
Om te beginnen: we voelen ons bedonderd. Kun je je het studiemodel nog heugen? De Kia Proceed is het resultaat. Weer een illusie armer. Lelijk durven de Kia Proceed niet te noemen, maar het visuele spektakel dat ons eerder werd voorgeschoteld is het in de verste verte niet meer. Iets met een dode mus. Want wat voegt dit nu nog toe, naast de Kia Sportswagen?
De Kia Proceed is volledig ontworpen in Europa en wordt ook alleen hier verkocht. Het kan dus niet aan culturele smaakverschillen met andere continenten liggen. Goed, we zullen stoppen met mauwen. De Kia Proceed is 60 millimeter lager dan vergelijkbare modellen als de VW Golf en de Ford Focus. Hij is bovendien 40 millimeter lager dan de bovengenoemde Sportswagon.
De achterruit van de Kia Proceed
De achterruit van de Kia Proceed staat onder een hoek van 64,2 graden. De achterruit van de Ceed Sportswagon is onder een hoek van 50,9 graden geplaatst, terwijl de achterruit van de vijfdeurs hatchback onder een hoek van 52,4 graden is geplaatst. Heel interessant, als je tenminste iets met graden hebt.
Achterin kun je 594 liter aan spullen kwijt. Bij het prototype (zie foto’s) merkten we dat de opening van de kofferklep wat aan de kleine kant is. En die achterlichten… Panamera? Of zijn wij daar de enigen in? We worden niet boos als je CLS Shooting Brake zei. Niet nog bozer, tenminste.
Motoren Kia Proceed
Je mag kiezen uit vier motoren. Een 1,0,-liter met 120 pk. Een 1,4-liter met 140 pk of een 1,6-liter dieselmotor met 136 pk. De topper is de 1,6-liter benzinemotor met 204 pk en 265 Nm. De productie van de Kia Proceed begint in november en het eerste kwartaal van 2019 staat ie bij de dealers.
Meer van TopGear


Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

Kia ProCeed: 1e rij-indruk

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
