De nieuwe Mini wordt weer mini

De huidige zijn nauwelijks mini te noemen

Foto('s): MiniNieuwe Mini
Nieuwe Mini

Het laatste grote nieuws van Mini gaat over iets kleins. De nieuwe Mini wordt namelijk kleiner dan de huidige driedeurs hatchback. Dat is goed nieuws, want tot nu toe was elk van de drie generaties onder de heerschappij van BMW minder ‘mini’ (en daarmee minder Mini) dan zijn voorganger. En dan hebben we het nog niet eens over de Countryman en Clubman.

Nu is het tijd om weer de andere kant op te gaan, aldus de baas van Mini, Bernd Körber. ‘Bij de volgende generatie is het mogelijk om een auto te creëren die kleiner is dan de huidige driedeurs, maar met dezelfde functionaliteit en dezelfde interieurruimte. We bekijken nu wat de nodige volgende stap is die past bij de geschiedenis van Mini.’

De nieuwe Mini wordt elektrisch

Körber zegt dat elektrificeren de beste manier is om de nieuwe auto een stuk kleiner te maken. De volgende Mini zal nooit zo klein worden als de originele Mini uit 1959, die slechts 3,05 meter lang is. De autofabrikant kondigde onlangs de volledig elektrische versie van de huidige Mini aan, met hetzelfde formaat als de reguliere driedeurs. De mini-Mini zal dus een ander platform moeten gebruiken.

Mini werkt samen met Great Wall Motor aan een fabriek in China, waar het kleintje gebouwd zal worden. Het complex draagt de naam Spotlight Automotive, en in de week dat we met Körber spreken, krijgt het groen licht van de Chinese overheid. Ergens rond 2022 gaat de fabriek auto’s produceren.

Het ambitieuze verkoopdoel van Mini

‘We zijn eerder samenwerkingen aangegaan, we zijn het gewend’, zegt Körber. Hij noemt als voorbeeld de gedeelde motoren die Mini eerder gebruikte. Voor de eerste BMW Mini werkten ze samen met Chrysler en voor de tweede sloegen ze de handen ineen met Peugeot. Mini wil met de nieuweling de totale verkopen van het merk groter maken dan de huidige 333.000 per jaar. ‘We kunnen groeien. Zowel in het aantal modellen dat we verkopen als in de hoeveelheid landen waar we auto’s verkopen. Vooral China is belangrijk.’ Een nieuwe, in China gebouwde, volledig elektrische auto gaat beide doelen behalen. ‘En elektrificatie past goed bij Mini: het onmiddellijke gevoel van kracht, uitstekend stuurgedrag dankzij het lage zwaartepunt.’

Körber voegt daaraan toe dat het stedelijke imago van Mini hier goed bij aansluit. ‘Mensen die een auto van ons kopen, hebben niet meer dan een actieradius van 240 kilometer nodig. Ze gebruiken hun auto heel anders dan BMW-kopers. Ze zullen altijd in de buurt zijn van een oplaadpunt. Daarom is het niet nodig om het extra gewicht en de extra kosten van een tweede accu toe te voegen. Tot 2030 blijft Mini zowel benzineauto’s als elektrische auto’s aanbieden.’

Betekent dat geen Mini’s op benzine meer na 2030? ‘Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar het Mini-gamma zal sneller voor een groot deel uit elektrische auto’s bestaan dan dat van andere merken. Onze klanten stappen sneller over op nieuwe trends. Ze zijn meer geïnteresseerd in duurzaamheid.’

Gaat Mini echt de benzineauto’s opgeven?

Dat is eigenlijk best ironisch, aangezien we op de autobeurs in Los Angeles staan, waar Körber zojuist de Mini Cooper S John Cooper Works GP onthulde. Inderdaad: een benzineauto met 306 pk en een topsnelheid van 264 km/u. ‘Ik verwacht meer speciale modellen zoals de GP, die gericht zijn op vermogen en exclusiviteit’, zegt Körber.

Dat is niet de enige soort auto in gelimiteerde oplage die hij wil maken. ‘Er zit meer potentie in luxe edities. We hebben er één uitgebracht, de Goodwood.’ Dat was een gelimiteerde editie uit 2012, die opnieuw gestyled werd in de Rolls-Royce fabriek. Ze drapeerden de cockpit in luxe leer, lamswol, kasjmier en walnoot. Het soort auto waarbij een stille elektrische aandrijflijn eigenlijk prima past, nu je het zegt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines