
Om te beginnen: we voelen ons bedonderd. Kun je je het studiemodel nog heugen? De Kia Proceed is het resultaat. Weer een illusie armer. Lelijk durven de Kia Proceed niet te noemen, maar het visuele spektakel dat ons eerder werd voorgeschoteld is het in de verste verte niet meer. Iets met een dode mus. Want wat voegt dit nu nog toe, naast de Kia Sportswagen?
De Kia Proceed is volledig ontworpen in Europa en wordt ook alleen hier verkocht. Het kan dus niet aan culturele smaakverschillen met andere continenten liggen. Goed, we zullen stoppen met mauwen. De Kia Proceed is 60 millimeter lager dan vergelijkbare modellen als de VW Golf en de Ford Focus. Hij is bovendien 40 millimeter lager dan de bovengenoemde Sportswagon.
De achterruit van de Kia Proceed
De achterruit van de Kia Proceed staat onder een hoek van 64,2 graden. De achterruit van de Ceed Sportswagon is onder een hoek van 50,9 graden geplaatst, terwijl de achterruit van de vijfdeurs hatchback onder een hoek van 52,4 graden is geplaatst. Heel interessant, als je tenminste iets met graden hebt.
Achterin kun je 594 liter aan spullen kwijt. Bij het prototype (zie foto’s) merkten we dat de opening van de kofferklep wat aan de kleine kant is. En die achterlichten… Panamera? Of zijn wij daar de enigen in? We worden niet boos als je CLS Shooting Brake zei. Niet nog bozer, tenminste.
Motoren Kia Proceed
Je mag kiezen uit vier motoren. Een 1,0,-liter met 120 pk. Een 1,4-liter met 140 pk of een 1,6-liter dieselmotor met 136 pk. De topper is de 1,6-liter benzinemotor met 204 pk en 265 Nm. De productie van de Kia Proceed begint in november en het eerste kwartaal van 2019 staat ie bij de dealers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

Kia ProCeed: 1e rij-indruk

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate
