nieuwe Golf airconditioning, stuurbekrachtiging, rijhulpjes parkeersensoren, airbags, bandendruksensoren, remschijven rondom, tractiecontrole, ISOFIX, led-koplampen, zeven speakers, een navigatiescherm, katalysator, partikelfilter en überhaupt veel meer geluidsisolatie en veiligheid.

Een vergelijking met de Polo is misschien interessanter. Deze auto is alsnog groter, veiliger en rijker uitgerust, maar kost zonder BPM ongeveer 21.000 euro. Als je kijkt wat je extra krijgt bij een moderne Polo in vergelijking met een Golf 1, is het zo’n groot prijsverschil nog niet. De Polo van nu zou in de jaren ’70 met alles erop en eraan een fortuin gekost hebben: de nederige Polo heeft meer rekenkracht dan heel NASA in die tijd had.
En hoe zit dat met 15 jaar geleden?

‘Schat, weet je zeker dat dit de instapper is van 17.790 euro?’ | Foto: © Volkswagen
Ook interessant is een vergelijking met de Golf 6 uit 2008. Ook die auto is minder uitgerust dan nu, maar qua gemak, formaat en comfort doet hij niet enorm onder. Toen kostte de goedkoopste uitvoering 17.790 euro. Als je daar de inflatiecalculator overheen laat gaan, kom je uit op een bedrag van 25.054 euro. Dat is een verschil van ruim 10.000 euro voor een re-de-lijk vergelijkbare auto.
Dus, is de Golf zoveel duurder geworden?
Zelfs als je de inflatie meeneemt, dan is de goedkoopste Golf nu alsnog fors duurder dan de goedkoopste Golf toen. Zet je het weg tegen het modale inkomen, valt het weer mee. De vraag is of je de twee echt kunt vergelijken, als je kijkt hoeveel er op en aan een moderne auto zit. Maar ook in vergelijking met tien jaar geleden, is de Golf duurder geworden. Feit blijft dat auto’s zelfs na de inflatiecorrectie de afgelopen jaren duurder zijn geworden. En de Wagen van het Volk dus ook.
Update: vergelijking met modaal inkomen toegevoegd
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
14 reacties op “Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

VW Golf 8 vs VW Golf 1

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Deze Volkswagen Golf I GTI kost zoveel als een nieuwe

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

Koop jij deze bijzondere VW Golf GTI met de motor áchterin voor een prikkie?

Bumperklevende VW Golf GTI crasht gelijk na het inhalen

VW Golf R doet straatrace in z’n achteruit

VW Golf GTI ramt Audi RS 3 van het circuit

Politie pakt Golf GTI die zo luid is als een concert

Rev battle: Ferrari 812 Superfast vs VW Golf GTI

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

En de vraag blijft of iedereen wel zit te wachten op vele en dure extra’s die of verplicht zijn door de eeg of worden opgedrongen door de fabrikant. Een feit blijft natuurlijk dat we in Nederland ook nog eens geplukt worden door de overheid bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Daar is weer zo’n overheidsklager. Dankzij die maatregelen is het aantal verkeersdoden gigantisch gedaald in Europa. Vergelijk de cijfers maar eens met landen waar ze niet dat soort eisen hebben. Altijd maar dat gejank. Ze zouden mensen als jij tegen hun eigen onkunde moeten beschermen.
Sorry!
Deze berekening mag dan wel kloppen.
Maar dan is ie nog altijd totaal verkeerd.
Waar het op neer komt is:
Wat was het modaal loon in 1974 tov de golf
VS
wat is het modaal loon 2024 tov de golf
Laten we dan verder praten hoeveel ie echt duurder is geworden.
En ja ik heb deze tabellen gevonden dus jullie kun´en het oon
Juist deze informatie had ik ook verwacht tegen te komen, wat maakt topgear het zich er gemakkelijk vanaf
Zouden beter eens de vergelijking van prijs maken van een Volkswagen Golf in andere landen zoals China, VS, Mexico, … . Zit een groot verschil op tegenover onze landen.
De prijzen in Nederland zijn dan ook weer serieus van de pot gerukt. Een Up met 65pk die bij jullie nog uit stock verkrijgbaar zijn zitten rond en boven de 20.000€. Ik heb 6 jaar geleden een nieuwe Up GTI gekocht voor 17.950€, dus België is toch nog op een paar vlakken goedkoper dan Nederland.
Ik zou voor geen goud in Belgie willen wonen ipv in Nederland.
Het omrekenen door de BPM weg te laten is natuurlijk broddelwerk. BPM is gewoon de vervanger van het vroegere BVB (bijzondere verbruiksbelasting). Wel is de BTW van 18 naar 21 procent gegaan
Ik heb n up gekocht in 2013 prijs 10.600 Diezelfde Up kost nu 21.000 euro een keer zo duur heerlijk autoke maar gaat helaas uit de productie
In 1974 was een modaal inkomen ongeveer 19400 gulden. Een Golf kostte dus 0.5x modaal. Nu is een modaal inkomen 44000 euro dus dan is de ex-BPM prijs 0.65x modaal dus 30% hoger. Daar krijg je zoals het artikel aangeeft ook veel meer auto voor. Al die veiligheidstoevoegingen, meer comfort en 10% meer lengte en breedte verklaren dat gat wel.
Gelukkig dat er nog meer zitten op te letten.
Een Golf 8.5 1,5liter kan je momenteel kopen voor 21000 EUR incl btw bij onze Duitse buren. Gloednieuw. Die dingen verlaten de fabriek voor minder dan 15000 EUR al de rest is winst voor de tussenman tax en belastingen. De Golf zelf is spotgoedkoop geworden want de life versie voor 22000 EUR is nog eens rijkelijk uitgerust
Standaard toen is heel goed te vergelijken met standaard nu, wat was toen marktconform en wat is nu marktconform? Wat is er nodig, wat verwacht de consument en wat is wettelijk vereist, om een Golf aan de man te brengen. Wat is er productie- en marketingtechnisch veranderd en wat levert alle schaalvergroting ons op? Hoeveel Golf kon je toen kopen voor een gemiddeld jaarsalaris en hoeveel Golf koop je er nu voor? Oftewel is de Golf in prijs gewoon verdubbeld of, afgezet tegen salaris, redelijk gelijk gebleven?
Abs is in de jaren 2000 een europese verplichting geworden. Rond 2015 is stabilisatie (esc) ook zo een verplichting geworden. Deze bestond zeker niet in de tijd van de mk1 golf. Dit soort berekeningen zijn een indicatie, zeker geen directe vergelijking.