Na een desastreus F1-weekend voor Max Verstappen in de bossen van Spa-Francorchamps is het tijd voor waaghalzen om met hun eigen auto’s de legendarische baan te betreden. We nemen je mee naar 13 november, de dag waarop Skylimit Events in samenwerking met DFTrackdays deze circuitdag op Spa-Francorchamps organiseerde – voor Jan en alleman. Voor vandaag moet Jan en alleman dan wel banden meenemen met een profiel waardoor water kan worden afgevoerd. Slicks komen vandaag niet aan de orde, want het is nat – zoals wel vaker op het 7 kilometer lange stuk asfalt. Het houdt net op met regenen als we aankomen bij de oude pitstraat. Van daaruit rijden we een stukje naar boven, waar we achter de nieuwe pitlane uitkomen.

Dit is waar we het vandaag mee gaan doen

Hier staan al een flink aantal auto’s opgesteld die staan te trappelen om het magische asfalt te betreden. Er zijn wat opgevoerde Kevers, wat nieuwere, sportievere Opel Corsa’s en een eenzame Triumph TR4. We lopen wat verder naar achter en zien daar de auto staan waarin wij op de passagiersstoel plaats mogen nemen. Het is een Porsche 911 GT3 Cup-racer uit 2003. Inderdaad, zo eentje waarvan de huidige generatie in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt. Voordat we instappen in de 911 GT3 Cup, gaan we even langs aan het nieuwe start/finish-gedeelte staan om te kijken wat er nog meer op de baan rijdt vandaag. Terwijl we kijken naar onze concurrentie zetten we de specificaties van ‘onze’ auto even op een rij. We hebben namelijk een 3,6-liter handgeschakelde zesbak die er om en nabij de 500 pk uit pompt. Best serieus spul dus. Dit zeggen we terwijl er een BMW M4 CS voorbij komt gereden die achterna wordt gezeten door een Lotus Elise.

Slik: we stappen in bij de Driftking

We hebben zelf vandaag geen auto meegenomen, maar we mogen wél plaatsnemen naast Paul Vlasblom, de eigenaar van de GT3 Cup-racer. Als eigenaar van Vlasblom Porsche Tuning in Uden kent hij de fijne kneepjes van dit Elfje als geen ander. Daarnaast kunnen we wel vertrouwen op zijn capaciteit achter het stuur. Vlasblom draagt namelijk de bijnaam ‘de Driftking’. Ook al lijkt ons een nat Spa-Francorchamps niet helemaal de ideale plek om eens flink te testen hoeveel overstuur deze Porsche aankan. Genoeg getetterd, laten we dat ding eens meenemen naar de baan. Met een polsbandje van 20 euro mag je als co-piloot mee de baan op. Achter de pitboxen langs rijd je zo de nieuwe pitstraat in, waar je nog wordt gecontroleerd op het dragen van dit stukje papier. Hierna krijg je toegang tot het korte rechte stuk voordat je Raidillon beklimt. Het is waar wat alle coureurs zeggen: je ziet letterlijk op bepaalde momenten niets. Daarbij word je overspoeld door het geluid van deze Cup-racer.

Het gaat ook weleens mis op Spa

Doordat de baan nog steeds opdrogende is, kunnen we niet overal voluit – jammer. Desondanks voelt de Porsche erg snel aan, is hij bij elk rempunt zoekende naar grip en kunnen we vertrouwen op de rijkunsten van onze chauffeur. Bij het uitkomen van de busstop-chicane aan het einde van het rondje, is het nog het meest glibberen en glijden en bewijst Vlasblom waar hij zijn bijnaam aan heeft verdiend. Na een ronde of vijf zien we de rode vlag. Een van de Porsche GT3 RS-auto’s is na Raidillon linksaf gegaan en staat in het gras. Hierdoor rijden we terug de pits in, waar de schade aan de betreffende Porsche goed zichtbaar is.
Even later is het na één ronde alweer voorbij. Dit keer is het Moby Dick die flinke schade heeft aan de rechtervoorkant. De Porsche 935 K3 zit onder het gras en heeft het magische circuit niet weten te overleven. Na een dag vol benzine, decibellen en asfalt is het ook voor ons genoeg geweest. We nemen afscheid van de Porsche 911 GT3 Cup-racer, zijn eigenaar en het circuit. Het was ons een waar genoegen om in te stappen in dit zwarte racemonster. Heb je ooit de kans om een circuitdag op Spa-Francorchamps te bezoeken, ga alsjeblieft en kijk of je ergens een zitje kan regelen. Het is het meer dan waard. Foto’s: Tino Jacobs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)