Eergisteren konden we je het eerste plaatje laten zien, inmiddels is Mercedes naar buiten gekomen met het hele verhaal over de nieuwe E-klasse E63 AMG. En dus spijkeren we je even bij.

Allereerst: de bekende 5,5-liter V8-motor heeft er weer aardig wat power bij gekregen. Bij de huidige was je met 525 pk al bepaald niet onderbedeeld, maar de nieuwe krijgt er nog eens 32 paardjes bij: 557 in totaal dus. Ook de trekkracht ging omhoog: van 700 naar 720 Nm. Nieuw is de mogelijkheid de auto met vierwielaandrijving te bestellen, wat niet alleen de grip maar (daardoor) ook de snelheid behoorlijk verhoogt. De achterwielaangedreven versie gaat in een alleszins respectabele 4,2 seconden naar de 100 km/u, de versie met 4Matic (ondanks het 70 kilo hogere gewicht) in slechts 3,7 tellen. Serieus hard voor zo'n van alle mogelijke luxe voorziene taxi met kapsones.

Ook leuk: je kunt een S-versie bestellen als het allemaal nog wat sportiever moet. Die heeft altijd vierwielaandrijving én een sperdifferentieel en luchtvering achter. En 31 pk en 80 Nm extra, waardoor hij nog eentiende eerder op de 100 zit. En rode remklauwen. Dat dan weer wel. De top is trouwens altijd begrensd op 250 km/u. Uiteraard is elke E AMG voorzien van een ongekende hoeveelheid nulletjes en eentjes die in de gaten houdt of elk wiel wel de grip krijgt die het verdient. We zullen je niet met elk systeem en bijbehorende afkorting vermoeien, maar ons bepalen tot de melding dat je de werking enigszins kunt beïnvloeden door middel van een aantal voorgeprogrammeerde standen. Je weet wel, Sport en Sport+ en iets met extra zuinig (want dan opeens Start/Stop, om maar iets te noemen).  

Voor de Estate, op de laatste drie foto's, gelden dezelfde woorden en cijfers, al duurt de acceleratie in alle gevallen een volle 0,1 seconde langer. Tsss. Boeit iets als verbruik bij een auto als deze? Nauwelijks, maar voor degene die niet kan slapen zonder die info: net iets beter dan 1 op 10 (9,8 l/100 km) voor de achterwielaangedreven sedan, net iets slechter voor de 4WD-versie (10,3). De Estate: 10,5. En welterusten.

Slapen kun je trouwens rustig tot de lente, want de E 63 AMG komt pas in mei. Tenzij je hem per se met die 4Matic wil, dan moet je tot komend najaar geduld hebben. Iets eerder verschijnt al zijn gedoodverfde concurrent, de nieuwe Audi RS6. Van de dubbeltest tussen die twee – daar slapen wíj nu al slecht van.
 

 

Reacties