
Om te beginnen: we voelen ons bedonderd. Kun je je het studiemodel nog heugen? De Kia Proceed is het resultaat. Weer een illusie armer. Lelijk durven de Kia Proceed niet te noemen, maar het visuele spektakel dat ons eerder werd voorgeschoteld is het in de verste verte niet meer. Iets met een dode mus. Want wat voegt dit nu nog toe, naast de Kia Sportswagen?
De Kia Proceed is volledig ontworpen in Europa en wordt ook alleen hier verkocht. Het kan dus niet aan culturele smaakverschillen met andere continenten liggen. Goed, we zullen stoppen met mauwen. De Kia Proceed is 60 millimeter lager dan vergelijkbare modellen als de VW Golf en de Ford Focus. Hij is bovendien 40 millimeter lager dan de bovengenoemde Sportswagon.
De achterruit van de Kia Proceed
De achterruit van de Kia Proceed staat onder een hoek van 64,2 graden. De achterruit van de Ceed Sportswagon is onder een hoek van 50,9 graden geplaatst, terwijl de achterruit van de vijfdeurs hatchback onder een hoek van 52,4 graden is geplaatst. Heel interessant, als je tenminste iets met graden hebt.
Achterin kun je 594 liter aan spullen kwijt. Bij het prototype (zie foto’s) merkten we dat de opening van de kofferklep wat aan de kleine kant is. En die achterlichten… Panamera? Of zijn wij daar de enigen in? We worden niet boos als je CLS Shooting Brake zei. Niet nog bozer, tenminste.
Motoren Kia Proceed
Je mag kiezen uit vier motoren. Een 1,0,-liter met 120 pk. Een 1,4-liter met 140 pk of een 1,6-liter dieselmotor met 136 pk. De topper is de 1,6-liter benzinemotor met 204 pk en 265 Nm. De productie van de Kia Proceed begint in november en het eerste kwartaal van 2019 staat ie bij de dealers.
Meer van TopGear


Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

Kia ProCeed: 1e rij-indruk

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
