
Mercedes mag zichzelf opnieuw de koning van de Nürburgring noemen. In ieder geval in de categorie luxevoertuigen. Een Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door met testrijder Demian Schaffert achter het stuur klokte een tijd van 7 minuten en 27,8 seconden. Daarmee verslaat AMG de recentelijk gefacelift Porsche Panamera, die met een Turbo S-badge een tijd neerzette van 7 minuten en 29,81 seconden. Porsche versloeg met deze tijd de 7 minuten en 30,11 seconden die de AMG 4-Door een paar jaar geleden liet noteren.
We negeren even hoe nutteloos het record voor de snelste tijd rond de Nürburgring Nordschleife is voor een luxesedan (of technisch gezien hatchbacks, in het geval van de Panamera en de 4-Door) om je te vertellen dat het wel een eerlijk record is. Een notaris inspecteerde de voertuigen om te zien of het daadwerkelijk productiemodellen waren. De nieuwe rondetijd verschijnt dan ook op de website van de Nürburgring.
Waarom opnieuw een Mercedes-AMG GT 4-Door met Nürburgring-record?
Waarom is de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door nu sneller dan voorheen? Volgens AMG zijn de elasto-kinematica aangepast, net als andere kleine afstellingen. Wij zijn net zo in de war als jij. De recordauto stond op Michelin Cup 2-banden en droeg een aeropakket dat ook jij kunt bestellen op een nieuwe GT 4-Door. Nu is het wachten tot de AMG GT Black Series de rondetijd gaat aanvallen – of tot Mercedes de reeds gereden rondetijd publiceert.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is een PHEV

Fostla pakt Brabus 800 nog een keer aan

Mercedes-AMG GT 73 4-door laat zich zien

YouTuber steekt Mercedes-AMG GT 63 S in brand

Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Nederlandse dealer verkoopt maar liefst zes (!) nieuwe Mercedes G-klasse 4×4-2’s


Mercedes geeft medewerkers tot wel 7.300 euro bonus, wat een nieuw record is


Mercedes EQS SUV 450 review: Een tempel van de hi-tech


Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen


De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s


Mieters: Duitse studenten bouwen de snelst accelererende EV ter wereld


Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed (maar liefst negen dagen lang)


Zeekr, zustermerk van het brave Volvo, zet wereldrecord voor snelste EV-drift


Porsche pakt Nürburgring-record terug van Tesla, en het is boeiend om te zien hoe ze dat doen


Een snelheidsrecord neerzetten in de Jesko is supergevaarlijk, aldus Koenigsegg


BMW-rijder denkt dat ie in online lobby zit


Compilatie: Onveilige momenten op de Nürburgring


Touristenfahrten 2022 begint op 12 maart


Camaro op de Nürburgring blaast iets op


VW Golf ’Ring Tracktor’ kan van jou zijn


Porsche 718 Cayman GT4 RS: welke motor?



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit


Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk


Nio ET7 review: Hoe rijdt de auto van de ‘Aziatische Elon Musk’?


Je Tesla speelt nu André Hazes (aan de buitenkant!) na de nieuwste update


Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien



BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)



Bedrijfswagens van BMW? Nee, een pick-up gaat er voorlopig niet komen


Duitse minister van milieu kritisch over E10-brandstof: ‘Planten horen niet in de benzinetank’



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up



Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Brengt een drone je straks McDonald’s in de file? Daar wordt aan gewerkt


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken



BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders



Bedrijfswagens van BMW? Nee, een pick-up gaat er voorlopig niet komen


Reacties