Kooptip: Porsche 911 RSR van Pablo Escobar

De oud-racer van Emerson Fittipaldi

Foto('s): Atlantis Motor GroupPorsche 911 RSR van Pablo Escobar
Foto('s): Atlantis Motor GroupPorsche 911 RSR van Pablo Escobar
Foto('s): Atlantis Motor GroupPorsche 911 RSR van Pablo Escobar
Foto('s): Atlantis Motor GroupPorsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar
Porsche 911 RSR van Pablo Escobar

Zoek tijdens je volgende verveelmoment eens op ‘International Race of Champions’ of ‘IROC’ op YouTube. De organisatie schoof in de jaren zeventig bij twaalf (bekende) coureurs een identieke auto onder de bips om te kijken welke bestuurder het snelst was. Het resultaat waren spannende races met heel wat gevechten. In het eerste jaar raceten ze met de Porsche 911 RSR, waarna de organisatie overstapte op Amerikaanse automerken. Deze gele is zonder twijfel de beroemdste van de vijftien gebouwde exemplaren; het was de Porsche 911 RSR van Pablo Escobar, nadat hij werd bestuurd door Emerson Fittipaldi.

Twee derde plaatsen

Om te beginnen was dit de Porsche 911 RSR waarin Emerson Fittipaldi racete in de IROC in 1974. De F1-coureur reed dat seizoen mee met drie van de vier races en scoorde twee podiumplaatsen. Derde plaatsen, maar desalniettemin podiums. De Porsche 911 RSR werd daarna in Amerika ingezet als raceauto tot 1978, onder meer voor de 24 Uur van Daytona. Daarna ging de auto richting Colombia, naar Netflix-bekendheid (hij scheen ook iets te doen in de narcotica) Pablo Escobar.

De Porsche 911 RSR van Pablo Escobar

De man die verantwoordelijk is voor de nijlpaardenplaag in Colombia was een groot raceliefhebber. Hij werd bijvoorbeeld een keer tweede in de Copa Renault 4-raceklasse. In Narcos is ook een scène te zien waar Escobar racet tegen zijn rechterhand Gustavo Gaviria. De drugsbaron liet een 935-bodykit op de 911 zetten en gebruikte de auto voor raceactiviteiten. Na zijn dood in 1993 ging de Porsche de stalling in om vervolgens terug naar Amerika te worden gebracht.

Helemaal gerestaureerd

In Amerika onderging de Porsche 911 RSR van Pablo Escobar een restauratie om hem terug te bouwen naar de Fittipaldi-specificaties. De 935-bodykit is dus verdwenen en hij heeft opnieuw de kleur Sahara Beige gekregen. De prijs voor deze unieke IROC-auto? Atlantis Motor Group in Florida vraagt 2.200.000 dollar, omgerekend zo’n 1.850.000 euro.

Reacties
  1. Joseppe zegt op 11 maart 2021 om 17:24:

    Net even die 935 bodykit bekeken. En dan is het maar goed dat hij terug gebouwd is naar het origineel. Al heeft de auto nu nog na restauratie weinig meer met Pablo Escobar van doen….

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken