Als je weleens op zaterdagmorgen op de zaak bent geweest, of even bent weggelopen bij de disco op school en door de donkere gangen bent gedwaald, kun je je vast dat vreemde, spannende gevoel voor de geest halen van een plek die eigenlijk zou moeten borrelen en bruisen van de activiteit, maar nu van god en alleman verlaten is. Dat was wat we verwachtten van Ibiza buiten het seizoen. Maar het is hier stampvol.

We hadden gepland de nieuwe Kia EV9 naar de hippe jachthaven van Ibiza Stad te rijden en hem tussen de miljoenenboten te fotograferen, te midden van de grandeur die hij zo graag uitstraalt. Maar dat lukt niet. Ongeduldige taxi’s en zwermen scooters toeteren boos bij elke drukke kruising. Verkeerspolitie, hekken en blokken steen versperren onze weg naar de rivièra. De club-scene mag dan vertrokken zijn, rustig is Ibiza allerminst. Het zindert. Wij hebben dit eiland ooit mentaal opgeslagen onder de trefwoorden ‘te veel drank’, ‘te weinig slaap’, ‘roodverbrand’ en ‘bankroet’. Lang geleden…

Maar welke woorden associeer je met Kia? ‘Garantie’, ‘eigenlijk niks mis mee, tegenwoordig’. Maar waarschijnlijk niet ‘concurrent van de Range Rover Sport’. En toch is de EV9 zelfs een stap verder dan Land Rover, om het maar niet eens te hebben over BMW, Audi en Porsche. Geen van deze merken heeft de luxebehoeften van zeven personen verpakt in een puur elektrische SUV. Sterker: de enige elektrische zevenzitters die je nu kunt kopen, zijn de Mercedes EQB (tikje krap), de Citroën ë-Berlingo (beetje weinig bereik) en de Tesla Model X (snel maar duur).

Hoe duur is de grootste Kia ooit?

De EV9 is een enorme blijk van zelfvertrouwen van Kia. Dat spreekt al uit het design: deze kolos is maar liefst 5 meter lang en 2 meter breed. De grootste Kia ooit. En het blijkt ook uit hoe het merk blijkbaar denkt dat er tegenwoordig tegen ze wordt aangekeken. Toen de verkopen in september van start gingen, was de instapprijs op een haar na 68.000 euro (bijna 72k in België) – ook niet een waarde die je meteen met Kia associeert.

  • Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 rijdend voorkant
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 rijdend achterkant
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 rijdend voorkant
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 zijkant
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 rijdend voorkant
  • Kia EV9 rijdend achterkant
  • Kia EV9 rijdend voorkant
  • Kia EV9 zijkant

Dat is dan een achterwielaangedreven exemplaar; twee motoren en vierwielaandrijving kosten je zo’n 3.500 euro meer. Vergeleken met de zes cijfers die Volvo verlangt als je komt informeren naar een EX90 is dat dus een hoop auto voor je geld. Maar toch: achtenzestigduizend euro. Voor een Kia. Serieus?

‘De EV9 geeft je een bereik van 470 kilometer – helemaal niet slecht voor een tweemotorig huizenblok’

In de drie decennia die het de Koreanen heeft gekost om de harten van het Europese publiek te veroveren, zijn er een paar auto’s geweest die je als mijlpalen kunt zien. De Hyundai Getz: het eerste geloofwaardige kleintje van het concern. De Kia Ceed heeft de Opel Astra van de troon gestoten. En de Sportage van de derde generatie zag er beter uit dan de concurrentie.

De EV9 laat het nieuwe Kia zien

Het verrassingselement is er inmiddels een beetje af, maar de hits bleven komen: Ioniq 5, EV6 en de hele N-divisie volgden op nobele experimentele mislukkingen als de Veloster en Stinger. De EV9 zet Kia op ambitieuze wijze in een heel nieuw speelveld neer en beoogt de oude perceptie te begraven, én tegelijkertijd de bodemreserves van de planeet te vrijwaren van al te veel gegraai.

Vandaar dat we hem hebben meegenomen naar Ibiza. Het zit zo: sommige eilanders hebben het afgelopen decennium stijfkoppig geweigerd hun plek op deze aarde getypecast te zien worden als een met kots besmeurde feestlocatie. De lokale autoriteiten hebben geëxperimenteerd met subsidie voor hotelmensen die een plek zochten om iets op te zetten (mits het vijf sterren of hoger zou worden).

  • Kia EV9 Spanje verkeersbord
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 reclamebord uitgaansgelegenheid café Pacha
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 Ibiza kust
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 reclamebord kebabzaak
    Foto: © TopGear / John Wycherley
  • Kia EV9 Spanje verkeersbord
  • Kia EV9 reclamebord uitgaansgelegenheid café Pacha
  • Kia EV9 Ibiza kust
  • Kia EV9 reclamebord kebabzaak

Er werd streng gedaan over de geluidslimieten van de strandclubs. Bora Bora is geheel verdwenen. Privilege, ooit de grootste nachtclub ter wereld, is na de lockdown nooit meer opengegaan. En in plaats van geld binnen te harken via enorme rave-etablissementen concentreert men zich nu meer op projecten om regenwater op te vangen (zodat het gebottelde spul eruit kan), het opruimen van vuilstortplaatsen en het beschermen van de leefomgeving van de lokale egels.

Zijn er wel oplaadpalen op Ibiza?

En natuurlijk wordt de EV in de watten gelegd. De 50.000 inwoners van Ibiza hebben nu per hoofd van de bevolking de beschikking over twee keer zoveel laadplekken als de arme sukkels in het Verenigd Koninkrijk…

Kia EV9 opladen zij

Hoewel: de eerste drie palen die we tegenkomen, zijn gemolesteerd en dientengevolge buiten dienst, wat toch een kleine smet op de groene ambities van het Witte Eiland betekent. Gelukkig stuiten we, met nog 20 procent in de batterijen van de EV9, op een werkende 100-kW lader, waarna de elektriciteit het 100-kWh accupakket in gutst als sambuca bij een zonaanbidder.

De EV9 kan hard gaan, maar doe maar niet

Helemaal vol levert de EV9 een bereik van 470 kilometer – helemaal niet slecht, gezien de officiële belofte van 512 kilometer, en uiterst respectabel voor een tweemotorig huizenblok. Doe jezelf een paar keer tegoed aan de Civic Type R-rivaliserende sprinttijd van 0 naar 100 km/u en je zult dat bereikcijfer decimeren, maar je passagiers zullen eerder protesteren dan de accu. Waarom er eigenlijk nog een dik 600 pk sterke EV9 GT onderweg is, Joost mag het weten. Maar dit is geen performanceauto, ook al is ie alarmerend snel.

De besturing is weinig communicatief en nogal ‘veerkrachtig’, behalve in de Sport-stand. Daarin wordt ie zo elastisch dat we even hebben gekeken of er eigenlijk wel een stuurkolom in de auto aanwezig was, en niet alleen drive-by-wire nonsens. De EV9 is niet op enige actieve wijze bezig met het beteugelen van overhellen en dat soort zaken. En de cyberpunk-soundtrack die op je wordt afgevuurd als je het rechterpedaal stevig aanspreekt, is ook bij lage snelheden niet luid genoeg om het gekerm van de banden te overstemmen. Dit is een beest van 2,7 ton en daar ben je je onmiddellijk van bewust.

Kia EV9 rijdend voorkant

Maar als je maar 38 pk gebruikt in plaats van de volle 384, is hij heel aangenaam. Vredig, geïsoleerd en op de een of andere manier beschermend. Als je over een grote hobbel gaat, voel je hoe de enorme massa van de EV9 een extra deinbeweging maakt voordat hij weer in zijn vertrouwde, relaxte gangetje belandt. De 21-inch wielen kletteren niet zo luidruchtig door gaten in de weg als die van een Range Rover.

De Kia EV9 is een echte Europeaan, wat niet altijd positief is

Ook de remmen zijn vertrouwenwekkend. Het regeneratieve remmen van Kia is goed uitgebalanceerd, en de mate waarin de remenergie weer terug wordt geoogst, kun je in vier standen zelf bepalen met de flippers achter het stuur. De zitpositie is niet zo hoog als in bijvoorbeeld een G-klasse, waarin je op een ware commandopost zit, en de lange neus maakt het nogal een uitdaging om de auto door smalle Europese straatjes te loodsen. Maar goed, dit is een Kia voor de wereld. Op de straten van Los Angeles zal ie aanvoelen als een ukkie.

De Koreanen zijn kennelijk niet onbekend met blokkendozen en weten dat het lastig kan zijn een ronde Koreaanse paal in een vierkant Europees gat te proppen. Ze hebben de EV9 dus werkelijk afgeladen met elektronische rijhulpjes. Sommige, zoals de wat erg bemoederende rijstrookhulp, zijn gemakkelijk uit te schakelen via een knopje op het stuur. Andere, zoals de monitor die in de gaten houdt of je wel aan het opletten bent en begint te mekkeren zodra je op een kruising naar beide kanten kijkt, of de assistent voor de snelheidslimiet die het op een brullen zet als je één kilometer harder rijdt dan het laatste door hem opgemerkte verkeersbord, vereisen een oervervelende reis door de menu’s van het touchscreen.

Kia EV9 interieur overzicht

Dat je elke keer een soort prog-rock xylofoonsolo om je oren krijgt is jammer, omdat het interieur van de EV9 een fantastische plek is om in te reizen. Dat ligt voor een groot deel aan de stoelen. Wij hebben het topmodel, de GT-Line, die de middelste driezits achterbank inruilt voor de volle businessclass-ervaring, met vier ook naar achteren verstelbare leunstoelen met ingebouwde voetensteuntjes. De geperforeerde hoofdsteunen voelen aan als zachte hoofdkussens. Een korte powernap is opeens een aansprekende optie geworden.

Waarom de Kia EV9 de Familieauto van het Jaar 2023 is

Dit is een echte zevenzitter (of zeszitter, in ons geval): op de achterste zitplaatsen kun je je ook als volwassene vertonen en er zijn USB-aansluitingen en opbergvakjes voor elke passagier. Zoals altijd bij een SUV met drie zitrijen is de gang naar de achterste zitrij krap, zelfs als je de middenstoel uit de weg hebt gewerkt. Maar als je voor echt praktisch personenvervoer gaat, koop je een MPV met een lage vloer en een schuifdeur – wat niemand meer doet. Weet je nog, de Kia Sedona? De Carnival? Precies.

Maar het is niet eens de snelheid, de ruimte, de rust of de techniek die het sterkste punt van de EV9 vormt. Die zit hem in waar hij van is gemaakt. Net als Polestar, dat er ook een sport van heeft gemaakt alles zo eco mogelijk te houden, heeft Kia uitgevogeld dat het weinig zin heeft om alle uitlaatgassen te verbannen als het bouwen van je alternatief zo ongeveer de milieuvriendelijkheid heeft van een Braziliaanse megastal voor biefstukdoeleinden.

Kia EV9 interieur hoofdsteun

En dus is het interieur opgebouwd uit allerlei slimme stukjes en beetjes. Die zijdezachte hoofdsteunen? Een schuimfeestje gemaakt van biopoly­urethaan: plantenvezels. Leer is hier sowieso nergens te vinden. Het dashboard, de middenconsole en de deurstijlen zijn opgetrokken uit kunststoffen van maïsextract, suikerriet en zaagsel in plaats van olie.

De dakbekleding en zonnekleppen zijn van gerecyclede stof, de vloermatten van hergebruikte visnetten. Toch beter dat die nu de kruimels van je kinderen opvangen in plaats van spartelende dolfijnen, nietwaar? De lak wordt gemaakt met veel minder van die griezelig klinkende chemische brouwsels die alleen goed lijken voor industrieel bleekmiddel, en de stiksels waarmee alles bij elkaar wordt gehouden, waren ooit plastic drinkflesjes. Net als het isolatiemateriaal.

Is dat niet een beetje tegenstrijdig in een EV?

Nou begrijpen we maar wat goed dat hier een discrepantie zit: een cabine die is gebeeldhouwd uit plantenresten en oceaanafval, rustend op een halve ton lithium, koper en andere zeldzame mineralen. Het doet een beetje denken aan merken als Bentley en Rolls-Royce, die woorden tekortkomen om te benadrukken dat hun extreem luxe leersoorten van vee komen waar toch al steak tartare van gemaakt zou worden, dus dat ze in feite werken met afvalresten.

Kia EV9 batterij

Maar laten we hier vooral die cultuuroorlog niet oppoken. Dit is een vegetarisch interieur, maar het ziet er goed uit, ruikt goed, knuffelt je achterkant en zou makkelijk schoon te houden moeten zijn. ‘Misschien niet met witte bekleding’, zegt fotograaf John, die verder ook onder de indruk is van de degelijkheid van het geheel. En zijn mening telt, omdat hij kinderen heeft opgevoed.

Wij zijn veel te druk bezig geweest met mekkeren over autodingetjes, wat ook de reden is dat we niet erg onder de indruk zijn van het feit dat zo’n enorme motorkap een piepklein frunkje blijkt te herbergen waar je maar net je laadkabel in kwijt kunt.

Waarom we van de Kia EV9 houden

Maar verder vinden we hem tof, die EV9. We houden van zijn relaxte manier van doen en die luchtige surfin’ USA-houding. We houden van dat ‘niets te bewijzen’, dat omgekeerde snobisme dat de badge met zich meebrengt, het feit dat je je absoluut niet genoodzaakt voelt om te beantwoorden aan de reputatie van de gemiddelde BMW X6-rijder.

We waarderen het feit dat hij, als je je eenmaal hebt ontdaan van de elektronische Mrs. Doubtfires, minder irritant is om te bedienen dan een ID. Buzz – en aanzienlijk verder komt op een lading. We zijn dol op de Bentayga-achtige massage, stoelverwarming en -ventilatie, de overdaad aan bergruimte, het gemak waarmee stoelen op te vouwen zijn, en op het uiterlijk dat het midden houdt tussen een Ford Flex, een Volvo XC90 en het hoofd van Iron Man.

Kia EV9 interieur achterin

Hij is een van de interessantste auto’s van 2023, niet om wat hij allemaal kan, maar om waar hij voor staat. Hij zoekt het hogerop in de markt én hij is groen. De Koreanen berusten er niet langer in om de goedkope, vrolijke underdogs te zijn. En ze blijven ook niet wachten tot de Chinezen hun zaakjes op orde hebben.

Je mag misschien je neus ophalen voor het idee van een Kia van 70k, maar je zou niet eens zo lang geleden waarschijnlijk alleen maar hard gelachen hebben om het idee dat je er een zou willen. Dat zou immers ongeveer zo waarschijnlijk zijn geweest als het vinden van rust op ’s werelds beruchtste feesteiland. Join the club.

Reacties

  • hans meeuwsen heeft op 27 april 2024 geschreven:

    ik rij al jaren in een tweedehands sportage 2,7 ltr 6 cyl. expression bj2007
    hiervoor veel mercedes en ook bmw7
    bij apk alleen remblokken of banden jammer dat 6 cyl niet veel meer gemaakt worden
    volgende auto zou zomaar een hyundai kunnen worden.

    Reageer
  • Rudy J heeft op 28 december 2023 geschreven:

    Ik rij al als een koning met een GTLine EV9
    Zeker de moeite waard.
    Rust, comfort, ruimte en ook zeer sportief als je het toch even nodig hebt.
    Wegligging uitstekend.
    Qua snufjes niets op aan te merken.
    Als ik dan toch een opmerking moet geven.
    De waarschuwings geluiden moeten makkelijker uit te zetten zijn. Maar toch niet storend.
    Allom een zeer goede aankoop.

    Reageer
  • De Jong heeft op 28 december 2023 geschreven:

    Prachtig stuk. En klopt het is een wereld auto.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)